شنبه، 8 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » آلودگی هوا دیگر قابل پیش‌بینی نیست

آلودگی هوا دیگر قابل پیش‌بینی نیست

0
56
کد خبر: 73496
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه چالش‌های بسیاری همچون خشکسالی، انقراض گونه‌های بومی، مصرف انرژی، کم‌بارشی و... وجود دارد اما آلودگی هوا در شرایطی است که دیگر قابل پیش‌بینی نیست و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

به گزارش میار ؛ ایرج حشمتی در بیست و چهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۹۶۰ واژه بوم‌شناسی چندان برای مردم آشنا نبود و آشنایی با محیط زیست به معنای امروزی وجود نداشت اما به مرور مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود آمد، موجب شد تا دیدگاه‌های دوگانه‌ای نسبت به محیط زیست به وجود آید چراکه گروهی طرفداران محیط زیست و گروهی دیگر طرفداران توسعه و صنعت بودند.

وی ادامه داد: اجلاس‌ها و کنفرانس‌های بسیاری برای محیط زیست برگزار شد که هدف همه آن‌ها در راستای توسعه پایدار با همه چالش‌های موجود بود که راهبرد اصلی همه آن‌ها این است که در کشوری که می‌خواهد توسعه پایدار داشته باشد باید در کنار تمام توسعه‌ها نظم اجتماعی را حفظ کند و حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه چالش‌های بسیاری همچون خشکسالی، انقراض گونه‌های بومی، مصرف انرژی - که بهینه نیست، آلودگی هوا، کم‌بارشی و... وجود دارد اما آلودگی هوا در شرایطی است که دیگر قابل پیش بینی نیست و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

وی ادامه داد: در جهت حفاظت از محیط زیست قوانین مختلف و مصوبات بسیار مناسبی همچون قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و... وجود دارد اما تکالیف انباشت شده موجب شده است که کنترل شرایط موجود بسیار سخت‌تر شود.

حشمتی افزود: در چنین شرایطی باید اندیشه ما کمک کند تا از این وضعیت بحرانی خارج شویم. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست بر عهده تمام آحاد جامعه است و ما به عنوان دستگاه نظارتی پایش‌های بسیار زیادی در استان‌ها انجام می‌دهیم و اخطارهای بسیار زیادی نیز داده شده است و واحدهای صنعتی که موجب تهدید سلامت مردم و محیط زیست می‌شوند را پلمب می‌کنیم اما تا کی به این شیوه می‌شود ادامه داد؟ تا کی با اخطار و پلمب کارها را پیش ببریم؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره چگونگی انتخاب‌ واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در این همایش اظهار کرد: برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ در خصوص واحدهای صنعتی فرایند انتخاب شکل گرفت و در سال ۱۳۹۷ همایش برگزار شد و به مرور شاخص‌های جدیدی با توجه به شرایط جدید محیط زیستی کشور برای انتخاب صنایع در نظر گرفته شد. درباره فعالیت واحدهای خدماتی در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار این همایش برگزار شد و سال ۱۳۹۹ واحدهای معدنی برای اولین بار مورد ممیزی قرار گرفت.

وی افزود: در این دوره ۳۰۵ واحد متقاضی شرکت کردند که از میان آن‌ها ۲۱۴ واحد صنعتی ۸۱ واحد خدماتی و ۱۰ واحد معدنی ثبت نام کردند که در ثبت نام آن‌ها شاخص‌های مختلف عمومی و تخصصی تاثیرگذار بود.

حشمتی در پایان تصریح کرد: پس از اتمام فرایند ثبت‌نام تمام صنایع توسط کارگروه‌های تخصصی در سازمان حفاظت محیط زیست تحت نظر دبیرخانه بررسی همچنین از ظرفیت‌های معاونت آموزشی در حوزه مسئولیت اجتماعی و فرهنگ محیط زیست استفاده شد. در این همایش درمجموع تعداد ۳۳ واحد صنعتی حائز دریافت لوح ثبت شد که هشت واحد آن خدماتی، یک واحد معدنی و ۲۴ واحد صنعتی بودند همچنین چهار واحد برگزیده در این همایش لوح صنعت سبز را دریافت می‌کنند.
دسته بندی: سلامت / محیط زیست / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید