شنبه، 15 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » رازهایی درباره خط لوله مرگ چابهار؛ متانول چه بلایی سر شهر خواهد آورد؟

رازهایی درباره خط لوله مرگ چابهار؛ متانول چه بلایی سر شهر خواهد آورد؟

0
740
کد خبر: 72864
خط لوله مرگ؛ تیتر آشنای این روزهای فضای مجازی جنوب بلوچستان است، چرا که برای خط لوله متانولی که از داخل شهر چابهار می‌گذرد تا به بندر شهید بهشتی برسد نگران هستند؛ واقعاً مسئله چیست.

به گزارش میار؛ متانول، خطرناک، سمی، نوعی الکل و کشنده و مرگبار است، ‌اینها درد دل هایی هستند که مردم چابهار برای میار دارند، یکی دیگر آن را با واقعه بیروت مقایسه می‌کند، دیگری انفجار پتروشیمی در گلپایگان را به ما یادآور می‌شود که همین اخیراً رخ داده است و یک نفر دیگر از بمبی می‌گوید که از این پس زیر پای چابهاری‌ها فعال خواهد بود و چابهار که دغدغه هزار چیز دیگر همچون آب، برق، گاز و گرانی افسارگسیخته را دارد، حالا این روزها دغدغه جدیدی یعنی احداث خط لوله متانول توسط پتروشیمی نگین مکران برایشان به وجود آمده است.

چرا از شهرداری مجوز نگرفته اید

عبدالحق آسوبار عضو شورای شهر، یکی از دغدغه‌مندان مردم چابهار است، ابتدا با او تماس می‌گیریم تا ببینم آیا واقعاً پتروشیمی برای این پروژه عظیم مجوزی نداشته است، او می‌گوید از پتروشیمی بسیار گله مند است که چرا کار را بدون دریافت مجوز از شهرداری پیش برده است، از مجموعه پتروشیمی می‌خواهد که آنها همچون همه به قانون تمکین کنند، وی دغدغه شورای چابهار را رعایت ضرایب ایمنی و آن استانداردهای لازمی می‌داند که باید در پروژه رعایت شوند تا خطرات برای مردم کم شوند و می‌گوید فعلاً دادستان جلوی پیشرفت کار را گرفته است.

خط لوله متانول خطر دارد؟

به منابع رسمی رجوع می‌کنم بزرگ‌ترین پروژه خط لوله متانول مربوط به چین است با ۲۵۰۰ کیلومتر مسافت و اتفاقاً شانگهای از جمله شهرهایی است که خطوط لوله متانول در آن وجود دارد، ماجرا چیست؟ واقعاً این خط لوله متانول چابهاری‌ها را به مرگ تهدید می‌کند، با یک کارشناس مربوطه تماس می‌گیرم، غلامحسین بابلی عضو هیئت مدیره اپکس، اعتقاد دارد خطری از جانب خط لوله متانول مردم چابهار را تهدید نمی‌کند، او می‌گوید نگرانی‌ها در این باره اگر واقعی هستند باید جلوی اجرای خط لوله متانول در عسلویه و ماهشهر نیز گرفته می‌شد.

پاسخ مجموعه پتروشیمی نگین مکران

با تلفن پتروشیمی نگین مکران تماس می‌گیرم، من را با محمود ذوقی مدیریت اچ‌اس‌ای‌کیو ی مجموعه ارتباط می‌دهند، می پرسم چرا مجوزی برای این پروژه دریافت نشده است، او مدعی می‌شود تمامی مجوزهای لازم را برای اجرایی کردن خط لوله متانول دریافت کرده اند، می خواهم توضیح بیشتری دهد و بگوید چرا پروژه متوقف شده است. توضیح می‌دهد که خط فعلی که ما در حال کار روی آن هستیم، مسیری است که خود شهرداری به ما پیشنهاد داده بود و ما باید قراردادی با شهرداری ببندیم و سالیانه هزینه‌ای بابت عبور خط لوله متانول از زیر زمین شهر چابهار به آنها بدهیم و در واقعیت این خط همان مسیری است که خود شهرداری به ما پیشنهاد داده و ما تمامی مجوزهای مورد نیاز آن را دریافت کرده‌ایم و حتی قرارداد شهرداری نیز آماده امضا است.

این مسیر پیشنهاد شهرداری وقت است

جالب است که طبق گفته‌های مدیریت HSEQ (مدیریت بهداشت و ایمنی اجرایی) مجموعه پتروشیمی نگین مکران، قبل از اجرایی شدن این خط مسئولان چابهار چهار خط را که هیچ کدام، آن موقع از داخل شهر نمی‌گذشتند، رد کرده اند و به دلایلی نامعلوم این مسیر فعلی را شهردار وقت پیشنهاد داده است، از امنیت خط لوله می‌پرسم که پاسخ می‌دهد این خط لوله از ضخامت بالایی برخوردار است و بهترین از نظر امنیت است که به جرات می‌توانم بگویم نمونه آن در ایران نیست و با بهترین نمونه‌های خارجی از همه نظر برابری می‌کند، او تاکید می‌کند که این خط لوله موقت است و نهایتاً تا راه‌اندازی محصولات بالادستی پتروشیمی استفاده خواهد شد، با این حال باز هم تاکید می‌کند که اگر تا ۱۰۰ هزار سال هم از این خط لوله متانول استفاده شود، خطر جدی به هیچ عنوان هیچ کسی را تهدید نمی‌کند.

یک بار دیگر در اینترنت گشت می‌زنم، متانول اگرچه از نظر سلامتی بسیار برای انسان خطرناک است اما از نظر انفجار کم خطرتر از گاز طبیعی موجود در لوله‌های گاز شهری است، حالا کدام را باید خط لوله مرگ بنامیم لوله‌هایی که در اکثر شهرهای ایران زیر پای مردم هستند و موجبات گرمای منازلشان را فراهم می‌کنند یا لوله‌هایی که متانول مایع را حمل می‌کنند، اصلاً شاید این هزینه‌ای است که باید بابت توسعه پرداخت شود و با کم کردن ریسک، ما خطر را بپذیریم تا توسعه پیدا کنیم.

و سوال اساسی‌تر اینکه، اگر این خط لوله خطرناک و مرگبار است آیا برای خود عوامل پتروشیمی خطر ندارد، آیا اچ‌اس‌ای مجموعه به جان کارمندان و کارکنان و کارگران خود مجموعه هیچ ارزشی قائل نیست، در حالی که این خط لوله از داخل شهرک پتروشیمی نیز می‌گذرد؟ آیا این خط لوله واقعاً هزاران نفر را خواهد کشت.

دسته بندی: سلامت / شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید