سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » شبکه های اجتماعی » آیت الله خامنه ای با تک تیرانداز ارتش نماز عیدفطر را خواند+ جزئیات

آیت الله خامنه ای با تک تیرانداز ارتش نماز عیدفطر را خواند+ جزئیات

0
679
کد خبر: 28223
میار: اسلحه ای که امروز صبح رهبر با آن به ایراد خطبه های نماز عید فطر پرداخت دراگانوف نام دارد که تک تیرانداز های نیروی زمینی ارتش از آن استفاده می کنند.

به گزارش میار، اِس‌وِدِ دراگونُو یا قنّاصه یک تفنگ نیمه خودکار تک‌تیرانداز و دوربین‌دار ساخت اتحاد جماهیر شوروی با عملکرد تا اندازه‌ای شبیه به کلاشنیکف است که با فشار غیرمستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و از فشنگ‌های ۵۴×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. این سلاح گاهی سیمونوف هم نامیده می‌شود در حالی که سیمونوف یک سلاح قدیمی‌تر است که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. نام درست این جنگ‌افزار روسی، دِراگانوف می‌باشد و در ایران با نام نَخجیر ساخته و شناخته می‌شود.

این سلاح با آنکه بیشتر به سلاح تک تیرانداز معروف است و در بین کشورهای عربی و ایران قدیم با نام قنّاصه بر گرفته از کلمه عربی قنّاص به معنی تک تیرانداز شناخته می‌شود ولی در اصل به منظور پشتیبانی سربازان در جبهه ساخته شده‌است زیرا سلاح کلاشنیکف دقت تیر بعد از 150 متر را ندارد و پس از 400 متر بی تأثیر است. اما پس از طراحی این سلاح و اثبات دقت تیر نسبتاً بالای آن بخصوص در بین کشورهای جهان سوم که نه توانایی خرید سلاح‌های تک تیرانداز را داشتند و نه توانایی نگهداری این سلاح‌ها را که محتاج تمیزکاری مداوم بودند، بزودی تبدیل به سلاح تک تیرانداز مطلق این کشورها شد. پیشینه این سلاح در ایران به دوران قبل از انقلاب برمیگردد دولت وقت این سلاح را به عنوان سلاح متوسط تک تیرانداز خریداری نمود. امروزه ایران خود اقدام به بهینه‌سازی و تولید این سلاح نموده است . از اقدامات ایران در بهینه‌سازی این سلاح می‌توان به کاهش وزن سلاح با استفاده از الیاژهای نوین در ساخت بدنه و قطعات داخلی و کاهش لگد سلاح اشاره نمود .

اولين آزمايش موفقيت آميز اين سلاح در کارخانه ایژماش روي SVD در سال 1958 انجام شد كه منجر به آن شد در سال 1963 اسلحه سازماني روسيه شود.  SVD در هر شرايط قابل اطمينان است و براي جنگهاي سنگين طراحي شده است . SVD مي تواند از هر تير استاندارد 7/62 ميليمتري استفاده كند . ولي گلوله اصلي آن SVD Sniper-garad است كه مرمي به جنس فولاد دارد .

تفنگ دراگوف دارای دو نوع دستگاه نشانه روی است:
دستگاه نشانه روی مکانيکی : از يک شکافه درجه که از اعداد ۱ الی ۱۲ مدرج شده و هر عدد نمايانگر ضريب ۱۰۰ متر می باشد . علامت تاکتيکی آن هم سطح ۴۰۰ متر می باشد و يک مگسک که در برد و در سمت قابل تنظيم می باشد تشکيل شده است.

دستگاه نشانه روی اتیکی : که از نوع دوربينی است. برخي مشخصان اين سلاح به اين شرح است:

تعداد خان ۴ عدد با گردش چپ به راست
سرعت اوليه گلوله ۸۳۰متر بر ثانيه
وزن سلاح باخشاب خالی بدون سرنيزه ۴۳۰۰گرم
وزن خشاب خالی ۲۱۰ گرم
وزن دوربين ۵۸۰ گرم
قدرت بزرگنمايی دوربين ۴برابر

خشاب با 10 گلوله

برد مفيد: 800 تا 1200متر

سرعت نواخت: 30 تير در دقيقه
ميدان ديد حقيقی ۶ درجه

بنابراین گزارش، اسلحه ای که امروز صبح رهبر انقلاب با آن به ایراد خطبه های نماز عید فطر پرداخت همین اسلحه بود که ارتش نیروی زمینی این سلاح را بهینه‌سازی کرده است و از آن استفاده می کند.



تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید