شنبه، 15 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » صدور هشدار بهداشتی در پی رؤیت پشه «آئدس» در مناطقی از چابهار

صدور هشدار بهداشتی در پی رؤیت پشه «آئدس» در مناطقی از چابهار

0
54
کد خبر: 72865
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به شناسایی پشه «آئدس» در مناطقی از شهرستان چابهار، گفت: بیماری‌های نظیر تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا می‌تواند از طریق گزش پشه آئدس منتقل شود.

به گزارش میار ؛ مهدی زنگنه در زاهدان با بیان این موضوع که مردم استان سیستان و بلوچستان از سال‌های گذشته با بیماری مالاریا آشنا هستند، اظهار داشت: در سال‌های اخیر بیماری‌های دیگری با عنوان تب دانگ و چیکن گونیا در جنوب شرق آسیا و کشورهای هند و پاکستان شاخته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: این بیماری نیز از طریق گزش پشه آئدس ناقل بیماری انتقال می‌شود و می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه تعداد افراد زیادی را مبتلا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه طی هفته‌های گذشته، پشه آئدس در مناطقی از شهرستان چابهار شناسایی شده و با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در همسایگی با کشور پاکستان قرار دارد و موارد این بیماری در این کشور بالاست توجه به بیماری‌های منتقله از پشه آئدس الزامیست.

زنگنه گفت: پشه آئدس در طول روز خونخواری می کند و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب قبل از تاریکی هوا انجام می دهد. پشه ماده خونخواری از انسان را نسبت به پستانداران اهلی ترجیح می‌دهد و در هر خونخواری چندین نفر را مورد گزش قرار می‌دهد.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: سر درد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بی اشتهایی، استفراغ، بثورات جلدی و تظاهرات خونریزی خفیف از بینی و لثه است و در صورت مواجهه افراد با این علایم به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن هشدار به مردم گفت: هم استانی‌ها جهت پیشگیری از گزش پشه آئدس، ظروف زیر گلدان را برداشته، آب‌های زیر کولر به صورت روزانه و مرتب خالی شود، درب منابع ذخیره آب شرب در منزل همیشه بسته باشد، لاستیک‌های فرسوده و مستعمل در محیط خانه وجود نداشته باشد، قوطی‌های کنسرو جمع آوری و معدوم شود، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان، خشک کردن آب‌های راکد و از وسایل حفاظت فردی مانند خوابیدن زیر پشه بند استفاده شود.
دسته بندی: سلامت / شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید