جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » آغاز طرح ملی واکسیناسیون جمعیت دامی سیستان و بلوچستان

آغاز طرح ملی واکسیناسیون جمعیت دامی سیستان و بلوچستان

0
43
کد خبر: 72615
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری در استان آغاز و به مدت ۲ ماه جمعیت دامی علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

به گزارش میار ؛ ویدا معزی روز شنبه اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر هست که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می‌شود و گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس هستند.

وی ادامه داد: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی هست و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلاء (عفونت های ثانویه ) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار، سبب شده که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی،‌ جزء مهمترین بیماری های ویروسی دام محسوب شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.

به گفته وی؛ برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲به صورت رایگان و همزمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریور ماه به مدت ۲ ماه است.

معزی افزود: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری از اول مرداد ماه در استان آغاز و به مدت ۲ماه جمعیت دامی تحت پوشش مایه کوبی خواهند شد.

وی بیان کرد: در این فاز واکسیناسیون پیش بینی می‌شود بیش از ۷۵ هزار راس دام سنگین و بیش از یک میلیون و ۸۰۰راس دام سبک واکسینه شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی از دامداران خواست به منظور ایجاد پوشش ایمنی مناسب حداکثر همکاری را با ادارات دامپزشکی شهرستان داشته باشند.
دسته بندی: سلامت / شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید