یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » رسانه » رای به نمایندگان اصلح و ولایتمدار مجلس را در ریل صحیح اداره کشور قرار می‌دهد

رای به نمایندگان اصلح و ولایتمدار مجلس را در ریل صحیح اداره کشور قرار می‌دهد

0
490
کد خبر: 38407
عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت: نسخه شفابخش اقتصاد ایران همان طور که حضرت امام خامنه‌ای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی تاکید داشته‌اند همانا اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درونی و درون‌زاست.

حسن کربلایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم‌ در تهران در پاسخ به این سئوال که «مجلس شورای اسلامی» در نظام جمهوری اسلامی از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار است، پس طبیعی است که این نظام و ساختار سیاسی آن، بر اساس آموزه‌ها و رهنمودهای دین مبین اسلام و احترام به رای مردم و حق آنان در تعیین سرنوشت‌شان اداره شود. میثاق ملی کشورمان یعنی قانون اساسی بر همین پایه؛ ضمن اصولی صریح، فصل ششم را به مباحث قوه مقننه که در قالب مجلس شورای اسلامی تجلی می‌یابد، اختصاص داده است.

وی در این زمینه افزود: در این فصل، از چیستی مجلس تا شرایط نمایندگی و اختیارات و وظایف مجلس به‌طور کامل سخن گفته شده است. در فصل ششم، شما می‌بینید که یک نماینده ضمن حق قانون‌گذاری (و الزام قوه مجریه به اجرای قانون مصوب مجلس) حق نظارت بر تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور را دارد. جالب اینکه یک نماینده در انجام حدود وظایف نمایندگی خود دارای مصونیت قضایی است و هیچ کسی حق ندارد وی را از هیچ حیثی و ... تحت فشار قرار دهد و یا بازخواست کند.

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نماد جمهوریت نظام است به همین دلیل امام (ره) فرمودند؛ مجلس باید در راس امور باشد. مجلس شورای اسلامی متضمن استقلال کشور است. لذا مجلس باید مثل سدی در برابر مطامع بیگانگان و به ویژه آمریکا مقتدرانه و انقلابی بایستد تا جایگاه مردمی خود را حفظ کند.

کربلایی در جواب این پرسش که امام خمینی (ره)، «مجلس» را «عصاره فضائل ملت» معرفی کرده‌اند. چنین مجلسی چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد؟ گفت: حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان روزهای شروع نهضت خدایی و تابناک انقلاب اسلامی، مشی و روش نورانی خود را بر جلب حمایت و مشارکت مردمی؛ مبتنی بر آگاهی دادن و برخورد صادقانه قرار دادند. ایشان مردم را پایه نهضت می‌دانستند و به همین دلیل به دولت‌های شرق و غرب نه تنها توجهی نشان ندادند بلکه با این گردنکشان شیطانی و استکباریون عفن درافتادند و هوشیارانه؛ در بند حزب و گروه خاصی هم قرار نگرفتند. ایشان با وجود مخالفت‌های زیاد، اما در همان روزهای نخست پیروزی در سال 57 تاکید کردند که باید رفراندوم برگزار شود و مردم ایران با نظر و رای خود مشخص کنند که چه نوع حکومتی می‌خواهند. با برگزاری رفراندوم 12 فروردین 58، جمهوری اسلامی مشروعیت مردمی یافت و مستقر شد.

وی ادامه داد: بر اساس همان بینشِ احترام به حقوق مردم و با این اعتقاد که اساس اسلام عزیز؛ دوری از دیکتاتوری و تفرعن است، حضرت امام (ره) مجلس را مجلس شورای اسلامی خواستند! مجلسی که مبتنی بر اصول اسلامی، به دست نمایندگان مردم، قانون وضع کند و بر حاکمیت نظارت نماید. حالا چرا از نظرحضرت امام(ره) این مجلس، عصاره فضائل ملت است؟ به زعم من زیرا، مردم بر اساس آگاهی و نگاه انقلابی و بصیرت سیاسی خود دست به انتخابی آزاد می‌زنند. از این رو اگر این مجلس را عصاره فضائل ملت بنامیم، به ویژگی درستی تاکید کرده‌ایم!

این کارشناس رسانه در ادامه تاکید کرد: معیارهایی که امام راحل برای نمایندگان مجلس به مناسبت‌های گوناگون مطرح کردند شاخص‌های نماینده تراز انقلاب و تراز اسلام را تبیین می‌کند.امام عزیزمان می‌فرمودند؛ نماینده باید متدین و شجاع باشد و بر تحقق شعارهای انقلاب اسلامی اهتمام ویژه داشته باشد. نماینده باید تعهد و تخصص و توانایی علمی و عملی برای رسیدگی به وظایف نمایندگی را داشته باشد. نماینده باید مشکلات مردم را بداند و برای آن راه حل داشته باشد. نماینده باید مردمی باشد و از هر نوع برخورد متکبرانه و تفرعن‌آمیز پرهیز کند. ساده‌زیست باشد و مصالح و منافع مردم را در هر رایی که در مجلس می‌دهد رعایت کند.
وی در تبیین این سئوال که برای داشتن یک مجلس در تراز انقلاب و مردم ولایی ایران نمایندگان منتخب ملت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ گفت: یک نماینده در تراز انقلاب اسلامی و منطبق با شان ملت ایران باید؛ آراسته به ایمان الهی باشد، عضو حزب خدا باشد، ولایت‌مدار باشد، علاقه‌مند به سرزمین و مردم خود باشد، انقلاب اسلامی را محدود به مرزهای ایران نداند، خود را وامدار مردم و نماینده کل ملت ایران تلقی کند، به آرمان‌ها و غایات انقلاب معتقد باشد، عرصه مجلس و قوه مقننه را میدان و فرصت خدمت قلمداد نماید، برای خدا کار کند و زندگی‌اش از حیث مادی همتراز با زندگی مردم عادی باشد، حقگو باشد و چون شهید والامقام آیت‌الله سید حسن مدرس؛ اسلام‌خواهی و آزادگی را در خلق و مشی خود به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه امام بزرگوارمان، شهید مدرس را نماینده‌ای در تراز اسلام و انقلاب می‌دانستند و می‌فرمودند؛ «باید مواضع شهید مدرس سرمشق همه نماینده ها باشد» خاطر نشان ساخت: مجلس ضامن جمهوریت نظام است. لذا نماینده مجلس پاسدار جمهوریت نظام است. مجلس پاسدار اسلام است پس نماینده باید مدافع راستین اسلام باشد و از مواضع اسلامی در تصویب لوایح و طرح‌ها کوتاه نیاید شرط کافی برای تحقق این وظایف آشنایی با اسلام و انقلاب و التزام عملی به ولایت فقیه است.
کربلایی در جواب این سئوال که مردم در شکل‌گیری مجلسی انقلابی و کارآمد چه وظایفی بر عهده دارند؟ گفت: فصل ششم قانون اساسی همه چیز را مشخص کرده است. مردم باید بدانند که مجلس چیست و چه باید باشد و چه باید انجام دهد. یعنی کسی که فصل ششم و قانون اساسی را درک بایسته نماید؛ خود درخواهد یافت که «چه کسی» را باید راهی مجلس کند تا مجلس انقلابی تشکیل شود. مجلس انقلابی، نماینده انقلابی می‌خواهد و انتخاب نماینده انقلابی، تفکر و مشی انقلابی می‌طلبد. ما باید با نگاه به کارنامه و برنامه و شعارهای یک نامزد نمایندگی و پیش‌تر از آن، با درک شان مجلس، دست به انتخابی آگاهانه بزنیم.

وی تاکید کرد: مردم باید به صورت کامل و مشورت با افراد سلیم و آگاه سیاسی دست به انتخاب احسن و اصلح بزنند. اعتماد به فهرست معتمدین و مومنین انقلابی در خط امام و رهبری کمک می‌کند این انتخاب درست انجام شود. مردم باید بدانند رای آن‌ها موثر است. اولاً در تعیین نماینده اصلح، ثانیاً در تحکیم امنیت و اقتدار ملی. این دو مولفه فوق‌العاده مهم است. رای به نمایندگان اصلح و ولایتمدار مجلس را در ریل صحیح اداره کشور قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه در پاسخ به این سئوال که شورای نگهبان به عنوان پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی چه نقشی در تشکیل مجلسی توانمند و انقلابی بر عهده دارد؟ تاکید کرد: شورای نگهبان مطابق قانون اساسی وظیفه احراز صلاحیت‌ها را دارد. شورای نگهبان از مراجع چهارگانه درباره یک فرد استعلام می‌کند. انطباق کامل شرایط یک نامزد با شرایط مصرح در قانون و نتیجه استعلامات، یعنی عمل درست به وظیفه و برداشتن گامی بلند برای شکل‌گیری یک مجلس مردمی و انقلابی. هرگونه مسامحه و رودربایستی و عبور و کم‌اعتنایی نسبت به قانون و وظیفه؛ یعنی ایجاد روزنه‌ای برای حضور فرد یا افراد فاقد صلاحیت در خانه ملت و این خیانتی بزرگ به کشور و ملت و مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: در مجالس مشروطیت به دلیل اینکه فاقد شورای نگهبان بودند کشور به انحراف رفت. شورای نگهبان حافظ و نگهبان اسلامیت و جمهوریت نظام است. آنان که با جایگاه شورای نگهبان در صیانت از انقلاب مخالفت می‌کنند در واقع در خط آمریکا عمل می‌کنند.

وی همچنین در جواب این پرسش که برای مبارزه با مفاسد در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی و رانت‌خواری برخی مسئولان چه مسئولیت‌ها و وظایفی متوجه نمایندگان مجلس است؟ گفت: اولا مبارزه با مفاسد، باید توسط افرادی صورت گیرد که خود دارای اعوجاجات اخلاقی نیستند. یعنی دارای سلامت اخلاقی و پاکدستی هستند. کسانی که دارای روحیه و مشی انقلابی و مستقل از نهادها و گروه‌های فشار و بری از کانون‌ها و دستجات و عناصر مساله‌دار ذی‌نفوذند و وامدار کسی و کسانی تلقی نمی‌شوند. این گونه افراد از ظرفیت قانونی یعنی اختیاراتی که قانون اساسی بدانها بخشیده می‌توانند استفاده کنند و به دور از مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی، وظیفه نظارتی خود را در بخش‌های اقتصادی انجام دهند. طبیعتاً نظارت در هر عرصه‌ای هم تابع تخصص در آن حیطه است. ناظر میدان اقتصاد باید خود متخصص اقتصاد باشد. اراده جهادی هم داشته باشد تا در نهایت بتواند فسادی را کشف کند و در برابر مفسدان بایستد. پاکدستی و تخصص و البته شجاعت انقلابی، راز توفیق یک نماینده در مبارزه با پدیده شوم فساد و مفسدان در هر زمینه‌ای است.

کربلایی گفت: قانون‌گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قوانین دو وظیفه کلیدی نمایندگان مجلس است. قانون‌گذاری درست و حذف قوانین دست و پا گیر جلوی مفسده اقتصادی را می‌گیرد. خیلی از قوانین تولید رانت و فساد می‌کنند این‌ها باید حذف شود. در امر نظارت هم باید دیوان محاسبات به عنوان ناظر مالی دولت و مجلس فعال شود و به وظایف کلیدی خود در صیانت از بیت‌المال عمل کند.


این استاد دانشگاه در خاتمه در جواب این سئوال که برای درمان آلام اقتصادی کشور چه باید کرد؟ تاکید کرد: نسخه شفابخش اقتصاد ایران همان طور که حضرت امام خامنه‌ای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی تاکید داشته‌اند همانا اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درونی و درون‌زاست. ما کشور ثروتمندی هستیم. مردم خوبی داریم که در شرایط و بزنگاه‌های تاریخی حامی نظام دینی و خواهان حفظ استقلال کشور خود هستند. پس با مدیریت جهادی و انقلابی می‌توانیم اقتصادمان را احیا کنیم. بخشی از مشکلات اقتصادی ارث حکومت فاسد و ظالم طاغوت است، بخشی برآمده از ناکارآمدی‌ها و بخشی محصول کینه‌ورزی دشمنان داخلی و خارجی و پدیده نفوذ و بخشی برآیند کم‌کاری طیفی از شهروندان و بخشی هم به دلیل اتکا به نسخه‌های اقتصاد لیبرالی. همه این‌ها یعنی اینکه باید به نیروی متخصص انقلابی و نسخه روشن اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم تا نجات اقتصادی تحقق یابد.

کربلایی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصادی خطوط کامل حرکت دولت و مجلس را در رسیدن به یک اقتصاد توسعه‌یافته و پیشرفته تعیین کرده‌اند. هر قانونی که نوشته می‌شود و هر کاری که در اجرا بر اساس این قانون انجام می‌شود باید با سیاست‌های کلی اقتصادی که رهبری تعیین کرده‌اند مطابقت داشته باشد. درمان درد اقتصاد کشور عمل به نسخه اقتصادی است که رهبری معظم طبق بندهای 1 و 2 اصل 110 قانون اساسی نوشته‌اند. هر نسخه‌ای غیر از این سر از مفاسد اقتصادی درمی‌آورد و مطالبات معیشتی مردم را نمی‌تواند پاسخگو باشد.
دسته بندی: رسانه / اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید