یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » روایت های متناقض از جکیگور؛ تروریست ها مقصر بودند!؟+ تصاویر

روایت های متناقض از جکیگور؛ تروریست ها مقصر بودند!؟+ تصاویر

0
1 163
کد خبر: 72619

چند روز پیش اهالی روستای جکیگور شاهد به رگبار بسته شدن خانه ای توسط نیروهای نظامی و تخریب آن در روستای خود بودند، برخی شایعات از تروریست بودن عوامل داخل خانه خبر می دهند و برخی هم این ادعا را از اساس تکذیب می کنند؛ میار این موضوع را بررسی می کند.

به گزارش میار؛ روز گذشته یکی از مولوی های سیستان و بلوچستان با اشاره به ماجرای درگیری مسلحانه در روستای جکیگور و به رگبار بسته شدن خانه ای در این روستا، از نحوه عملیات نظامی ها در این ماجرا انتقاد کرد که ویدیوی کامل آن نیز در فضای مجازی منتشر شده است.
صحبت های مولوی
این مولوی گفته است: یک اصغر نامی از اهالی شهرستان سرباز به جکیگور آمده و در خانه یکی از بزرگان روستا به نام عبدالغفار دشتی به صورت اجاره ای سکنی گزیده است و در طبقه دیگر این خانه نیز دو فرد دیگر از دهستان کزور آمده و آنها هم به صورت استیجاری سکنی گزیده اند.
وی در ادامه توضیح داده است: اصغر به دلیل درگیری و جنگ در منطقه قبلی خود و برای زندگی در آرامش به اینجا آمده تا از درگیری در امان باشد و دو نفر دیگر نیز در پی قتلی که یک هفته پیش رخ داده بود به اینجا آمده و با هویت های اصلی خود در این خانه دو طبقه ساکن شده بودند، در حالی که زن و بچه نیز در این خانه حضور داشته است.
این مولوی در ادامه بیان کرده است: نیروهای نظامی به روستا آمده اند و این خانه را با ادعای اینکه افراد داخل خانه تروریست هستند به خمپاره بسته اند، سوالی که من از شما دارم این است، آیا تروریست ها، با هویت اصلی خود در یک منطقه که می‌خواهند علیه اش عملیات انجام بدهند، زندگی می‌کنند، هویت این افراد بر ما کاملاً مشخص است و آنها ترویست نیستند بلکه درگیری شخصی داشتند نه درگیری حکومتی و دولتی که برای دستگیری شان اینطور عملیات شده است.
وی در ادامه توضیح داده است: مردم همیشه به جان نیروهای نظامی شان دعا می‌کنند حالا این نظامی ها اینطور رفتاری می کنند این مردم چطور می توانند دلشان را به این نیروهای نظامی قرص کنند، آخر مگر این روستا امام جمعه و شورا و معتمد ندارد که بدون هیچ هماهنگی به روستا می‌آیید و یک خانه را به رگبار خمپاره می‌بندید.
خلاصه کلام این مولوی انتقاداتی بود که نسبت به ماجرای پیش آمده در جکیگور بیان کرده است و بر اساس گفته های وی، یک خانم و یک مرد هم در این رخداد تیر خورده اند و تقریباً بیشتر روایت های محلی نیز بر محور گفته های این مولوی می گردد و محلی ها معتقد هستند که هیچ تروریستی در آن خانه حضور نداشته است.

همچنین این مولوی ادعا کرده است: آنها (احتمالاً متهمان) به نیروهای نظامی گفتند که لااقل بگذارید زن و بچه ها از خانه بیرون بروند و بعد بیایید هر کاری خواستید با ما و خانه بکنید و درگیر شوید اما نظامیان گفتند نه و همین که به محل رسیدند خانه را به رگبار خمپاره بستند.
رسانه ها چه گفتند
در ادامه با گردش در رسانه های ملی به خبری می‌رسیم که مربوط به اوایل مرداد است، آن موقع ها رسانه های ایران از دستگیری چهار تروریست و کشف تعداد زیادی سلاح از آنها خبر داده بودند و حتی تصاویر مربوط به آنها را نیز منتشر کرده بودند.
اما راجع به دستگیری تروریست ها در جکیگور آن هم طی سه چهار روزه اخیر، خبری در این باره دیده نمی‌شود (چرا که برخی در فضای مجازی از سکونت تروریست ها در خانه خبر داده اند) در ادامه به یک تکذیبیه از سوی خبرگزاری صدا و سیما درباره شایعه کشته شدن یک زن باردار و کودک در اتفاقات جکیگور می رسیم، در واقع صدا و سیما با پیگیری های رسانه ای خود، بالکل ماجرا را شایعه اعلام می‌کند و جزئیات بیشتری نیز نمی‌دهد که همین باعث می شود مخاطب اینگونه برداشت کند که خبر ماجرای بازداشت تروریست ها در جکیگور و درگیری نظامیان با تروریست ها در این روستا طی چند روزه اخیر، از اساس کذب محض است و احتمالا ماجرای درگیری جکیگور کلاً چیز دیگری بوده است.
در دیگر سو رسانه عصر هامون را داریم که ماجرای رخ داده در جکیگور را بیشتر توضیح داده است و به دستیگری چهار تروریست و کشف سلاح از آنها در این ماجرا نیز اشاره می کند و نکته اینکه این موضوعات را از منبعی آگاه و ناشناس روایت می‌کند اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چرا دقیقا چهار تروریست بازداشت شده اند، آیا منبع آگاه عصر هامون اتفاق اوایل مرداد جاری را با موضوع رخ داده طی چند روز اخیر در جکیگور اشتباه گرفته است؟
ماجرا چیست
صدا و سیما اینگونه روایت کرده است: «ساعاتی قبل خبری مبنی بر تیراندازی تروریست ها و کشته شدن یک زن باردار و کودک شش ساله در جکیگور در فضای مجازی استان منتشر شد که بر اساس پیگیری های به عمل آمده این خبر تایید نشد و با اعلام شایعه بودن این خبر گفته شده است، در حال حاضر امنیت در منطقه برقرار است.»

همچنین صدا و سیما در ادامه از مردم ایران خواسته تا اخبار را از درگاه های رسمی پیگیری کنند.
اما خبر عصر هامون اینگونه روایت شده است: «یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص ادعای برخی رسانه‌های مزدور راجع به کشته شدن یک زن باردار و یک کودک ۶ ساله در عملیات دستگیری تیم ۴ نفره در روستای جکیگور شهرستان راسک بیان کرد: این ادعا کذب است و در این عملیات هیچ فردی کشته نشده و هر چهار تروریست زنده دستگیر شده‌اند. وی افزود: در این عملیات رزمندگان اسلام توانستند با عملیات پیچیده اطلاعاتی تروریست‌ها را ردگیری و در نهایت با ضربه مناسب این باند را منهدم و کلیه تروریست‌ها را بازداشت کنند. وی همچنین با رد ادعای برخی رسانه های معاند در خصوص اینکه این تروریست‌ها از اتباع خارجی بودند، در خصوص شایعه دیگر که در این عملیات از سلاح سنگین استفاده شده است، گفت: این ادعا نیز کذب است و با توجه به برتری رزمندگان اسلام و اشراف اطلاعاتی، این تروریست‌ها بازداشت و به دست قانون سپرده شدند.
نتیجه گیری
تا اینجا متوجه شدید که خبرگزاری صدا و سیما به یک تکذیبیه بسنده کرده در حالی که عصرهامون از دستگیری عوامل یک تیم تروریستی چهار نفره خبر داده است و ماجرای عجیب دستگیری تیم تروریستی در جنوب شرق کشور نیز مخاطب را به شک می اندازد که شاید منبع آگاه عصر هامون دو اتفاق را با هم اشتباه گرفته است.
به همین دلیل تا به اینجا سه فرضیه داریم: برخی محلی ها می گویند که درگیری نظامی ها در روستا به دلیل حضور دو متهم( یکی متهم به قتل و دیگری متهم به درگیری) رخ داده است. فرض دوم ما این است که به گفته صدا و سیما همه چیز خوب و امنیت بر قرار است و هیچ درگیری با تروریست ها در جکیگور رخ نداده است که متن آن عیناً در این خبرگزاری وجود دارد. و سومین فرض مربوط به رسانه عصرهامون است، این رسانه می گوید تروریست ها بالاخره با تلاش های سربازان اسلام دستگیر و طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی همگی بازداشت شده اند.
مسئولان شفاف سازی کنند
حالا انتظار به حق مردم این است که مسئولان دقیقاً اطلاع رسانی کنند، آیا تروریستی بازداشت شده است؟ آیا به خاطر دستگیری یک قاتل و یک دعوا این همه قشون کشی شده بود و آیا به حق بود که چنین عملیاتی در میان جمعیت با آن همه سر و صدا و درگیری و بگیر و بزن در حالی که زن و بچه نیز در خانه حضور داشته است، به این ترتیب انجام شود، یعنی افراد دستگیر شده واقعاً تا اینقدر خطرناک بودند؟ انتظار داریم شفاف سازی کنید و حقیقت را بگویید و بیشتر از این مردم را سر در گم نکنید، این حق ما قانونی است و این را خودتان هم بهتر از همه می دانید که مسئول پاسخگو است وگرنه آن مسئول که پاسخگو نباشد به درد جرز لای دیوار هم نمی خورد.

خواهشی هم که در آخر داریم گفتگوی مستقیم مسئول با مردم است نه گفتگوی یک منبع آگاه کاملاً ناشناخته با مردم، نه تنها مردم بلکه هیچ عاقلی به منابع آگاه ناشناخته اعتماد نمی کنند.
دسته بندی: اجتماعی / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید