پنج شنبه، 14 تیر 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » چهل سال است كه شهرها را با فروش فضاهاي كالبدي اداره كرديم

چهل سال است كه شهرها را با فروش فضاهاي كالبدي اداره كرديم

0
221
کد خبر: 29680

میار: پیروز حناچی شهردار تهران با اظهارامیدواری برای به نتیجه رسیدن لوایح مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار شهرداری ها انتقاد کرد:‌ سه تا چهار دهه است که شهرها را از محل فروش فضای کالبدی اداره می‌کنیم.

به گزارش میار، در نخستین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها در شورای شهر تهران اظهارداشت: شهرداری‌ها برای امور روزانه خود نباید فضاهای عمومی شهر را بفروشند چراکه این رفتار، نابخردانه‌ترین کار است؛ البته هزینه‌های جاری خود را نیز باید کاهش دهیم؛  ۷۵ تا ۸۵ درصد درآمدها، حاصل از ساخت و ساز اعم از صدور پروانه به صورت قانونی، تخلفات یا جریمه ماده ۱۰۰ بوده است.
شهردار تهران با بیان اینکه این چرخه کیفیت را به شهرها نمی‌آورد اظهارداشت: امیدواریم لوایح منابع پایدار و مالیات بر ارزش افزوده با کمک دولت به نتیجه برسد و حداقل هزینه جاری شهرداری‌ها را تامین کند تا شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق و انجام امور مجبور به فروش فضاها نباشند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه به شهر تغییر کند خاطرنشان کرد: تغییر نگاه نیازمند تلاش، حرکت هماهنگ و استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها و شوراهای شهر است.
حناچی با بیان اینکه تغییر نگاه موجب تغییر شکل طرح‌های عمرانی و تغییر شکل اداره امور شهرها می‌شود، اظهار داشت: اصلی ترین سرمایه‌ای که در مدیریت شهر وجود دارد آن بخشی از شهر است که در اختیار همه است.
وی با بیان اینکه اگر اصلی‌ترین سرمایه شهر که همان فضاهای عمومی است، کیفیت بالاتری داشته باشند، امکان افزایش کیفیت زندگی در شهر ایجاد می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به ظرفیت بالای شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی و با اشاره به اینکه تا اواخر دهه ۳۰ شهرهای بالای یک میلیون نفر نداشتیم افزود: به همین دلیل ۵۰ بند از قوانین این حوزه از سال ۳۵ است و ۵۰ بند دیگر آن نیز تا اوایل زمان انقلاب تدوین شده‌اند.

حناچی با بیان اینکه آن زمان نگاه به پدیده کلان‌شهر در مدیریت شهری نبود اظهارداشت: بسیاری از کشورهای دنیا قوانین خاصی برای کلانشهرها تدوین می‌کنند، برای مثال استانبول قانون خاص خود را دارد و در انگلستان هشت کلانشهر دارای قانون خاص خود هستند.

شهردار تهران افزود: به نظر می‌رسد ما هم باید جهت‌گیری عمومی داشته باشیم و قوانین مدیریت را متناسب با موضوعاتی که با آن درگیر هستیم اجرا کنیم.
حناچی با اشاره به سرانه خدمات محلی خاطرنشان کرد: اگر در شهری اجازه احداث یک واحد ۱۰۰ متری داده می‌شود باید بتوانیم صد مترمربع زمین آزاد کنیم.
وی تاکید کرد: اگر می‌توانیم خدمات محلی را فراهم آوریم باید اجازه توسعه دهیم و اگر نمی‌توانیم خدمات را تأمین کنیم، مشکلی به مشکلات شهر اضافه کرده‌ایم.

حناچی همچنین با اشاره به وضعیت مسکن در شهرها گفت: مسکن ظرف چهار دهه اخیر براساس آمار بانک مرکزی از موضوع روزمره و ساده به موضوع اجتماعی و گاهی امنیتی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: مسکن‌مهر فرصتی استثنایی بود که دولت به مسکن کم درآمدها توجه کرد.

شهردار تهران افزود: باید یک مأموریت در حوزه مسکن در شهرداری تهران ایجاد شود.

دسته بندی: اجتماعی / شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید