شنبه، 8 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » خرد » راهنمای خرید روغن خوراکی؛ چرا نباید روغن ایرانی مصرف کرد؟

راهنمای خرید روغن خوراکی؛ چرا نباید روغن ایرانی مصرف کرد؟

0
230
کد خبر: 73389
سید خلیل موسوی نیا| در اینکه بیشتر روغن های بازار تا حدود زیادی پالم هستند تا روغن خوراکی، نباید شک کرد چرا که با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شوید قیمت مثلاً یک کیلو تخمه آفتابگردان از یک لیتر روغن آن در برندهای ایرانی گران تر در می آید در حالیکه پشت روغن خارجی موجود در بازار نیز متقلب ها نشسته اند، پس چطور روغن اصلی و خالص را پیدا کنیم.
به گزارش میار، درباره عوارض مصرف پالم و روغن های جامد، مقالات پزشکی اینگونه گفته اند: روغن‌های جامد نباتی یا روغن هایی مثل پالم، دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم ترین علل مرگ هستند.
روغن های ایرانی خاص نیستند
این غیب گویی نیست، موضوعی ساده است که با بررسی قیمت مواد اولیه روغن و مقایسه آن با روغن های دیگر متوجه خواهید شد اما آیا می‌توانید با خرید روغن خارجی مطمئن شوید، آنها اصل هستند.
متأسفانه بیشتر روغن های خارجی موجود در بازار ایران، تقلبی هستند و در پوشش روغن خارجی به فروش می‌رسند و برای متوجه شدن موضوع، شما می‌توانید به رنگ روغن خارجی موجود در بازار و رنگ نمونه اصلی آن که معمولاً به راحتی در اینترنت و سایت های خارجی پیدا می‌شود دقت کنید، معمولاً روغن های اصلی شفاف هستند و روغن های نا خالص به رنگ زرد تیره و غیر شفاف می‌زنند اما حالا چطور باید روغن اصلی و بی ضرر پیدا کنیم.
قبل از ورود به این موضوع باید بگویم که دقیق ترین راه تشخیص خالص بودن یک روغن، مراجعه به آزمایشگاه و تست آن است؛ برخی روغن های ایرانی هستند که قیمت زیادی دارند اما خب آنها خالص هستند و پالم در ترکیب آنها به کار نرفته است که به همین دلیل قیمت آنها بالاتر از روغن های دیگر موجود در بازار است اما واقعاً چطور به جز آزمایشگاه که راهکار قابل دسترسی برای همه ما نیست، می‌توان تشخیص داد کدام روغن خالص است و پالم یا دیگر ترکیبات مضر را ندارد.
آزمایش یخچال
برخی تولید کننده ها آزمایش یخچال را توصیه می‌کنند و می‌گویند اگر کمی از روغن را در یخچال بگذارید، شروع به جامد شدن می‌کند و بعد از آن اگر دیدید عمق روغن یعنی زیر آن رنگی تیره تر از سطح بالایی دارد، یعنی روغن تان خالص نیست و اگر روغن در حال یخ زدن همچنان یک رنگ بود، متوجه خواهید شد آن روغن خالص است.
حواس تان باشد فقط یک سوم استکان از روغن مورد آزمایش برای این تست کافی است و اگر باز هم قانع نشدید، مقداری از روغن تان را به یک آزمایشگاه ببرید تا آزمایش کنند و به شما بگویند چند درصد روغن است.
پالم چیست؟
پالم روغن یک نوع نخل است که خیلی ارزان تر از روغن های دیگر است و قبل از فاش شدن ماجرای مضر بودن آن، در برخی خوراکی های ایران یافت می‌شد و همانطور که مطلع اید خیلی از کارخانه های روغن نیز از آن که خیلی ارزان تر بود استفاده می‌کردند اما حالا مشخص نیست دقیقاً از چه چیزی به جای پالم استفاده می‌کنند که همچنان روغن ارزانی به بازار ارائه می‌کنند.
قیمت بیشتر روغن های ایرانی یک سوم نمونه خارجی آن است در حالی که روغن گرفته شده از بین دو تا سه کیلو گرم مثلاً تخمه آفتابگردان فقط یک لیتر روغن می‌دهد و مقایسه قیمت خود تخمه با روغن های معروف ایرانی، شما را متقاعد می‌کند همچنان بیشتر تولیدکننده های ایرانی به جای روغن خالص به شما پالم یا مواردی مشابه را می خورانند.
نتیجه گیری
مراقب روغنی که مصرف می‌کنید باشید وگرنه تاوان مصرف روغن خوراکی نا سالم را زمانی باید پس بدهید که از آن به بعد باید هزینه های هنگفتی برای بازگشت سلامتی تان پرداخت کنید و از همه مهمتر اینکه شاید اصلاً هیچ برگشتی در کار نباشد چرا که روغن های ارزان، سلامتی قلب شما را تهدید می‌کنند و این در پزشکی ثابت شده است.

دسته بندی: خرد / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید