شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » پیام‌های تجاوز آمریکا علیه نیروهای حشد شعبی

پیام‌های تجاوز آمریکا علیه نیروهای حشد شعبی

0
440
کد خبر: 38651
حملات شب گذشته آمریکایی ها علیه مواضع حشد شعبی که یک نیروی رسمی در عراق به شمار می رود پیام های بسیار مهمی در خود دارد که باید به آن توجه کرد.

به گزارش میار به نقل از مهر – فاطمه صالحی: حمله شب گذشته آمریکا علیه مواضع حشد شعبی در عراق موجی از واکنش‌ها را در میان گروه‌های عراقی و مقامات بلند پایه این کشور برانگیخت.

ارتش آمریکا ساعاتی پیش با تأیید حملات هوایی یکشنبه، اعلام کرد که این نیروها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به نیروهای حشد شعبی و حزب‌الله در خاک عراق و سوریه انجام داده‌اند.

بعد از وقوع این حمله، مقامات بلند پایه عراقی از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی و برهم صالح رئیس جمهور مخالفت شدید خود را با این تجاوز آشکار آمریکایی‌ها اعلام کردند.

در همین راستا ائتلاف الفتح عراق یکشنبه شب در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، خواستار اخراج فوری نیروهای خارجی مستقر در این کشور شد. در بیانیه ائتلاف الفتح آمده که حمله آمریکا به نیروهای امنیتی عراقی در تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ نیروهای الحشد الشعبی نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق است.

پیش‌تر نیز ابو مهدی المهندس معاون تشکیلات الحشد الشعبی نیز با محکوم کردن حمله به مقرهای این تشکیلات به نیروهای آمریکایی هشدار داد که پاسخ بسیج مردمی بسیار سخت خواهد بود.

سازمان بدر نیز حمله آمریکا را به نیروهایی که حافظ امنیت استان الانبار هستند محکوم کرد و از دولت و پارلمان عراق خواست اقدام لازم برای جلوگیری از پایمال شدن خون مردم را اتخاذ کند.

جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حمله تاکید کرد که حضور آمریکا در این کشور تهدیدی برای عراق به شمار می‌آید.

تجاوز آشکار آمریکایی‌ها علیه یک نیروی رسمی نظامی عراق حاوی پیام‌های مهمی است که به آن اشاره می‌کنیم:

نخست آنکه نیروهای بسیج مردمی یک نیروی رسمی است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق به تازگی با رسمیت دادن باعث خشم و ناراحتی آمریکایی‌ها شده بود. نیروهای حشد شعبی بنا به فتوای مرجعیت عالی قدر عراق در راستای مبارزه با عناصر داعش در این کشور به وجود آمد و هم چنان به عملیات نظامی خود در سراسر کشور برای مبارزه با عناصر باقی مانده از این تشکیلات تروریستی ادامه می‌دهد. حضور این نیروها در کنار نیروهای امنیتی و ارتش و پلیس عراق نشان از رسمیت داشتن حشد شعبی در این کشور دارد و هدف قرار دادن آن به نوعی هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و ارتش عراق محسوب می‌شود.

دوم آنکه، هدف آمریکا از حمله به مواضع حشد شعبی که پیش از این نیز صورت گرفته و دامنه آن تا جای پیش رفته که رژیم صهیونیستی نیز مواضع این نیروها را در عراق هدف قرار داده، تضعیف حشد شعبی است. آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش در عراق مستقر شده اند و هر از چند گاهی با اعزام تجهیزات و نیرو به این کشور و ساخت پایگاه‌های جدید و حتی انتقال نیرو از سوریه به عراق، برای تقویت حضور خود در این کشور تلاش می‌کنند این در حالیست که در سایه شکست داعش در عراق از یک سو و توانایی نیروهای عراقی در کنار نیروهای حشد شعبی برای مبارزه با عناصر باقی مانده از این تشکیلات عملاً توجیه و بهانه‌ای برای حضور نظامیان آمریکایی در این کشور باقی نمی‌ماند.

آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند علاوه بر آنکه از طریق بازوهای رسانه‌ای خود اتهامات مختلفی را علیه حشد شعبی مطرح کرده و فضا را علیه این نیروها در عراق از طریق تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مسموم کنند از لحاظ نظامی نیز سعی دارند آنها را تضعیف کنند چرا که این نیروها از یک سو به مرجعیت عراق وابستگی داشته و رنگ و بوی اعتقادی دارند و از سوی دیگر از لحاظ مبانی فکری به محور مقاومت در منطقه نزدیکی داشته و یک تشکیلات ضد آمریکایی به شمار می‌روند. حشد شعبی یکی از مهم‌ترین عوامل شکست عناصر داعش در عراق به شمار می رفته و مشخص است که هدف آمریکایی قرار می‌گیرد.

نیروهای حشد شعبی که این روزها تمرکز خود را بر محافظت از مرزهای کشور به ویژه مرزهای مشترک با سوریه برای ممانعت از نفوذ مجدد عناصر تروریست از سوریه به خاک عراق گذاشته اند توسط آمریکایی‌ها در یک منطقه مرزی هدف قرار می‌گیرند که این خود پیام غیر قابل انکاری از سوی آمریکایی‌ها دارد.

سوم آنکه حملات گاه و بی گاه آمریکا علیه نیروهای رسمی عراقی آن هم در خاک این کشور نقض آشکار توافق نام امنیتی امضا شده میان دو کشور و به تبع آن نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود. پیش از این مقامات عراقی بر اساس توافق نامه امنیتی امضا شده میان دو کشور نسبت به هر گونه عملیات نظامی بدون اطلاع دولت عراق هشدار داده بودند. به دنبال این تجاوز آشکار بسیاری از گروه‌های عراقی خواهان لغو این توافقنامه امنیتی شده اند چرا که آمریکا آن را زیر پا گذاشته است. بغداد بارها هشدار داده بود که نباید هیچ عملیات نظامی یا امنیتی بدون موافقت دولت این کشور صورت پذیرد.

چهارم آنکه، بعد از شکست پروژه ایجاد آشوب در عراق از طریق منحرف کردن اعتراضات مردمی در این کشور و گسترش دامنه تخریب‌ها که (به استناد مدارک موثق منتشر شده به ویژه مدارک مربوط به سفار آمریکا) توسط اتاق فکری غربی- عربی هدایت می‌شد، اینک آمریکایی‌ها وارد فاز تشدید حملات نظامی خود علیه نیروهای حشد شعبی شده اند.

در جریان اعتراضات مردمی در عراق، بسیار تلاش شد تا عناصر حشد شعبی به عنوان اهرمی برای سرکوب و کشتار مردم معرفی شوند و در این خصوص خبر سازی های فراوانی در رسانه‌های معاند صورت گرفت اما به نظر می‌رسد این پروژه آمریکایی نتوانست آنچنان که باید و شاید، نتیجه بخش شود.


پنجم آنکه، نمایندگان پارلمان عراق همواره جسته و گریخته از ضرورت تصویب قانون مربوط به بیرون راندن نیروهای خارجی از این کشور سخن می‌گویند اما اینک در سایه اقدامات پی در پی آمریکا در نقض حاکمیت عراق (که نخستین آنها نبوده و آخرین هم نخواهد بود) لزوم اتخاذ اقدامات قانونی از سوی مقامات بلند پایه این کشور به ویژه قانون گذاران برای تصویب قوانین مربوط به اخراج عناصر خارجی از عراق بیش از پیش نمایان شده است.

ششم آنکه این حملات همزمان با آغاز مرحله هشتم از عملیات گسترده اراده پیروزی علیه عناصر تروریست باقی مانده در عراق صورت گرفت که خود جای تأمل دارد.

نکته قابل تأمل در این تحولات، جانبداری بحرین و رسانه‌های سعودی از آمریکا و حمایت از این تجاوز آشکار است به طوریکه رسانه‌های سعودی با مطرح کردن بحث شیعه و سنی و مطرح کردن همان اتهامات دروغین علیه نیروهای حزب شعبی سعی در توجیه حملات آمریکا دارند.

در نهایت باید گفت که آمریکایی‌ها در هدف قرار دادن مواضع نیروهای رسمی یک کشور مستقل آن هم در خاک آن کشور دچار اشتباه محاسباتی سختی شدند چرا که با این اقدام علیه چند جبهه در عراق اعلام جنگ کرده و باید مسئولیت عواقب چنین تجاوزی را بپذیرند.
دسته بندی: اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید