سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » هفت سال انتظار برای تشکیل سازمان توسعه مکران/ فردا روز امتحان مجلس برای محرومیت زدایی از بلوچستان است

هفت سال انتظار برای تشکیل سازمان توسعه مکران/ فردا روز امتحان مجلس برای محرومیت زدایی از بلوچستان است

0
513
کد خبر: 72868
مردم جنوب سیستان و بلوچستان منتظر تصویب بررسی دو فوریتی لایحه سازمان شدن شورای توسعه مکران هستند، بارها رهبری نیز بر این مهم تأکید کرده و دولت نیز مصمم بر این موضوع مهم برای مانع زدایی انواع بوروکراسی ها در جهت محرومیت زدایی از منطقه مکران و سیستان و بلوچستان است؛ حالا نوبت مجلس است که فردا از این امتحان سخت، سرافراز بیرون بیاید، آیا طرفداران محروم ماندن سیستان و بلوچستان اجازه خواهند داد فردا این اتفاق خوب بیفتد.

به گزارش میار، موضوع توسعه منطقه راهبردی مکران بیش از یک دهه است که وارد ادبیات سیاسی-اقتصادی کشور شده است. جذابیتهای اقتصادی این منطقه در کنار موقعیت سوق الجیشی بندر چابهار این پرسش را پیش روی تحلیلگران و علاقمندان به توسعه مطرح ساخته که چرا منطقه مکران با برخورداری از ظرفیت های لازم، به توسعه شایسته و مطلوب نرسیده است.

چرا توسعه مکران اهمیت دارد

اهمیت این موضوع زمانی برجسته می شود که اولاً کشورهای منطقه هرکدام با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، توفیقات جدی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته اند و در گام بعدی منطقه مکران دسترسی به آب های اقیانوسی دارد که با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور، توسعه سرمایه گذاری آبی در این منطقه می تواند نیازهای آبی صنعتی و مصارف داخل کشور را تأمین کند. متأثر از همین ظرفیت های بکر و بی بدیل اقتصادی و دریایی است که مقام معظم رهبری، مکران را گنج پنهان اقتصادی کشور نامگذاری کرده و از دهه هشتاد ضرورت سرمایه گذاری و فعال شدن ظرفیت های این منطقه را در توسعه عمومی کشور به دولتمردان دوره های مختلف گوشزد کرده است.

در نشست اخیر مقام معظم رهبری با مردم استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، برخی نیازهای توسعه ای منطقه مورد تأکید قرار گرفت؛ برای تحقق توسعه و فعال شدن ظرفیت های اقتصاد دریا در این منطقه نیاز به مدل جدید حکمرانی است.

این امر بیانگر آن است که تقویت ساختار مدیریت توسعه سواحل مکران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در سال های اخیر بوده است و همین سبب ماده 68 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور (مصوب 1395) دولت را موظف کرد تا با تشکیل سازمان توسعه مکران نسبت به تعریف حمکرانی نوین با رویکرد نقش آفرینی پهنه سواحل مکران در رونق اقتصاد محلی، تقویت زیرساخت های اقتصاد ملی و هماهنگی و تسهیل گری در تعاملات و روابط منطقه ای و بین المللی، اقدام کند.

انتظار بخش خصوصی از دولت و مجلس

مسلماً این تحولات مورد توجه بخش غیر‌دولتی برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران است و از دولت و مجلس انتظار دارند با رفع موانع موجود، شرایط را برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های در دست اقدام و تعریف بسترهای جدید برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

چرا سازمان توسعه مکران؟!

تاکنون مداخله دستگاههای مختلف مجری در سطوح ملی و محلی با برنامه ها و خط و مشی سیاسی خاص خود نتوانسته توسعه و پیشرفت لازم را در منطقه مکران ایجاد کند و سازمان توسعه مکران به دنبال پیاده سازی این راهبرد است که همه دستگاه ها ذیل این ساختار حاکمیتی و بالادستی در مسیر مشخص توسعه ای گام بردارند چرا که اقدام جزیره ای همواره آفت و مانع توسعه بوده است و یک هماهنگ کننده مقتدر با حدود اختیارات لازم می تواند ضمن جلوگیری از هدر رفت انرژی میان دستگاه‌ها و ظرفیت های محلی هم افزایی ایجاد کند.
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید