جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » برجام را حفظ و اجرا می کنیم

برجام را حفظ و اجرا می کنیم

0
444
کد خبر: 17225
میار :«پانگ سن» روز چهارشنبه در دومین همایش چشم انداز روابط ایران و چین افزود: ما با تحریم‌های یک جانبه همه کشورها بر طبق قانون داخلی و داوری اشخاص خارجی بر اساس قانون به اصطلاح «صلاحیت قضایی با دست دراز» مخالف هستیم.
وی خاطرنشان کرد: چین و ایران روابط دوستانه ای دارند و همکاری تجاری عادی و قانونی را حفظ می‌کنند و این به هیچ عنوان نباید مورد انتقاد قرار گیرد.
سفیر چین در تهران تاکید کرد: پکن در حالی که تعهدات بین المللی خود را انجام داده، همکاری عملی خود با ایران را نیز به طور عادی و شفاف ادامه می دهد.
پانگ سن همچنین گفت: البته امیدواریم دوستان ایرانی نیز بتوانند به طور منطقی سختی های موقت که به دلیل عوامل بیرونی ایجاد شده و همچنین تلاش چین برای حفظ همکاری با ایران را نیز در نظر بگیرند.
وی با تاکید بر این که «چین مایل است تعامل خود با ایران را تقویت کند»، تصریح کرد: ما با اطمینان، صبر و حوصله حتما می‌توانیم فراز و نشیب های در راه همکاری تهران - پکن را پشت سر بگذاریم.
پانگ سن در ادامه با اشاره به طرح ابتکار « یک کمربند و یک راه » گفت : این طرح مهمترین طرح عمومی چین برای جامعه بین المللی است و همه کشورها در دستاوردهای آن سهیم هستند.
وی یادآور شد: در 6 سال اخیر چین با بیش از پنج کشور و سازمان بین المللی از جمله ایران اسناد همکاری در زمینه کمربند و راه را امضا کرده است.
سفیر چین در تهران با بیان این که ابتکار طرح «یک کمربند، یک راه» از استقبال و حمایت گسترده‌ای برخوردار شده است، افزود: این امر به دلیل آن است که آرزوی کشورهای دنیا به خصوص تعدادی از کشورهای در حال توسعه برای صلح پیشرفت در آن گنجانده شده است.
پانگ سن ادامه داد: هدف از این طرح تاسیس اتحادیه جغرافیای سیاسی یا نظامی نیست بلکه ابتکاری برای همکاری اقتصادی است.
وی گفت: ابتکار کمربند و راه به منظور ایجاد محافل کوچک و دربسته یا باشگاه چینی نیست، بلکه برای پیشبرد یک روند باز و مشمول در جامعه بین المللی است.
سفیر چین در تهران تصریح کرد: این طرح ایدئولوژی ها را نمی شناسد و همچنین به دنبال بازی حاصل جمع صفر یا باخت - باخت نیست.
پانگ سن همچنین تاکید کرد: چین از همه کشورهای علاقه مند برای پیوستن به طرح یک کمربند و جاده استقبال می‌کند.
وی با اشاره به همکاری مشترک تهران و پکن در چهارچوب طرح یک کمربند و یک جاده اظهار داشت: چین و ایران کشورهای متمدن و تاریخی در پهنه کمربند و جاده هستند؛ جاده ابریشم شاهد دوستی دیرینه دو ملت بوده و امروز هم ابتکار طرح «یک کمربند ،یک راه »برای تحکیم این دوستی و همکاری دوجانبه فرصت جدیدی را فراهم کرده است. 
سفیر چین در تهران خاطرنشان کرد: مقامات عالی رتبه دو کشور همچنین در حوزه هماهنگی سیاست‌ها تبادلات نزدیک را حفظ کرده‌اند و اعتماد سیاسی را تعمیق داده اند. 
پانگ سن با اشاره به سفر رییس جمهوری چین در سال 2016 به ایران گفت: در این سفر دو کشور روابط مشترک راهبردی جامعی را برقرار کردند. 
وی به سفر چند ماه گذشته رییس جمهوری کشورمان به چین و شرکت در اجلاس شانگهای اشاره کرد و یادآور شد:روسای دو کشور برای بسط و توسعه روابط دوجانبه در وضعیت جدید جهت گیری و رویکردها را تعیین کردند.
سفیر چین در تهران افزود: طرح کمربند و یک راه در حوزه اتصال زیربناها نیز منجر به رسیدن نتیجه مطلوب در همکاری و ظرفیت منطقی دو کشور به نتیجه مطلوب شد.
وی توضیح داد: شرکت های چینی پروژه های زیربنایی متعددی را در ایران انجام داده که می توان به قطار سریع و سیر ، نیروگاه‌ها، حمل و نقل، انرژی و غیره اشاره کرد؛ این پروژه ها در اشتغالزایی محلی، رشد اقتصادی و ارتقاء معیشت مردم نقش مهمی را ایفا کرده است.

**تجارت چین و ایران مکمل یکدیگر هستند
پانگ سن با بیان این که در نیمه اول سال 2018 حجم تجارت ایران و چین بیش از 9 درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: چین بازار بزرگی برای صادرات محصولات ایران است و کالاهای چینی هم تشکیلات بازار ایران را متنوع کرده است.
سفیر چین در تهران تاکید کرد: تجارت دو جانبه چین و ایران نه تنها مکمل یکدیگر هستند، بلکه رابطه ای مبتنی بر «برد-برد » است. 
وی یاد آور شد: ماه نوامبر جاری نمایشگاه واردات بین المللی چین در شهر شانگهای برگزار می‌شود و موسسات ایرانی در آن شرکت خواهند کرد؛ ما معتقدیم این نمایشگاه حوزه محرکه جدیدی را برای همکاری دو کشور فراهم خواهد کرد .
پانگ سن گفت: در سال های اخیر حجم سرمایه‌گذاری چین به ایران به طور ثابت افزایش یافته است و چین به یکی از مهمترین منابع سرمایه گذار خارجی در ایران تبدیل شده است .
وی اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت و اقتصاد و دارایی ایران، بیش از 50 نفر از سرمایه گذاران چینی مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری در ایران دریافت کرده اند.
سفیر چین بیان کرد: سرمایه‌گذاران چینی نه تنها تکنولوژی و تجربیات پیشرفته ای را به ایران آوردند بلکه باعث اشتغالزایی و رشد درآمد مالیات و همچنین توسعه اقتصادی ایران شده اند.
پانگ سن افزود: در حوزه تحکیم و پیوند دو ملت، روابط ایران و چین در زمینه های علمی و گردشگری، آموزش و پرورش و ... تعمیق یافته است به طوری که در سال 2017 سفارت چین در ایران برای اتباع ایرانی بیش از 112 هزار روادید صادر کرده که نشان می دهد این تعداد نزدیک 9 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با هدف بررسی ظرفیت های ارتباطات بین مردمی در چهارچوب ایده یک کمربند ، یک راه صبح امروز چهارشنبه کار خود در برج میلاد تهران آغاز کرد.
این همایش یک روزه است و دو پنل «گردشگری و صنایع دستی » و « بازرگانی و اقتصادی» با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه روابط بین الملل و بازرگانان حوزه صنایع دستی و گردشگری برگزار شد
 
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید