جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » طرح مدیریت هرزآب در ۲ هزار هکتار از اراضی سیب و سوران اجرا شد

طرح مدیریت هرزآب در ۲ هزار هکتار از اراضی سیب و سوران اجرا شد

0
55
کد خبر: 72486
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: پروژه مدیریت هرزآب در ۲ هزار هکتار از اراضی سیب و سوران اجرا شد.

به گزارش میار ؛ مسعود ریگی روز چهارشنبه اظهار کرد: در راستای اجرای پروژه مدیریت هرزآب، عملیات اجرایی احداث هلالی آبگیر توأم با بذرکاری سطح عملیات ۲ هزار هکتار در شهرستان سیب سوران منطقه فهره دشت مراد آباد اجرا شد.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از بیابان‌زایی، حفاظت خاک و مدیریت رواناب و توسعه پوشش گیاهی عنوان کرد و افزود: کمبود بارندگی یکی از مشکلات اساسی سیستان و بلوچستان بوده که پراکنش نامطلوب بارندگی به لحاظ زمانی سبب تشدید اثرات منفی آن می‌گردد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه‌ به رگباری بودن بارندگی و ایجاد رواناب و در نتیجه عدم فرصت دهی مطلوب به نفوذ آب، این اثرات به‌صورت تصاعدی بالا برده و از آنجایی‌که پهنای وسیعی از استان پتانسیل استقرار پوشش گیاهی ندارد در این عرصه‌ها مراتع فقیر بوده، براین‌اساس هر گونه استقرار پوشش در این مناطق نیازمند رفع موانع یاد شده است که در این راستا پروژه‌های رواناب از اقدامات راهبردی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی گفت: در این پروژه‌ها ضمن به دام انداختن حجم زیادی از بارندگی‌های فصلی و رگباری، فرصت زمانی نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک فراهم می‌شود و در نتیجه آن مدت زمانی که رطوبت در اختیار بذرها و نونهال‌ها است افزوده شده و زمینه استقرار اولیه فراهم می‌گردد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تأکید کرد: از طرفی در خاک زیرین ریشه دوانی گیاه تسریع شده و عملاً دوره پایدار شدن گیاه کوتاه و مقاومت آن در مقابل تنش‌های بعدی افزایش می‌یابد.

ریگی گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۱ هزار هکتار از اراضی بیابان فاقد پوشش سیستان و بلوچستان تحت عنوان پروژه مدیریت هرزآب قرار گرفت که یکی از عرصه‌های اراضی بیابانی فهره پسکوه شهرستان سیب سوران بوده که سطح مفید آن سه هزار هکتار است.

دسته بندی: محیط زیست / شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید