دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » درگیری و جنگ دولت در میدان اقتصاد

درگیری و جنگ دولت در میدان اقتصاد

0
223
کد خبر: 36806
میار: اینکه قیمت بنزین بشدت ارزان بود، برکسی پوشیده نیست و همه می‌دانیم که رفتن به سمت واقعی شدن قیمت بنزین و حامل‌های انرژی، شرایط بهره‌برداری عادلانه یارانه‌های پنهان را برای همه اقشار جامعه هموار می‌کند! پرسش‌های فراوانی پیرامون این موضوع قابل طرح است که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد!
دبه گزارش میار، دولت یازدهم در اولین ماه‌های شروع به کار وعده  شیب ملایم قیمت‌ها را داد و در اقدامی، بنزین دو نرخی را حذف و با افزایشی مختصر( از 700 تومان به 1000 تومان)، قیمت بنزین گران شد. این تصمیم دولت اعتراضی از سوی مردم در پی نداشت. اما در کمال شگفتی قیمت بنزین طی سالها ثابت ماند و هیچ افزایشی نداشت و شیب ملایم قیمت‌ها برای بنزین به فراموشی سپرده شد! همه کارشناسان و مردم، افزایش پلکانی قیمت‌ بنزین را اقدامی معقول می‌دانند و از وارد شدن شوک‌های کلان به اقتصاد و توان مالی مردم جلوگیری می‌کند.

در سال 1397 با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و برخی اقدامات غیر کارشناسی از سوی مسئولین اقتصاد، اوضاع اقتصاد بشدت بحرانی و قیمت سکه، دلار و مسکن و دیگر کالاها نجومی شد. در وضعیتی که  قدرت خرید مردم در اوج گرانی‌ها کاهش فاحشی پیدا کرده بود. اما در کمال شگفتی مردم همراه و در کنار نظام و دولت بودند و شرایط سخت جنگ اقتصادی دشمن را تحمل کردند.

اما در روزهای اخیر،‌ در شرایطی که مردم هنوز بحران اقتصادی سال 97 را پشت سر نگذاشته‌اند، دولت در اقدامی ناگهانی و بدون آنکه رئیس جمهور با مردم رودرو صحبت کند و شرایط و دلایل اقدام خود را توضیح دهد، قیمت بنزین را سه برابر ( 200درصد) کرد. دولت روحانی می‌توانست این اقدام را در دو فاز عملیاتی کند تا مردم، با شوک اقتصادی مواجه نشده و بار روانی کمتری به جامعه منتقل شود. از سویی دیگر فراموش نکرده‌ایم که رئیس جمهور، پرداخت یارانه و پول نقدی به مردم را گداپروی می‌نامید! آیا گران کردن بنزین به نیت آنکه درآمد حاصله را به قشر آسیب‌پذیر 60 میلیونی بپردازد، همسو با سیاست‌های دولت است؟ سیاستی که تا چند ماه پیش خبر از بحران نقدینگی می‌داد.

اشتباهات دولت در عدم اجرای شیب ملایم‌ قیمت بنزین و افزایش سه برابری قیمت بنزین در یک مرحله و پرهیز از صحبت مستقیم با مردم، موجب نارضایتی مردمی شده که طی سالها فشار تحریم‌ها و جنگ اقتصادی را صبورانه پشت سر گذاشته است و همراه نظام اسلامی بوده‌اند.

نکته مهم این است که این بار هم  نظام، رهبری و مردم بار اشتباهات دولت‌ها را به دوش کشیدند و شرایطی ایجاد شد که دشمنان قسم خورده که در کمین فرصت‌ها نسشته‌اند،  وارد میدان شده و به جان و اموال بیت‌المال چنگ‌زده و آشوب بپا کنند؟ ... و مهم‌ترین آنکه آقایان در رقابت‌های انتخاباتی، ناجوانمردانه و با نیت تخریب رقیب، اسرار همدیگر را در مناظره‌های تلویزیونی مطرح کرده و از آشوب و فتنه‌ی گذشته، برای موفقیت در انتخابات سواستفاده کنند!


دسته بندی: فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید