چهارشنبه، 6 تیر 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » شهرداری چابهار ساحل دانشگاه دریانوردی را تصاحب کرده است؟!

شهرداری چابهار ساحل دانشگاه دریانوردی را تصاحب کرده است؟!

0
377
کد خبر: 51460
شهرداری چابهار دو هفته ای هست که ساحل پشت دانشگاه چابهار، محدوده خیابان شیلات تا گمرک را به طور کامل آزاد کرده تا بتواند طرح مصوب پارک و دیوار حفاظت ساحلی را اجرا کند چراکه این ساحل برای همه شهروندان است نه صرفا برای دانشگاه اما دانشجویان معتقد هستند این ساحل برای دانشگاه است و شهرداری حق این کار را ندارد در صورتیکه رئیس جدید دانشگاه دغدغه های جدی تری را نسبت به این موضوع مطرح می کند.

به گزارش میار، دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مدعی هستند که شهرداری چابهار قصد دارد با ساخت و ساز در محوطه پشت دانشگاه و ساحلی که متعلق به این دانشگاه است، حق دانشجویان را پایمال کند آن هم دقیقا موقعی که هیچ دانشجویی آنجا نیست و این کار نیز به دلیل عدم حضور دانشجویان و حتی بیشتر مسئولان در دانشگاه به راحتی صورت خواهد گرفت.

علاوه براین، دانشجویان می گویند که شهرداری چابهار از بحران های پیش آمده بهره برداری کامل را کرده است و با چنین شرایطی می خواهد قبل از اینکه کسی از ماجرا با خبر شود طرح خود را کاملا اجرایی کند، البته این نظر دانشجویان دانشگاه بود که به هر ترتیب باید حق را به آنها داد چراکه نگران دانشگاه شان هستند اما واقعیت ماجرا چیست و آیا جدا دانشگاه توسط شهرداری چابهار تصرف شده است و اصلا دانشگاه به چه کسی تعلق دارد؟ اینها سوالاتی بود که ما را بر آن داشت با رئیس جدید دانشگاه و شهردار چابهار در زمینه دغدغه های این روزهای دانشجویان دانشگاه علوم دریایی چابهار صحبت کنیم.

مسئولان دانشگاه نگران اجرایی شدن پارک ساحلی

سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار معتقد است: همانطور که در جریان هستید شهرداری شهرستان چابهار مصوبه‌ای برای اجرای جاده‌ای منصوب به جاده سلامت دارد که مورد تایید وزارت علوم نیز هست و بر اساس این مصوبه، یک جاده بایستی در امتداد ساحل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تاسیس شود؛ بر اساس نقشه کلی که وجود دارد، بندر کلانتری به بندر بهشتی در امتداد ساحل دانشگاه به یکدیگر متصل خواهند شد.

منصور کیانی مقدم که به تازگی از اواخر تیر ماه و با حکم وزیر علوم به مقام سرپرستی این دانشگاه منصوب شده است، در ادامه افزود: این جاده از حریم ساحلی دانشگاه ما رد می‌شود و بر اساس این مصوبه که چند سال پیش به تصویب رسیده‌است، حریم ۶۰ متری از داغی آب از دریا بایستی برای آن لحاظ شود، متاسفانه چندین سال بعد از تصویب این مصوبه سطح آب دریا به علت گرمایش زمین بالا آمده است و چنانچه در زمان تصویب، این طرح اجرا می‌شد الآن این جاده ساحلی نیز زیر آب بود.

وی ادامه داد: سئوال مجموعه دانشگاه از شهرداری این است؛ چنانچه جاده امروز اجرا شود و چند سال دیگر آب دریا بازهم بالاتر بیاید، آیا مجدداً حریم داشگاه باید عقب نشینی کند و این داستان تا به کجا ادامه خواهد داشت؟ یکی از چالشهایی که برای خانواده بزرگ دانشگاه دریانوردی به وجود خواهد آمد این است که خطر آسیب به شالوده ابنیه و سازه‌هایی مانند ساختمان آمفی تئاتر، مسجد‌ و سلف سرویس دانشگاه که در نزدیکی چند متری این جاده ساحلی قرار دارند، با تاسیس این جاده بخاطر لرزش های ناشی از حرکت وسایل نقلیه و سستی خاک ساحلی، دچار مشکلات عدیده و حتی تخریب خواهند شد.

سرپرست این دانشگاه با اشاره به این که سه بنای مذکور از نمادهای اصلی دانشگاه و شهر هستند و هزینه بالایی را نیز دربرداشته‌اند، خطرات حاصله دیگر از اجرای طرح جاده ساحلی را چنین برشمرد: همچنین با احداث این جاده ساحلی، حفاظت فیزیکی دانشگاه به خطر خواهد افتاد و با توجه به عدم توجه به این مسئله مهم و عدم توجه به ارتقا حفاظت فیزیکی در زمان احداث ابنیه؛ امنیت و حفاظت فیزیکی دانشگاه، کاملاً زیر سوال خواهد رفت.

وی در ادامه آسیب‌های دیگر این طرح به دانشگاه را چنین برشمرد: در ادامه دسترسی دانشگاه به دریا برای انجام دوره‌های آموزشی و پژوهشی ذاتی رشته‌های علوم و فنون دریایی قطع خواهد شد و با احداث جاده ساحلی همچنین در میان مدت و بلندمدت دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی برای ما بوجود خواهد آمد.

کیانی مقدم در توضیح بیشتر افزود: اگر قرار است این جاده سلامت ایجاد شود، باید توریست و مسافر از جاده ساحلی رفت و آمد و توقف داشته باشند و در این مسیر، بتدریج آلاچیق های خدماتی و استراحتی ایجاد خواهد شد و کانونهای تفریحی شبانه روزی به فعالیت خواهند پرداخت و موسیقی های ویژه خودشان را از بلندگوها پخش خواهند کرد، این در حالی خواهد بود که در چند متری در دانشگاه کلاسهای آموزشی در حال برگزاری است و مراسم معنوی مانند نماز جماعت برقرار می‌شود و تشکل‌های دانشجویی در حال اجرای برنامه فرهنگی، مذهبی و صنفی خود خواهند بود.

سرپرست جدید دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهاربا اشاره به اینکه این موضوع به معنای وجود تضاد کامل در اهداف دانشگاه و بهره‌برداران از خدمات جاده سلامت خواهدبود، یادآور شد: مسئولین دانشگاه به هیج وجه منکر این مصوبه و حق قانونی مردم فهیم و دوست داشتی چابهار در بهره‌برداری و انتفاع اجتماعی خود از این طرح نیستند و حقوق هیچ نهاد و یا شخصی را تصرف نکرده اند اما خوب است قبل از اجرای طرح، حداقل دغدغه‌های فوق الاشاره این مرکز آموزشی و فرهنگی طی جلساتی گفتگو و تحلیل شود و طرح‌های اجرایی منطقی به تصویب طرفین برسد که آسیب‌های نگران کننده‌ای برای دانشگاه نداشته باشد.

ساحل برای مردم است نه دانشگاه!

شهردار چابهار از مصوب بودن طرح پارک ساحلی-گردشگری پشت دانشگاه چابهار خبر داد و گفت: این طرح از سال 69 به تصویب رسیده است و اگر تا به الان نیز اجرایی نشده شاید دلیل اش این باشد که کوتاهی صورت گرفته و البته یک دلیل هم این است که تا به الان دانشگاه در برابر این موضوع مقاومت کرده‌است اما ما نیز چاره دیگری نداشتیم و این طرح را که لایق یک شهر توریستی و بین‌المللی است، باید به اجرا در می‌آوردیم.

یونس حقانی ادامه داد: شهرداری یک سال و نیم پیش به دانشگاه اخطار داده بود که برای خودش حریمی را مشخص و دور آن حصار کشی کند یا به هر طریقه‌ای می‌تواند این حریم را تعیین کند اما هیچ اقدامی از سوی دانشگاه صورت نگرفت تااینکه امسال با توجه به لزوم اجرایی شدن این طرح، تصمیم گرفتیم از اوایل مرداد طرح را شروع کنیم و اکنون با بازگشایی محوطه بالاخره کار ساخت جاده ساحلی و پارک گردشگری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه صاحب زمین دانشگاه، خود شهرداری است توضیح داد: اینکه ادعا می‌کنند دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی باید بهره‌ای از ساحل و دریا داشته باشد حرف درستی است اما این ساحل سالهاست که بدون هیچ کاربردی در اختیار دانشگاه قرار دارد و به یک مخروبه تبدیل شده است؛ حقیقت ماجرا این است که صاحب ساحل، تک تک شهروندان و همه مردم هستند نه اینکه ساحل متعلق به دانشگاه باشد و ما نیز قول می‌دهیم اگر دانشگاه طالب باشد و پای میز گفت‌وگو بیاید، حتما یک منطقه از ساحل را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا از آن برای اقدامات علمی و تحقیقاتی‌شان بهره ببرند.

حقانی در توضیح این طرح گفت: جاده ساحلی از بندر بهشتی تا به بندر کلانتری امتداد خواهد داشت و ابدا قرار نیست برای عبور و مرور خودروها استفاده شود؛ ما بعد از ملغی شدن طرح اتصال دو بندر به یکدیگر با استفاده از استحصال آب دریا، برای اجرایی کردن این طرح مصوب وارد عمل شدیم و در نظر داشته باشید که یک سال و نیم پیش وقتی من می‌خواستم این طرح را اجرا کنم، متوجه شدم که دانشگاه دو ابنیه‌اش به طور کامل در طرح مصوب ما قرار دارد اما از آنجایی که برای اسراف نشدن در بیت المال، نمی شد این دو ساختمان را تخریب کرد، کاملا طرح ها را تغییر دادیم تا به این شکل، طرح برای دانشگاه آسیبی نداشته باشد.

وی در انتها با یادآور شدن این موضوع که طبق منویات رهبری شهر چابهار یک شهر بین المللی هم در زمینه گردشگری و هم در زمینه ترانزیتی است، افزود: این طرح نیز برای محقق شدن نظرات مقام معظم رهبری با توجه به نگاه ویژه ایشان به سواحل مکران اجرایی شده‌است و کاملا یک طرح توریستی است که شامل یک مرکز تجاری، آکواریوم بزرگ، قسمت اداری، دیوار حفاظت ساحلی و ... به اجرا درخواهدآمد.
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید