جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » انتظامی » استرس، زمينه ساز خشونت در خانواده

استرس، زمينه ساز خشونت در خانواده

0
306
کد خبر: 34365
میار: استرس بزرگترين و شايع ترين بيماري قرن عنوان شده و يکي از مهمترين عوامل اختلاف و تنش بين افراد خانواده است.  
 
به گزارش میار، استرس بزرگترين و شايع ترين بيماري قرن عنوان بوده چرا كه عصبانيت، اعتماد به نفس پايين، افسردگي، بي تفاوتي، تحليل پذيري، اختلال در تمركز، بي قراري و اضطراب از علائم شايع استرس است.  
يكي از دلايل آشكار استرس، اختلاف و تنش بين افراد خانواده است. اين امر ممكن است ناشي از ناسازگاري اساسي بين زن و شوهر باشد. وقتي چنين خانواده هايي صاحب فرزند مي شوند آنها خود را مجبور به ادامه زندگي مي كنند، زيرا معتقدند كه جدايي به كودكان آسيب مي رساند، اما در حقيقت كودكان در چنين شرايطي بيشتر از زماني كه با يكي از والدين خود با شادي زندگي كنند، آسيب مي بينند.  
استرس به معني يك نوع باري است كه مي¬تواند بر انسان، غير انسان و محيط وارد شود، حالا مي تواند اين بار مثبت يا منفي باشد. استرس در خانواده جايگاه خاص خود را دارد، يعني ممكن است ارتباطات بين اعضاء موجب استرس شود.  
وضعيت بد اقتصادي، رفتاري و تربيتي باعث به وجود آمدن استرس در خانه مي شود. استرس هايي كه در خانواده تبديل به خشونت مي شوند، بنا به فرهنگ بومي و غير بومي بدن با هم تفاوت دارند. مثلاً اگر در خانواده، زوج از فرهنگ هاي مختلفي باشند و توافقي بين فرهنگ ها صورت نگيرد، اين مساله در بسياري از اوقات تبديل به استرس و سپس خشونت خواهد شد.  
در واقع اين توافق، قبول فرهنگ ها و وفق دادن فرهنگ هاي ديگر است كه مي تواند از ميزان استرس كاسته و در نتيجه ريسك پذيري خشونت را پايين آورد. استرس زنان خانه دار بر حسب نوع مسئوليت هايي كه آنان در خانواده دارند، ايجاد مي شود.  
تنظيم ميزان مخارج خانواده، تنظيم برنامه غذايي، ايجاد فضاي آرام و شاد و مديريت در برنامه ريزي تربيتي و آموزشي فرزندان از اين دسته اند. گاهي اوقات اين مسائل كه از مسئوليت هاي زن خانه دار است، موجب ايجاد استرس هاي خاص مديريتي زنان خانه دار مي شود كه عواملي همچون مديريت يا مهارت هاي تنظيم در مديريت،مي تواند از ميزان كاهش استرس زنان بكاهد.  
استرس مردان نيز شامل نگراني از تنظيم دخل و خرج، تنظيم اوقات فراغت خانواده و نگراني از تربيت كودكان است. البته مردان نيز مسئوليت هاي خاص خود را دارند، اما مسائلي كه زنان را دچار استرس مي كند در مردها بيشتر نقش نگراني دارد تا استرس.  
اگر مسئوليت ها به خوبي شناخته نشود و جايگاه مسئوليت ها در خانواده مشخص نشود، استرس مي تواند مخرب باشد و موجب خشونت در خانواده شود. لذا تقسيم مسئوليت و مسئوليت پذيري مي تواند موجب توازن در روابط اعضاي خانواده شود.  
پذيرش مسئوليت، خود استرس زاست، ولي در بيشتر مواقع استرس داراي بار مثبت است و تنها عدم مديريت زمان، عدم استفاده از امكانات و تجهيزات ممكن است موجب استرس منفي شود.  
يكي از راه هاي مقابله در به وجود آمدن استرس، مثبت انديشي است يا به عبارتي انديشه هاي منفي اكثراً موجب استرس مي شوند. لذا يكي از راه هاي كاهش اين مشكل نگاه مثبت به مسائل و مثبت انديشي است.  
 
راه هاي جلوگيري از استرس و افسردگي
- بخنديد، كه خنديدن زندگي را لذت بخش مي كند و درمان هر درد و گرفتاري است.  
- از تعطيلات خود استفاده مطلوب کنيد.  
- در مواقع استرس و خشم و بحران فكري، تنفس عميق را تجربه كنيد.  
- كاري كه قرار است انجام دهيد را به تعويق نيندازيد.  
- به خوب خوابيدن توجه کنیئ و از هر طريق براي بهتر شدن آن كوشا باشيد.  
- وقت شناس باشيد و زودتر از موعد مقرر در هر موردي حاضر شويد.  
- دوستان مثبت انديش و با روحيه و ورزشكار و علاقه مند به علم را انتخاب كنيد.  
- ورزش كردن را در هر شرايطي در برنامه زندگي خود بگنجانید.  
- نظم و تربيت داشته باشيد و براي انجام كارهايتان برنامه ريزي كنيد.  
- هديه دادن عامل ايجاد صميميت است، با رعايت وضعيت اقتصادي خود اين كار را انجام دهيد.  
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- معاونت اجتماعی - اداره آموزش همگانی
دسته بندی: انتظامی / اسلاید شو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید