شنبه، 8 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » امام جمعه اهل سنت زاهدان: کشور‌های اسلامی برای جلوگیری از جنایات اسرائیل با هم متحد شوند

امام جمعه اهل سنت زاهدان: کشور‌های اسلامی برای جلوگیری از جنایات اسرائیل با هم متحد شوند

1
440
کد خبر: 73217
خبرنگار: سید خلیل موسوی نیا| مولوی عبدالحمید در نماز جمعه اهل سنت امروز زاهدان، بر اتحاد مسلمانان برای جلوگیری بیشتر از جنایات اسرائیل تأکید کرد و از نداشتن رسانه متعلق به اهل سنت در کشور انتقاد کرد.
به گزارش میار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (19 آبان 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ضمن محکومیت شدید «جنایات اسرائیل در غزه»، دولت آمریکا و سایر حامیان اسرائیل را «شریک» قتل‌عام و ویرانگری در غزه دانستند و از کشورهای اسلامی خواستند برای جلوگیری از جنایات اسرائیل با هم متحد شوند.
اسرائیل دنبال ویرانی کامل غزه و آوارگی تمام ساکنان آن است
جنایت اسرائیل در غزه وجدان همۀ انسان‌ها را آزار می‌دهد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: زندگی دنیا چیزی غیر از یک آزمایش و امتحان نیست. الله تعالی می‌خواهد ببیند که رفتار و عملکرد ما در قبال این امتحانات چگونه است. لذا باید مواظب باشیم عملکرد ما به نحوی باشد که در این امتحانات موفق بشویم و رضایت پروردگار حاصل شود. جریاناتی که در دنیا رخ می‌دهند امتحانات الهی هستند و دین اسلام به ما توصیه کرده در قبال این اتفاقات و آنچه بر انسان‌ها می‌گذرد بی‌تفاوت نباشیم. وظیفۀ انسانی و اسلامی همۀ ما در قبال حوادث دنیا بسیار سنگین است.
ایشان در ادامه به اوضاع جاری در غزه اشاره کردند و گفتند: تمام انسان‌هایی که در این کره خاکی زندگی می‌کنند و بویی از انسانیت دارند از ظلمی که این روزها در غزه صورت می‌گیرد متاثر و ناراحت هستند. در غزه چنان جنایت و فاجعه‌ای رخ داده که وجدان همۀ انسان‌ها را آزار می‌دهد؛ حتی یهودی‌های معتدل دنیا نیز از این اتفاق ناراحت‌اند و با برگزاری تظاهرات به این اقدامات اعتراض دارند و اعلام می‌کنند که خونریزی و کشتار راه‌حل نیست، بلکه راه‌حل گفتمان است. 
امام‌جمعه زاهدان افزودند: اگرچه متاسفانه حکومت‌ها و دولت‌های غربی و اروپایی با حمایت از اسرائیل دست نخست‌وزیر افراطی و دولت تندروی اسرائیل را باز گذاشته‌اند، اما همۀ ملت‌های دنیا وقتی صحنه‌های دلخراش در غزه را می‌بییند ناراحت می‌شوند و اعتراض می‌کنند.
ایشان ادامه دادند: در شهر غزه با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر، منازل و غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌گیرند و این شهر دارد به سمت ویرانی کامل پیش می‌رود. اسرائیل عمدا تمام زیربناها و حتی خیابان‌ها و جاده‌ها را هم در غزه تخریب می‌کند. حوادثی که این روزها در غزه افتاق می‌افتند در دنیا و در طول تاریخ بشر کم‌سابقه است و هیچ انصاف و عقل سلیمی چنین جنایتی را قبول نمی‌کند.
هیچ دین و قانونی اجازۀ قتل‌عام زنان و کودکان و تخریب عبادتخانه‌ها و بیمارستان‌ها را نمی‌دهد
خطیب جمعه زاهدان گفتند: اگر یهودی‌ها و مردم اسرائیل متحمل تلفاتی شده‌اند، اما اسرائیل چندین برابر تلفات و ضایعات بر مردم غزه تحمیل کرده است. اینکه جنگ در مقابل یک گروه مسلح نظامی یا شبه‌نظامی باشد چیز دیگری‌‎ست، ولی وقتی کسانی که متحمل تلفات می‌شوند زنان و کودکان و انسان‌های بی‌دفاع و بی‌گناه هستند و بیمارستان‌ها و مساجد و کلیساها و عبادتخانه‎ها مورد هدف قرار می‌گیرند اینها مسائلی هستند که قرآن مجید نسبت به آنها هشدار داده است. قرآن مجید «جهاد» را به همین دلیل مشروع قرار داده و فرموده است: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا» اگر انسان‌ها دفاع نکنند و در مقابل ظلم و ویرانگری نایستند مساجد و عبادتخانه‌‎های مسلمانان و یهودیان و مسیحیان مورد هدف و حمله قرار می‌گیرند.
ایشان ادامه دادند: عبادتخانه‌ها متعلق به هر دین و مذهب و ملت و گروهی باشند، و همچنین بیمارستان‌ها و زنان و کودکان نباید در جنگ‌ها مورد تعرض قرار بگیرند. در حملات اسرائیل به غزه تاکنون بیش از 10 هزار نفر شهید شده‌اند که نزدیک به 5 هزار نفر از آنها کودک و حدود 3 هزار نفر از آنها زن هستند. این کودکان و زنان و اکثریت مردم غزه «نظامی» نیستند، اما اسرائیل همه را به‌صورت یکسان مورد هدف قرار می‌دهد. هیچ دین آسمانی و هیچ قانون و فرهنگ بشری‌ای به هیچ‌کسی این اجازه را نمی‌دهد که زنان و کودکان را به قتل برساند و یا عبادتخانه‌ها و بیمارستان‌ها را ویران کند.
آمریکا و تمام حامیان اسرائیل در قتل و ویرانگری در غزه شریک هستند
مولانا عبدالحمید در ادامه از حمایت‌ آمریکا از اسرائیل به شدت انتقاد کردند و گفتند: متاسفانه دولت آمریکا در حمایت از اسرائیل هم تمام امکانات خود را به منطقه گسیل کرده و هم دیپلماسی خود را فعال کرده است تا هیچ دولتی در منطقه جرأت دخالت در این جنگ را نداشته باشد و از آن‌طرف دست اسرائیل را باز گذاشته است. آمریکا و تمام کسانی که از اسرائیل حمایت کرده‌اند در این قتل و ویرانگری شریک هستند و باید جلوی این ویرانگری را بگیرند.
ایشان گفتند: علی‌رغم درخواست دولت‌ها و ملت‌ها و علی‌رغم تظاهراتی که در دنیا در راستای توقف جنگ در غزه برگزار می‌شود، اما اسرائیل حاضر نیست آتش‌بس را قبول کند و به ویرانگری خود ادامه می‌دهد و می‌خواهد این شهر را به‌طور کامل ویران کرده و ساکنان آن را بی‌خانمان و آواره کنند. ما این جنایت اسرائیل را با شدت تمام محکوم می‌کنیم و از کشورهای اسلامی می‌خواهیم با هم متحد شوند و در مقابل این جنایت بایستند تا جلوی این قتل‌عام و ویرانگری گرفته شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: متاسفانه سازمان حقوق بشر در قبال این جریان فعال نیست و معلوم نیست این سازمان چه تضمینی به دولت افراطگرا و تندروی اسرائیل داده است که موضع‌گیری نمی‌کند. سازمان ملل و حکومت‌های غربی چرا اسرائیل را به چالش نمی‌کشند؟! مگر مردم بی‌دفاع غزه انسان نیستند که به این‌صورت قتل‌عام می‌شوند؟
ایشان خطاب به عموم مردم نیز خاطرنشان کردند: حداقل‌کاری که از دست ما در قبال مردم غزه و سایر مظلومان دنیا برمی‌آید این است که برای آنها دعا کنیم. ظلم در هر جای دنیا و در حق هر کسی بشود، اعم از اینکه مسلمان باشد یا غیرمسلمان و خدا را قبول داشته باشد یا نداشته باشد، از نظر ما محکوم است و ما باید برای مظلوم دعا کنیم.
دروغ‌پردازی و اتهام راه به جایی نمی‌برد؛ به‌جای تهمت و دروغ‌پردازی علیه منتقدان، انتقادها را بشنوید
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به اتهاماتی که اخیرا از سوی برخی خبرگزاری‌ها علیه مجموعۀ مسجد جامع مکی زاهدان مطرح شده بود واکنش نشان دادند و گفتند: اخیرا بعضی از رسانه‌هایی که خودشان را به دولت و بعضی ارگان‌های بانفوذ کشور منسوب می‌کنند، متوسل به تهمت و دروغ و افترا شده‌اند. ما تعجب می‌کنیم که این رسانه‌ها چگونه اینگونه و با صراحت علیه منتقدان و کسانی که عدالتخواهی و تامین آزادی‌های مشروع را مطرح می‌کنند اقدام به دروغ‌پردازی می‌کنند و به آنها تهمت می‌زنند؟! 
ایشان خاطرنشان کردند: کجای دین اسلام به مسلمان اجازۀ دروغ و اتهام به دیگران را داده است؟ این چه دیانتی‌ست که به انسان اجازه می‌دهد علیه مخالفانش دروغ بگوید و به آنها تهمت بزنند؟! کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند باید به دیانت خودشان شک کنند. الحمدلله ما به خودمان این اجازه را نمی‌دهیم به کسی تهمت بزنیم. ما دروغ را برای هیچ‌کسی جایز نمی‌دانیم. معتقدیم دیانت فقط در صداقت و راستگویی و امانتداری است. ما نباید از حق تجاوز کنیم.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: این دروغ‌پردازی‌ها بیشتر با این هدف صورت می‌گیرند که می‌خواهند منتقدان را از میدان خارج کنند، درحالی‌که راه علاج این است که حرف منتقد و مخالف شنیده شود. راه علاج مسئولان و مردم و جامعۀ ما این است که انتقاد شنیده شود. ما نمی‌گوییم در ما ضعف نیست؛ اگر کسی از رفتار و گفتار ما انتقاد صادقانه بکند استقبال می‌کنیم و دوست داریم خودمان را اصلاح کنیم.
ایشان افزودند: انسان باید خودش را با انتقاد مخالفان اصلاح کند، نه اینکه تهمت بزند و متوسل به چیزی بشود که مانند روز روشن است که دروغ است. تهمت و دروغ‌پردازی با هدف تخریب و تشویش اذهان از جانب هر کسی که باشد عملی حرام و ناجایز است و اینگونه تخریب‌ها راه به جایی نمی‌برند.
آزادی‌های قانونی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه باید تامین شود
مولانا عبدالحمید در ادامه از تشدید فشارها بر فعالان رسانه‌ای نیز انتقاد کردند و گفتند: در تمام دنیا صاحبان رسانه‌ها واقعیت‌های جامعه را مطرح می‌کنند و خواسته و نظر مردم را به مسئولان و خواسته و نظر مسئولان را به مردم منعکس می‌کنند. آزادی رسانه‌ای جزو ابتدایی‌ترین آزادی‌های هر تمدن و ملتی است. این به خیر و صلاح کشور است که رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آزادی داشته باشند. اصحاب رسانه نباید تحت فشار قرار بگیرند. 
ایشان افزودند: متاسفان الان در کشور ما روزنامه‌نگاران و صاحبان رسانه به‌خاطر جزئی‌ترین موارد احضار یا بازداشت می‌شوند؛ این عملکردِ خوشایندی نیست. تمام رسانه‌ها فقط نباید آنچه نظر حاکمیت و مسئولان است را مطرح کنند، بلکه آزادی‌هایی که قانون اساسی برای روزنامه‌نگاران و صاحبان رسانه داده است باید تامین شوند.
جامعه اهل‌سنت هیچ رسانه‌ای در اختیار ندارد
کسی که عکسی بگیرد یا فعالیتی داشته باشد بازداشت می‌شود یا تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ ما به این وضعیت به شدت اعتراض داریم
امام‌جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: متاسفانه جامعه اهل‌سنت از لحاظ رسانه در کشور صفر است و هیچ رسانه‌ای در اختیار ندارد. در کشور ما احزاب هم شبکۀ ماهواره‌ای و تلویزیونی ندارند، درحالی‌که در تمام دنیا احزاب و ادیان و مذاهب این آزادی را دارند که از خودشان رسانه‌ داشته باشند. اما اهل‌سنت در کشور این آزادی را ندارد.
ایشان افزودند: ما یک سایتی داشتیم که همان ابتدای آغاز به کارش فیلتر شد. سایتی که مربوط به دفتر بنده بود نیز به محض اینکه مقداری مطرح شد بدون اینکه ببینند این سایت چه فعالیتی دارد بلافاصله آن را فیلتر کردند. اکنون هم وقتی کسی بیاید و اینجا عکسی بگیرد و یا کسی که فعالیتی انجام بدهد بازداشت می‌شود یا مورد تعقیب قرار می‌گیرد؛ ما به این وضعیت به شدت اعتراض داریم. نباید جلوی آزادی بیان به‌صورت مطلق گرفته شود.
ایشان تأکید کردند: ما به عنوان ایرانی خواهان آزادی بیان و قلم هستیم. درخواست ما آن است که روزنامه‌نگاران و کسانی که در راستای فعالیت رسانه‌ای بازداشت شده‌اند آزاد بشوند تا بتوانند واقعیت‌ها را بیان کنند. این به نفع کشور و دولت و حاکمیت و مردم است.
دسته بندی: اجتماعی / سردبیر
تبلیغ

نظرات

User Avatar
  • Mohammad
  • در تاریخ : 19 آبان 1402 19:32
نظرات کارشناسی جناب آقای پیر محمد ملازهی کارشناس خبره منطقه خاورمیانه و شبه قاره هند کاملا منطبق بر واقعیت های موجود جامعه سیستان و بلوچستان است.همچنین خطبه های امروز نماز جمعه اهل سنت زاهدان از سر خیرخواهی و دلسوزانه بود.جا دارد که متولیان امور و مسولین سیاسی و امنیتی و انتظامی استان با دیده مثبت و سعه صدر این سخنان وحدت آفرین و اعتدالی را آویزه گوش قرار داده و نسبت به تصمیمات احساسی و به دور از عقلانیت پرهیز نموده و راه منطبق و گفتگو و احقاق حق را پیش گیرند.تا بیش از این رابطه بین حاکمیت و مردم خدشه دار نشود و باعث بی اعتمادی بیش از پیش نگردد.چرا که اصل ملت و مردم هستند و مسولین و متولیان امور خادمان جامعه و آحاد مردم هستند.
  • 0

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید