یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » رسانه » عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان: مجلسی موثر است که به قانون اساسی عمل کند

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان: مجلسی موثر است که به قانون اساسی عمل کند

0
429
کد خبر: 37906
حسن کربلایی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری بسیج در پاسخ به این سئوال که خصوصیات یک مجلس تاثیرگذار که بتواند از حقوق مردم دفاع کند چیست؟ گفت: مجلس شورای اسلامی - همان طور که از عنوان آن پیداست - بر پایه آموزه‌ها و اصول اسلامی، قانون وضع می‌کند و به چگونگی کارکرد کارگزاران حکومتی، نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، اعمال نظارت می‌نماید.

وی افزود: آنچه اشاره شد؛ خلاصه‌‍‌ای از وظیفه قوه مقننه است که در قالب و عرصه مجلس شورای اسلامی تجلّی می‌یابد و قانون اساسی جمهوری اسلامی این میثاق ملی، جدا از برخی اصول، به‌طور مفصل و روشن در فصل ششم خود، به چیستی مجلس، طرز انتخاب نمایندگان و شرح وظایف نمایندگان و مجلس و ... می‌پردازد.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در این زمینه تاکید کرد از این رو، می‌توان گفت؛ مجلسی موثر و کارآمد است که مطابق آنچه قانون اساسی توصیف کرده است، عمل و در واقع انجام وظیفه کند و در غیر این صورت، آن مجلس بر خلاف میثاق ملی کشور رفتار کرده و از حیث اعتبار قانونی و شرعی ساقط است.

کربلایی با بیان اینکه در تفصیل این گفته باید تاکید داشت که مجلس شورای اسلامی مطلوب و تراز انقلاب همان مجلسی است که نماینده عضو آن، یک مسلمان و انقلابی راستین باشد (نمایندگان اقلیت‌های مذهبی نیز، موحدانی راسخ و متعهد به اصول انسانی و آیینی خود نشان دهند) گفت: اعضای مجلس و نمایندگان منتخب پیش از هر چیزی باید اعتقاد و التزام عملی خود را به ولایت مطلقه فقیه ثابت کرده باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان مجلس انقلابی باید به هویت ملی خود باور داشته باشند خاطر نشان ساخت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی نباید مصالح ملی را قربانی مصالح فردی و جناحی و ... کنند.

این استاد دانشگاه دغدغه‌مندی نسبت به موکلین را از دیگر مشخصه‌های نمایندگان یک مجلس در تراز انقلاب و ایران اسلامی مورد تاکید قرار داد و گفت: از جمله مولفه‌های یک نماینده انقلابی و مردمی این است که سطح مادی زندگی‌شان با سطح زندگی مردم تفاوت نکند.

کربلایی داشتن دانش کافی در حوزه‌های تخصصی را از دیگر مشخصه‌های یک نماینده مردمی دانست و گفت: نمایندگان مجلس باید رای خود به طرح‌ها را با دقت و مبتنی بر شاخص‌ها و ایجابات علمی ارائه کنند.

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه بر دقت‌نظر نمایندگان در مراقبت از امور مختلف تاکید کرد و گفت: وکلای ملت باید به منظور حفظ بیت‌المال و اجرای دقیق قانون در حوزه‌های گوناگون، تحقیق و تفحص‌ها را بر شاخص حس مسئولیت و مولفه‌های علمی تنظیم و دنبال کنند.

وی دوری نمایندگان از مراکز قدرت و افراد صاحب مکنت و قدرت را از دیگر مشخصه‌های نمایندگان ملت دانست و گفت: منتخبان ملت باید فراموش نکنند که موکل مردم‌اند و نه موکل صاحبان قدرت و نفوذ. آنان باید بر پایه وظایف قانونی نمایندگی خود رفتار کنند.


این استاد دانشگاه بر شفافیت تمام عملکرد نمایندگان اشاره کرد و گفت: وکلای ملت باید طی زمان‌های مشخص، کارنامه خود را به موکلین خود عرضه کنند و همه مردم را به چشم صاحبان حق و سزوار بهترین‌ها و البته ملتزم به قانون، قلمداد کنند.

کربلایی با بیان اینکه نمایندگان پارلمان باید در همه شرایط زمانی و مکانی استقلال کشور را پاس بدارند تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید در ستیز با فساد نترس باشند و در این راه جز به قانون و مردم متکی نباشند.

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در خاتمه با بیان مشخصه‌های یک نماینده مردمی و انقلابی گفت: مشی خصوصی و طرز سلوک اجتماعی وکلای ملت باید بازنمایی مشی و سلوک الگوهایی چون شهید مدرس باشد.
دسته بندی: رسانه / اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید