یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » همه چیز درباره قتل خاشقجی و رد پای بن سلمان در این ماجرا+ تصاویر دردناک لحظه قتل

همه چیز درباره قتل خاشقجی و رد پای بن سلمان در این ماجرا+ تصاویر دردناک لحظه قتل

0
605
کد خبر: 19750
میار: تحقیقات در پرونده قتل خاشقجی در حالی به اتمام رسیده است که همه شواهد نشان از خبر داشتن بن سلمان از ماجرای قتل داشته است.

چندی پیش رند پال سناتور جمهوریخواه کنتاکی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: من تردید دارم در رژیم استبدادی مانند عربستان سعودی اتفاقی که می افتد بدون حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور باشد. بنابراین، ولیعهد از این مسئله خبر داشته و شاید دستور آن را صادر کرده است.

آقای خاشقجی منتقد حکومت عربستان بود، هرچند پیش از آن روابط نزدیکی با حکومت داشت.
 
دادستانی عربستان سعودی برای پنج نفر از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، درخواست مجازات اعدام کرده است.

در مقابل ترکیه خواهان آن شده است که متهمان این پرونده به جای عربستان، در خاک ترکیه محاکمه شوند.

آمریکا نیز اعلام کرده است که ۱۷ نفر را به اتهام نقش داشتن در قتل جمال خاشقجی تحریم کرده است. سعود قحطانی، که از دستیاران ولیعهد عربستان بود، یکی از این تحریم‌شدگان است


سخنگوی دادستانی عربستان اعلام کرده است که تحقیقات در این باره تا یافتن جنازه جمال خاشقجی ادامه خواهد داشت.

او همچنین گفت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نقشی در این ماجرا نداشته است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان، بیش از یک ماه پیش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و ناپدید شد. کمی بعد افشا شد که ماموران سعودی او را در محل کنسولگری کشته‌اند. به دنبال این ماجرا انتقادها از سیاست‌های عربستان و به ویژه ولیعهد پرنفوذ این کشور بالا گرفته است.
دستور ربایش

بنابر این گزارش در حالی که عربستان در مجموع ۲۱ نفر را به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی بازداشت کرده و تحقیقاتی را انجام می‌دهد، ترکیه می‌گوید محاکمه متهمان باید در خاک ترکیه انجام شود.

امروز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت اقدامات دادستانی عربستان "مثبت اما ناکافی" است.

آقای چاووش‌اوغلو گفت قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و افراد و تجهیزات لازم برای تکه تکه کردن بدن او به ترکیه منتقل شده بودند.

وزیر خارجه ترکیه گفت قاتلان جمال خاشقجی باید در ترکیه محاکمه شوند.

ترکیه پیش از این نوار صوتی موجود از مقطع قتل خاشقجی در کنسولگری را به چند کشور غربی داده است.

دادستانی عربستان به طور رسمی خواهان آن شده است که "کشور برادر ترکیه" با تحقیقات آنها همکاری کند و از جمله نوار صوتی را به آنها تحویل دهند.

دادستانی عربستان با رد ادعای مسئولیت محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی، گفته است که ژنرال احمد عسیری، از مقام‌های ارشد امنیتی در عربستان، دستور داده بود که جمال خاشقجی را به زور به عربستان منتقل کنند.

بنا به آنچه دادستان عربستان گفته است سرپرست "تیم مذاکره" که به استانبول رفته بود دستور قتل را داد.

تحریم عاملان قتل

براساس این گزارش وزارت خزانه داری آمریکا ۱۷ مقام و شهروند عربستان سعودی را در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض در کنسولگری این کشور در استانبول، تحریم کرد.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا که روز پنجشنبه ۲۴ آبان منتشر شد، آمده که این افراد تحریم شده به نوعی در قتل جمال خاشقجی نقش داشته اند.

تحریم آمریکا علیه این افراد ساعاتی پس از آن اعلام شد که دادستان عمومی عربستان اعلام کرد برای پنج نفر از متهمان پرونده درخواست مجازات اعدام کرده است.

جمال خاشقجی در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می برد و برای روزنامه واشنگتن پست می نوشت. او آخرین بار در تاریخ دوم اکتبر در حین ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه دیده شد.

دادستان سعودی تایید کرده که جسد خاشقجی قطعه قطعه شد. او گفته است جمال خاشقجی با تزریق یک آمپول مرگبار کشته شد. مقامات سعودی پیشتر گفته بودند خاشقجی در یک درگیری ناخواسته در کنسولگری عربستان کشته شد، اما بعدا اعلام کردند قتل او به دست عناصر خودسر صورت گرفته است.

«سعود القحطانی» مشاور نزدیک محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، از جمله مقام های ارشدی است که در لیست تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است.
فروش اسلحه آزاد است!

آقای ترامپ همین هفته به خبرنگاران گفت نمی خواهد با تحریم یا توقف فروش اسلحه به عربستان فرصت های شغلی و درآمد آمریکایی ها را به مخاطره بیندازد.

دسته بندی: اجتماعی / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید