جمعه، 7 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » انقلاب و دفاع مقدس » شهید مطهری عالمی بی بدیل

شهید مطهری عالمی بی بدیل

0
490
کد خبر: 67398
12 اردیبهشت ۱۳۵۸ مصادف با شهادت استاد مرتضی مطهری است. در شبی تاریک و ظلمانی، دشمنان ایمان، فرزانگی و آزادگی، شخصیتی را به خاک و خون کشاندند که در نوع خود کم نظیر و یا بی نظیر بود. استاد مطهری به معنای واقعی مصداق حدیث إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ  بود.

پایگاه خبری تحلیلی «میار»، بدون تردید علامه مطهری یکی از بزرگ ترین دانشمندان اسلامی در قرن معاصر است. شهید مطهری ویژگی های منحصر به فردی داشت که دارا بودن آن برای هرکسی و هر عالمی به سادگی میسر نیست. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:

1. دانش بالا در حوزه ی اسلام شناسی، او به معنای واقعی اسلام شناس بود. اسلام را در همه ی ابعادش به خوبی می شناخت.

2. بالاتر از دانش اسلامی، این دانش را با عمق جان درک کرده بود. به عبارتی آموزه های عمیق دینی با جان و روحش سرشته بود.

3. مبلّغ دین و اهل منبر بود. به خوبی سخنرانی می کرد و سخنانش بر جان ها می نشست. روضه می خواند و با صدای بلند گریه می کرد. اشک می ریخت و مخاطبین را متحول می کرد.

4. علاوه بر آنکه مبلغ بود محقق هم بود. علاوه بر محقق صاحب نظر و نظریه پرداز نیز بود. بسیاری از مبلّغین تنها فقط مبلّغند. یعنی انتقال دهنده ی دیدگاه و نظریات و مطالب دیگران.

5. تربیت شده ی حوزه ی علمیه بود؛ اما با دانشگاه و دانشجویان نیز ارتباطی تنگاتنگ داشت. در دانشگاه تدریس می کرد و از نزدیک با دغدغه های نسل دانشگاهی آشنایی کامل داشت.

6. نیاز فکری و فرهنگی جامعه را به خوبی تشخیص داده بود. آثار خود را بر اساس نیازهای فکری و اعتقادی جامعه ارائه می کرد. دارای انجماد فکری نبود. آستانه تحملش با مخالفان فکری اش بسیار بالا بود. حتی در آن زمان که سکه مکتب مارکسیسم پررونق بود برای آشنایی و نقد واقعی این مکتب پیشنهاد داده بود که در دانشگاه کرسی مارکسیسم شناسی بگذارند تا این مکتب به دور از هیاهوهای تبلیغاتی و به دور از ذهنیت های ایجاد شده برای نسل جامعه به طور واقعی ارائه و سپس مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

7. آثار او دارای اتقان و استواری بود. اسلام و منابع اسلامی را به خوبی شناخته بود. استاد او امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرمودند: آثار ایشان بدون استثنا خوب است. چنین تعبیری از سوی استاد بزرگی مثل امام خمینی خیلی کمتر در باره ی علما و دانشمندان به کار می رود.

8. تنوع آثاری او از نقاط ممتاز مقام علمی استاد مطهری است. کمتر دانشمند دینی پیدا می شود که تقریباً در همه ی حوزه های مورد نیاز دین صاحب نظر و اثر قابل توجه باشد. نبوغ استاد، پشتوانه ی عمیق علمی، دردمندی و احساس مسئولیت در قبال معرفی اسلام او را وادار می کرد که سخت کوشانه در همه ی حوزه ها ورود کند. این ورود، عالمانه و بس اثرگذار بود. در موضوعات فقه، فلسفه (اسلامی و غرب)، عرفان، علم کلام (جدید و قدیم)، تاریخ اسلام، جامعه شناسی، تفسیر قرآن، تاریخ و علوم قرآن، اخلاق اسلامی و فلسفه ی اخلاق، داستان حتی برای کودکان، احادیث و روایات، ادبیات فارسی (حافظ شناسی)، مکاتب جدید از جمله مارکسیسم، سیاست و مسائل روز، جریان شناسی فعالان اجتماعی و فرهنگی و مذهبی در ایران و جهان اسلام و خیلی از موضوعات دیگر.

9. شجاعت ایشان در مقابله با منحرفین و کسانی که دارای تفکر التقاطی بودند مثال زدنی است. ایشان وقتی با دیدگاه های مادی گرایانه که به اسم اسلام و تفسیر قرآن ارائه می شد روبرو می گردید مستدل و قاطع در برابر این جریانات ایستادگی می کرد. به طوری که جانش را در این مسیر تقدیم کرد.

10. روح لطیف و غلبه ی نگاه عرفانی بر شخصیت و رفتار و سیره او. شهید مطهری کوهی از علم و دانش بود؛ اما پرداختن به مسائل علمی او را از راز و نیاز و اشک های شبانه و بیداری های سحری باز نداشت. این گونه بود که کلامش بر دل می نشست و هدایت آمیز بود.

11. ارائه مطالب و تصویری که از اسلام و آموزه های دینی می داد بسیار جذاب بود. زبانش اثرگذار بود و مخاطب پسند. علی رغم گذشت بیش از نیم قرن از بسیاری از آثار او، همچنان این آثار، زنده، غنی، سازنده و پرمحتوا است. به نظر نگارنده هنوز هم کمتر کسانی مانند او پیدا می شوند که توانسته باشند دارای چنین جذابیتی در آثار منتشره باشند.

12. روحیه سازش ناپذیری نسبت به رژیم منحوس پهلوی. علی رغم آنکه عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی (معقول و منقول) دانشگاه تهران بود ولی در جایگاه شاگرد برجسته امام خمینی از افشاگری علیه ماهیت رژیم پهلوی دریغ نمی کرد.
استاد مطهری شخصیتی است که گذر زمان افکار و اندیشه های او را کهنه نمی کند و به تاریخ نمی سپارد. متولیان فرهنگی و دینی وظیفه دارند آثار استاد مطهری را هرچه بیشتر به جامعه و مردم و خصوصاً نسل جوان معرفی کنند. مردم به خصوص نسل جوان نیز باید به مطالعه آثار این دانشمند بزرگ توجهی خاص داشته باشند. این سفارش، همان توصیه جدی امام خمینی رحمت الله علیه است که فرمود: «اکنون شنیده می ‏شود که مخالفین اسلام و گروه های ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‏ کنم که کتاب های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‏ های غیر اسلامی فراموش شود.»

نصرالله شفیعی

شهید مطهری عالمی بی بدیل
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید