جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » ورود به کوه تفتان را هم ممنوع کردند!

ورود به کوه تفتان را هم ممنوع کردند!

0
247
کد خبر: 72995
کریم بخش کردی تمندانی در یادداشتی جدید درباره تفتانی نوشته است که دیگر این روزها صاحبانش مردم نیستند.
به گزارش میار، یادداشت کریم بخش کردی تمندانی را در ادامه می‌خوانید؛ یازدهم مهر ماه که مصادف با هفدهم ربیع الاول و در روز تولد پیامبر رحمت و امام جعفر صادق و روز اخلاق و مهر ورزی دو جوان فرهنگی، یکی اهل سیستان و دیگری اهل بلوچستان و دوستدار طبیعت و تفتان تصمیم می گیرند این روز خجسته را در دامن طبیعت زیبای تفتان بگذرانند. 
به سمت تفتان می روند و در راه بازگشت از دامن تفتان در جاده اصلی آبادی و در محل مسکونی، عوامل معدن جاده را سد دو فرهنگی را از خود رو پیاده و با فحاشی و هتاکی و با سلاح سرد به آنان حمله و مورد ضرب شتم شدید قرار می دهند و آنان را بعنوان خرابکار معدن به نیروی انتظامی معرفی می کنند. این چندمین بار است که عوامل و کارگران معدن با گردشگران و حتی ساکنان و مردم محلی برخورد خشونت آمیز می کنند. این بر خورد های غیر انسانی و غیر اخلاقی و ناشایست معدن با مردم محلی و گردشگران نشان از آن دارد که مالک جدید تفتان برای رسیدن به هدف از هر حربه و ترفندی غیر عادی بهره می گیرد و شاید بزودی تابلویی بزرگ نصب و اعلام نماید ورود مردم و گردشگران به تفتان ممنوع است.
آری فقط معدن شرکت پارس تامین در تفتان بیش از ۱۴۰ کیلومتر مربع را ثبت نمود و در یک زمان در همه این وسعت مشغول فعالیت است. بیشتر زمین ها و باغات سرسبز مردم را بر اساس نقشه های کاداستر در محدوده معدن ثبت گردیده است و معدن متأسفانه نه به اعتراض توجه دارد و نه به حکم قضایی که دستور تعطیلی آن را فعلا در فاز ۳ داده است تمکین می کند. متأسفانه معدن علاوه بر اعمال خشونت آمیز با مردم محلی و گردشگران از ترفند های غیر انسانی دیگر مانند آتش زدن یک کانکس و یا چادر و... جهت امنیتی جلوه دادن موضوع و کوچ دادن مردم محلی و ساکنان استفاده و برچسب آن را به ساکنان تفتان می زند. 
آری تقریبا نقطه به نقطه تفتان و شاید همه تفتان بر اساس نقشه های موجود در سایت کاداستر که شامل زمین های کشاورزی مردم است، به وسعت صدها کیلومتر به شرکت های معدنی واگذار و یا اینکه به مزایده گذاشته شده است.
تفتان؛ اکنون مالک و صاحب جدیدی دارد و بر خلاف صاحبان قبلی که بسیار مهربان و میهمان نواز بودند، با مردم محلی و گردشگران و دوستداران طبیعت و تفتان با خشونت تمام برخورد می کند. برای مالک جدید تفتان نه احترام ساکنان و گردشگران مهم است نه آلودگی آب و هوا و نه تخریب محیط زیست نابودی حیات وحش و نه تمکین به قانون. مالک جدید تفتان فقط به طلا می اندیشد و بس. 
مردم معترض تفتان بر خلاف ادعای معدن، با هر گونه سرمایه گذاری که موجب توسعه و اشتغال گردد کاملا موافق هستند به شرط آنکه تدریجی باشد و بر اساس تاب آوری این منطقه باشد، به محیط زیست، و زندگی مردم آسیب جدی و غیر قابل جبران وارد نکند، موجب آلودگی آب و هوا نشود، حیات وحش در تفتان بماند و قانون در آن رعایت گردد و زندگی ساکنان محلی هم ادامه یابد و دوستداران طبیعت و گردشگران مانند گذشته در امنیت کامل بتوانند به تفتان بروند.
امروز تفتان نیاز به حمایت مردمی، ملی و جهانی دارد تا برای همیشه قربانی مطامع صاحبان زر و زور نگردد، تفتان از رسانه ملی و دیگر رسانه ها و اهل قلم و اندیشه که فقط از دور نظاره گر بزرگترین فاجعه محیط زیستی در تفتان هستند و آن را رسانه ایی نمی کنند گلایه دارد. برای درک بهتر فاجعه در تفتان حتما با سایت https://cadastre.mimt.gov.ir  سر بزنید .
دسته بندی: محیط زیست / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید