یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » تحلیلگر آمریکایی: کنگره باید درباره ترور سردار سلیمانی از ترامپ توضیح بخواهد

تحلیلگر آمریکایی: کنگره باید درباره ترور سردار سلیمانی از ترامپ توضیح بخواهد

0
230
کد خبر: 38869
هفته نامه نیشن در گزارشی با بیان اینکه اقدام تروریستی دولت آمریکا بدون تایید و مجوز کنگره این کشور صورت گرفته، نوشت: کنگره باید از دولت ترامپ برای اصرار به ترور سردار سلیمانی توضیح بخواهد.

جان نیکلاس از خبرنگاران این هفته نامه آمریکایی در نوشتاری با عنوان "کنگره باید مانع جنگ ترامپ با ایران شود" افزود: صبح روز جمعه معاون وزیر امور خارجه فرانسه از نگرانی های جهانی درباره تصمیم یک جانبه "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا مبنی بر ترور "سردار قاسم سلیمانی" فرمانده ارشد نظامی ایران و دیگر شخصیت های مهم ایرانی و عراقی ابراز نگرانی کرد.

"امیلی دومونشالان" گفت: "ما در جهانی خطرناک تر از خواب بیدار می شویم. تحرکات نظامی همیشه خطرناک است. وقتی اینگونه اقدامات و چنین عملیاتی صورت می گیرد، همواره شاهد افزایش تحرکات بوده ایم".

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه ایالات متحده اما بلافاصله اعلام کرد که این مقام فرانسوی اشتباه می کند. اما تا بعد از ظهر روز جمعه ثابت شد که اشتباهی در کار نبوده است، چراکه اعلام شد ایالات متحده قصد دارد تا اوایل هفته دیگر نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز دیگر  به خاورمیانه گسیل کند.

نویسنده این هفته نامه آمریکایی در ادامه آورده است: اما اینکه پایان این تحرکات کجاست، پرسشی بی پاسخ مانده است. "نانسی پلوسی" رییس مجلس نمایندگان آمریکا در پی این ترور خاطرنشان کرد که ترامپ دستور اقدامات نظامی "بدون مجوز علیه ایران" و "بدون مشورت کنگره" را صادر کرده است.

در پی این اقدام تروریستی، چند جمهوری خواه نیز نگرانی هایی مربوط به قانون اساسی را مطرح کرده اند. "رند پال" سناتور جمهوری خواه در این خصوص اظهار داشت: هرگونه حرکت به سمت یک جنگ گسترده تر، نیاز به مجوز کنگره دارد". پال هشدار داد: "جنگ بدون اعلام کنگره فوران متناوب و بی پایان خشونت برای سربازان ما است. زنان و مردان ما در خدمات مسلح سزاوار وضعیتی بهتر هستند".

"مارک پوکان" دموکرات عضو کنگره که از مدافعان دیپلماسی به جای حمله نظامی است هم نگران تکرار اشتباهات گذشته در خاورمیانه و در واشنگتن است.

پوکان تاکید می کند: "تصمیم یک جانبه ترامپ برای تشدید تنش ها در منطقه با ترور سردار ایرانی بدون هیچ گونه تایید کنگره، اشتباه بود و به بی ثبات کردن منطقه دامن زده و جان آمریکایی ها، ایرانی ها و عراقی های بی گناه را به خطر می اندازد. ترامپ بارها و بارها با اقدامات نظامی در خاورمیانه، اولویت های دیپلماتیک را خدشه دار کرده و اکنون ایالات متحده را در آستانه آغاز یک جنگ غیرضروری با ایران قرار داده است".

پوکان سال گذشته به عنوان یکی از منتقدان برجسته "لایحه اختیارات دفاع ملی ۲۰۲۰" ظاهر شد که تلاش داشت مانع تصویب این لایحه شود. این مساله او را نه تنها در مقابل دولت ترامپ بلکه رهبران دموکرات مجلس نمایندگان قرار داد که در کنترل باراک اوباما برای ممانعت از تحرکات نظامی شکست خورده بودند.

در سال ۲۰۱۹، دموکرات های ضد جنگ مجلس نمایندگان و گروه کوچکی از لیبرال های متمایل به حزب جمهوری خواه در پی استفاده از این لایحه برای کنترل دولت برآمدند. در ماه ژوئیه (تیروماه سالجاری)، پوکان به نمایندگان ارگان، نیویورک، کالیفرنیا، مینسوتا، ماساچوست و میشیگان پیوست تا علیه نسخه ۷۳۳ میلیارد دلاری بودجه دفاعی مجلس رای دهند. ماه گذشته، هنگامی که نسخه نهایی این لایحه با بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری و حتی محدودیت های کمتر برای رییس جمهوری به مجلس نمایندگان بازگشت، پوکان به همراه ۴۰ دموکرات، ۶ جمهوری خواه و ۱ نماینده مستقل که پیش از این جمهوری خواه بود، مخالفت خود با تصویب این لایحه را اعلام کردند.

در واقع یکی از بزرگترین مشکلات لایحه اختیارات دفاع ملی افزایش هزینه هایی است که این جنگ های بی پایان را تأمین می کند. اما هدف دیگر نمایندگان مخالف این لایحه این بود که مطمئن شوند ایالات متحده بدون مجوز کنگره درگیر جنگ های جدید در خاورمیانه نمی شود.

پوکان افزود: "ما نگرانی های خاصی داشتیم از جمله اینکه اقدامات اشتباه می تواند بدون مشورت انجام شود. اما از هر آنچه می ترسیدیم به سرمان آمد".

"باربارا لی" نماینده دموکرات مجلس نمایندگان هم روز جمعه در پی انتشار خبر ترور سردار سلیمانی گفت: "از روز اول ترامپ و بازهای جنگ طلب دولت وی دیپلماسی را با خروج از توافق هسته ای موثر ایران متوقف کردند، بدون آنکه هیچ راهبرد و برنامه جایگزینی هم برای آن نداشته اند. حالا هم دولت ترامپ بدون هیچ مشورتی با کنگره یا مجوز استفاده از نیروی نظامی، دست به ترور زده است".


وی ادامه داد: کاملا آشکار است که کنگره باید فورا برای لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی (۲۰۰۱) و ۲۰۰۲ (قانونی که در پی حمله ۱۱ سپتامبر به دولت آمریکا اجازه حمله به گروه های عامل این حمله و سایر نیروهای مرتبط را می دهد) عمل کند.

پوکان نیز با تکرار اظهارات لی در خصوص لزوم ممانعت از درگیری اظهار داشت: "بدون تردید این [حمله هوایی] باعث افزایش تنش ها می شود. کنگره باید از دولت ترامپ در خصوص اصرارش بر چنین اقدامی توضیح بخواهد. ما باید در مورد دیدگاه های رییس جمهوری که به تصمیماتش بدون اندیشیدن به پیامدهای آن عمل می کند، نگران باشیم.  
دسته بندی: اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید