یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » سامانه ثبت سفارش باز است یا بسته؟

سامانه ثبت سفارش باز است یا بسته؟

0
417
کد خبر: 15797
در پاسخ به این پرسش فعالان اقتصادی همچنان معتقدند که سامانه ثبت سفارش کالاها با اختلالات عدیده‌ای مواجه است و از این رو افراد نیز نمی‌توانند به راحتی کالاها را برای سفارش ثبت کنند.
از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون فعالان اقتصادی با اختلال و درهای بسته سامانه ثبت سفارش مواجه هستند؛ این موضوع درحالی است که طی ماه‌های گذشته مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اظهارنظرهای فعالان بخش‌خصوصی مبنی بر مسدود شدن سامانه ثبت سفارش گفت که هیچ خللی در کار ثبت‌سفارش وارد نشده و مشکلی در سامانه ثبت سفارش وجود ندارد.

فعالان اقتصادی معتقدند شبکه ثبت سفارش با اختلالاتی رو به رو است که اجازه ثبت سفارش کالاها را به فعالان نمی‌دهد. هر چند که در این باره وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده که این سامانه از لحاظ نرم‌افزاری در حال بازسازی و بازنگری است.

در همین حال رئیس مجمع واردات درباره روند ثبت سفارش واردات به  ما ثبت سفارش واردات را یک فرآیند می‌دانیم و نه یک اقدام موضعی. بنابراین زمانی که ما اعلام کردیم سامانه ثبت سفارش واردات متوقف است عده‌ای موضع‌گیری کردند و حالا هم نسبت به این اخبار واکنش نشان دادند. برخی افراد قصد دارند نسبت به توقف ثبت سفارش واردات طفره بروند.

علیرضا مناقبی می‌افزاید: مسئولان دولتی برای ساماندهی تجارت فرامرزی قول‌های مساعدی داده‌اند که امیدواریم در آینده شاهد باز شدن مسائل و شفاف‌سازی اقدامات باشیم.

چطور می‌توان با سامانه در حال بازسازی ثبت سفارش کرد!

از آن سو یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در واکنش به توقف ثبت سفارش واردات می‌گوید:ثبت سفارش واردات متوقف است. از زمانی که در حوزه ثبت سفارش خودرو اتفاقات ناخوشایندی رخ داد، مسئولان به این فکر افتادند که در سامانه تغییراتی را اعمال کنند، در حالی که هیچ سامانه جایگزینی را به فعالان اقتصادی معرفی نکرده‌اند. بنابراین سوال ما این است، زمانی که سایت ثبت سفارش در حال تعمیر است، چطور می‌توان درخواست ثبت سفارش را اعمال کرد؟ به هرحال اعمال تغییرات، اختلالاتی را در شبکه تجارت خارجی ما ایجاد کرده است.

سید حسین معروف اظهار می‌کند: معمولا مدیران زمانی که قصد دخالت یا بازسازی اموری را دارند باید ذی‌نفعان آن حوزه را در جریان امور قرار دهند؛ این در حالی است که بازسازی سامانه ثبت سفارش بدون اطلاع به فعالان بخش‌خصوصی در حال شکل گرفتن است.

او درباره جزئیات تخلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات می‌افزاید: زمانی که قاچاق واردات خودرو خبرساز شد، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد داشتند تا مسئولان گمرکی را به عنوان متهمان ردیف اول این تخلفات اعلام کنند؛ این درحالی است که طی سال‌های گذشته نسخه‌های متفاوتی از سامانه جامع گمرکی رونمایی و به مرور زمان نقاط ضعف آن برطرف شد. به‌واقع مسئولان گمرکی زیر بار حرف‌های زور وزارت صنعتی‌ها نرفتند و در یک بازه زمانی تمام اطلاعات محرمانه‌ای که در این سایت در حال رخ دادن بود را با جزئیات منتشر کردند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به این پرسش که توقف ثبت سفارش چه معایبی را می‌تواند در سیستم اقتصادی کشور داشته باشد؟ پاسخ می‌دهد: توقف و اختلال در شبکه فرامرزی کشور می‌تواند موجی از بیکاری را رقم بزند یا در نهایت منجر به اشاعه ورود کالاهای قاچاق شود. حال امیدواریم که مسئولان در چهارچوب قانونی برنامه‌ای را برای رونق گرفتن اقتصاد کشور در نظر بگیرند.

همچنین نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: تقاضا برای انجام واردات با عناوین مختلفی به تاخیر می‌افتد. این روزها آشفتگی نه تنها در بخش تجارت فرامرزی بلکه در لایحه‌های کل اقتصاد به خصوص در حوزه بانکی نفوذ کرده است. یکی از دلایل این موضوع به بی‌برنامه‌گی و از هم گسستگی سیاست‌گذاران باز می‌گردد.

مجیدرضا حریری در ادامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد که در این بازه زمانی دولتمردان در جریان موضوعاتی هستند که ما نیستیم. متاسفانه هزینه‌هایی را در بخش‌هایی خرج کرده‌ایم که از آن سودی عایدمان نشده است. ما با بحران مدیریتی رو به رو هستیم که در مواقع حساس افراد نمی‌توانند تصمیم‌گیری قاطعی را برای نجات بخش کشور اتخاذ کنند.

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید