سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » حوادث » چرا ماجرای آرمیتا گراوند مشکوک است؟

چرا ماجرای آرمیتا گراوند مشکوک است؟

0
132
کد خبر: 72989
سید خلیل موسوی نیا/ تا به الان دقت کرده اید همه گزارش و فیلم های دست اولی که از ماجرای آرمیتا گراوند بیرون آمده اند توسط رسانه دولت پوشش اختصاصی داده شده اند؟ بله خبرگزاری ایرنا همه را پوشش اختصاصی داده است و یا نهایتاً صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، می دانید همین موضوع بزرگترین دلیلی است که مردم به ماجرا شک کرده اند آن هم وقتی که خبرنگار روزنامه شرق بازداشت و پس از چند ساعت آزاد می شود بدون اینکه خبری از سمت او درباره ماجرای آرمیتا گراوند منتشر شود.
به گزارش میار، بحث داغ این روزهای رسانه های ایرانی، چه آنور آبی و چه اینور آبی دختری به نام آرمیتا گراوند است که دیگر کمتر کسی است که به فضای مجازی سر زده باشد و عکس و فیلمی از ماجرای او ندیده و نخوانده باشد.
یک اکتبر 2023
آرمیتا گراوند دختر 16 ساله در ایستگاه متروی شهدای تهران، قصد سوار شدن به واگن بانوان داشت که یکدفعه نقش بر زمین شد و به گفته دوستانش در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، بیهوش شد.
این تمام ماجرایی است که تمام رسانه های داخلی در حال بازگو کردن آن هستند و در آن سو رسانه های آنور آبی می گویند یک نفر به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی آرمیتا گراوند، با او درگیر شده و او را هل داده است که در نتیجه سرش به میله ای آهنی خورده و یکدفعه آرمیتا هوشیاری خودش را از دست داده است.
البته این روایت رسانه های آنور آبی است، فضای مجازی نیز تا جایی که توانسته است به  ماجرا آب و تاب بیشتری داده و از جمع آوری ماموران حجاب بان در اطراف مترو خبر داده است و گفته دیگر هیچ حجاب بانی را اطراف  مترو ها نمی بینیم و این دقیقاً بعد از ماجرای آرمیتا رخ  داده است!
نکته ای که نباید از آن غافل شد نیز همین است، مأموران تذکر دهنده به بانوان برای رعایت حجاب، به گفته خود مجازی ها نیز داخل واگن ها حضور ندارند بلکه همه اطراف درهای ورودی مترو و یا داخل مترو اطراف گیت ورود و خروج هستند.
کدام را باور کنیم
حالا سوالی که پیش می آید این است، واقعاً ماجرا چیست و اصلاً چه اتفاقی برای آرمیتا گراوند رخ داده است.
تا آخر این گزارش همراه ما باشید خودتان متوجه واقعیت خواهید شد؛ اما مهم تر اینکه چیزهایی هست که باید همگی بدانیم، مثلاً آمنه ذبیح پور خبرنگار صدا و سیما در توئیتی اعلام کرده است قطاری که آرمیتا گراوند و دوستانش قصد سوار شدن  به آن را داشتند از نوع 100 است و به همین دلیل در آنها دوربین وجود ندارد.
خب حرف ذبیح پور از آن حرف هایی است که اگر نمی زد بهتر بود، وقتی ماجرا را بررسی کنید متوجه می شوید قطارهای نوع 100 در خط چهار (خطی از مترو که حادثه در آن رخ داده است) کمتر دیده می شوند و این  نوع قطارها بیشتر در خط یک مترو وجود دارند که  قدیمی  تر هستند و همین نیز دستاویزی برای رسانه های آنور آبی شد تا بگویند دیدید دارید دروغ می گویید!
با اینحال مشخص نیست که واقعاً داخل قطاری که آرمیتا گراوند و دوستانش واردش شده بودند دوربینی وجود داشته یا خیر چرا که برخی از قطارهای مترو هستند که دوربین ندارند و این موضوع از آن دست ماجراهایی نیست که بخواهیم بگوییم حتماَ باید فیلم دوربین های داخل واگن را به ما هم نشان بدهید چرا که واقعاً باید قبول کنیم تعدادی از متروها هستند که داخل شان دوربین مدار بسته ای کارگذاری نشده است است.
چرا فقط ایرنا و صدا و سیما پوشش اختصاصی داشتند؟
مسئله بعدی که درباره ماجرای آرمیتا گراوند باید به آن توجه داشت، ماجرای رفتار نظام با رسانه هاست، اکنون در این برهه از زمان که باید اجازه داده شود همه رسانه ها به راحتی بتوانند ماجرای آرمیتا گراوند را پوشش بدهند، مریم لطفی خبرنگار روزنامه شرق به دلیل حضور در بیمارستان برای تهیه گزارش از ماجرا، بازداشت می شود.
واقعاً جای سوال است که آیا این نوع رفتار با یک خبرنگار شک برانگیز نیست، ما نمی گوییم که اتفاقی که برای آرمیتا گراوند رخ داده چیست ما می گوییم نوع رفتار با خبرنگار آن هم در چنین شرایطی، دامن زدن به ادعای رسانه هایی است که آنور آب در حال پوشش ماجرا هستند و دقیقاً همین اتفاقات است که می تواند دستاویزی برای آنها بشود تا آنها آن چیزی که خودشان می خواهند را به مخاطب القا کنند.
واقعاً متوجه نمی شویم چرا باید خبرنگار رسانه دولت دقیقه به دقیقه به اطلاعات زیادی از ماجرای آرمیتا گراوند دست پیدا کند اما دیگر رسانه ها به عنوان غریبه حساب شوند آیا می دانستید اگر به جای انتشار اخبار لحظه ای و فیلم ها و گزارش های اختصاصی از ایرنا، این اخبار از رسانه های دیگر که وابستگی به دولت ندارند، قبل از ایرنا پخش می شد، باور پذیری اش برای مردم بیشتر بود.
این نوع رفتار با رسانه ها توسط مسئولان امر واقعاً جای سوال دارد و می طلبد مسئولان در رفتار خود تغییر اساسی بدهند وگرنه با چنین نوع رفتاری نسبت به رسانه ها، هیچ امید به پیشرفت در مردم سالاری نداشته باشید آن هم در حالی که یکی از ارکان اصلی دموکراسی رسانه قوی است، آیا انتظار دارید با ضعیف نگهداشتن رسانه ها، جمهوری اسلامی قوی داشته باشید و فقط یک ایرنا داشته باشید که همه اخبار را خودش تکی پوشش بدهد و خودی ها نیز هرچه هست از روی این خبرگزاری منتشر کنند.
چرا نگذاشت مادرش حرف بزند
فضای مجازی باز هم شایعه دیگری را مطرح کرد، گفتند که مادر آرمیتا  بازداشت  شده و عجیب است که چرا باید  مادری که خودش جلوی دوربین آمد و صحبت کرد و توضیح هم داد که هیچ اتفاق خاصی به جز افت فشار نبوده،  بازداشت شده باشد، واقعاً چرا؟ اما فضای مجازی به یک تکه از فیلمی که در ایرنا منتشر شده بود نیز پرداخت که همانطور که  انتظار می رفت حاشیه های زیادی را با خود به همراه داشت و همین نیز باعث شد خیلی ها خبر دستگیری مادر را باور کنند.
مادر  کنار یک  نفر از آشناها ایستاده و فرد آشنا، درباره ماجرا توضیح می دهد که یکدفعه مادر میان کلام فرد آشنا می پرد و چیزی نا واضح می گوید (که احتمال دارد از سر احساسات بوده باشد) انگاری می گوید که همه فیلم های مترو را ندیده اند اما اینکه منظور مادر از همه فیلم ها چه بوده است در حالی که تمامی فیلم ها در اخبار صدا و سیما از اول تا آخر منتشر شده است، باید بگوییم نمی دانیم دقیقاً منظور مادر چیست و به همین بسنده کنیم.
در واقع، از مسئولان انتظار داریم به یک موضوع هم توجه کنند؛ آنور آبی ها رسانه دارند ما هم رسانه داریم که حتی در انتشار گزارش های به این  حساسی هم دستپاچه عمل می کند و هیچ دقتی نمی کند، رسانه های آنها در حدی قوی است که به همه جهان بدون هیچ مدرکی القا می کند آرمیتا گراوند قربانی حجاب اجباری بوده است اما رسانه شما تأثیرش آنقدر کم است که حتی خبرهایش موقع سرچ در اینترنت بالا هم نمی آید و عجیب اینکه حتی موتور جستجوی ایرانی یوز هم ندارید که بتوانید لااقل اخبار خودتان را در آنجا بالا بیاورید.
از کجا شروع شد؟
راستش را بخواهید خود ما هم  نمی دانیم از کجا شروع شد و چه کسی شروع  کرد و فقط می دانیم دلیلی دارد که این  ماجرا را شروع کرده اند اما اینکه چه کسی شروع کننده ماجرا بوده است دقیقاً مشخص نیست، یعنی می خواهیم بگوییم  مشخص نیست دقیقاً ماجرا از کجا به بیرون درز پیدا کرد وگرنه اینکه یک نفر داخل مترو بیهوش شود و بعد به هوش نیاید و یکدفعه این اتفاق آنقدر بزرگ بشود که انگاری  یک نفر را داخل مترو کشته اند! واقعاً نمی دانیم چرا باید چنین اتفاقی یکدفعه از فضای مجازی سر در بیاورد.
به نظر می رسد مقصر نیز همان سیاستی است که دوست دارد همه جریان رسانه را خودش هدایت کند در حالی که حتی قاعده بازی را هم نمی داند و برای مثال چند ثانیه حساس در فیلم مصاحبه با خانواده آرمیتا گراوند قرار می دهد که دیگر هیچ کسی نمی تواند باور نکند که مادر آرمیتا درباره ماجرا قصد داشته چیز دیگری هم بگوید اما آن فرد آشنا که کنارش ایستاده بود به دلایلی اجازه نداده است و همه رسانه های آنور آب نیز همین را دستاویز خود کنند.
مسئولان مربوطه و نامربوطه محترم! این شما هستید که اجازه داده اید رسانه های آنور آبی با قدرت تمام پیشروی و روایت  کنند اما خودتان نمی توانید هیچ چیزی را درست و حسابی روایت کنید و تا  حدی از روایت ها می ترسید که خبرنگار روزنامه شرق را بازداشت می کنید.
آقایان  مسئول! هر چیزی راهی دارد و راهش اینی که شما می روید نیست، اگر می خواهید رسانه ای باشید اینطور نیست که فقط ایرنا و صدا و سیما را رسانه حساب کنید و بقیه را بفرستید پی نخود سیاه، باید اجازه بدهید رسانه های جمهوری اسلامی ایران همگی قدرت پیدا  کنند و رشد کنند تا  یکی از پایه های اصلی دموکراسی مملکت نیز کامل باشد و اینطور دیگر مردم فقط رسانه های داخل کشور را پیگیری کنند چرا که رسانه داخلی در بازتاب خبر موثق تر است.
سخن آخر
بیایید یک لحظه همه فرضیات را کنار بگذاریم و به این توجه کنیم که چند ثانیه ماجرا طول کشید تا آرمیتا گرواند داخل قطار شود و یکدفعه روی زمین ولو شود، سه الی چهار ثانیه؟ کدام بحث و مشاجره از شروع شدن تا درگیری اش سه  سوته به پایان می رسد، آن هم با خارج کردن کامل طرف مقابل از رینگ؟
با توجه به این موضوعات ما هم فکر می کنیم هیچ اتفاقی برای آرمیتا گراوند نیفتاده است، یعنی پدر و مادرش هم همین را می گویند، البته منظورمان اتفاق فیزیکی است، امیدواریم که هر چه سریعتر آرمیتا گراوند حالش خوب شود و تمامی این حاشیه ها به پایان برسد.
البته این را هم یادآور می شویم که آقای مسئول، این آخری اش نیست و رسانه های آنور آبی همیشه منتظر همین فرصت های ریز هستند تا ناآرامی های بیشتری برای کشور رقم بزنند و این تو هستی که باید انتخاب کنی رسانه های قوی می خواهی تا روایت کنی یا اینکه اجازه می دهی همیشه آنور آبی ها روایتت کنند، لااقل اگر حرف ما را قبول ندارید حرف رهبری را بپذیرید که گفت: روایت نکنیم، دشمن روایت می کند.
دسته بندی: حوادث / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید