پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » قضایی و حقوقی » برگزاری جشنواره "هامین" در راسک

برگزاری جشنواره "هامین" در راسک

0
37
کد خبر: 72425
جشنواره "هامین"(جشن شکرگزاری برداشت خرما) با هدف توسعه و رونق گردشگری با حضور فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و جمعی از قشرهای مختلف مردم و مسوولان در شهرستان راسک برگزار شد.

به گزارش میار ؛ فرماندار راسک روز شنبه اظهارکرد: این جشنواره با هدف پاسداشت آئین و رسوم مردم مَکُران و نماد فرهنگ و تلاش و سخت کوشی در شهرستان راسک همراه با اجرای برنامه‌های متنوع شامل اجرای موسیقی حماسی، شعر خوانی، برنامه‌های شاد و تجلیل از نخبگان منطقه در حوزه مرتبط و برپایی نمایشگاه برگزار شد.

سلیم کدخدا افزود: در این جشنواره ظرفیت های بالقوه کشاورزی شهرستان راسک معرفی شدند.

وی افزود: آیین‌های فصل موسم‌ "هامین" در بلوچستان به ویژه در این منطقه ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم آن دارد، "هامین" میراث ناملموس معنوی مشترک نسل اندر نسل این خطه و وادی بوده هست و خواهد بود.

فرماندار راسک گفت: ماندگاری و استمرار هامین هم متاثر از ریشه عمیق و اصالت این آیین است و هامین تنها یک مقطع زمانی و یک آیین نمادین نبوده و نیست هامین برای مردمان مانوس و مألوف اینجا از گذشته تا آینده از همیشه تا دوباره مکتب آموزش و انتشار ارزش ها و اصول پایدار انسانی است.

وی ادامه داد: مردم همزاد هامین فراگیری و اعمال اصول سخاوت، قناعت، مناعت طبع و ایمان به برکت و فراوانی و عزت نفس را از هامین به ارث برده اند.

کدخدا با اشاره به اینکه مردم ما بیشترین متشابهات خلقی و روحیاتی در زیست بوم طبیعی را با درخت نخل به عنوان محور و نماد هامین دارند، افزود: از جمله اشترکات خصوصیتی این نوع انسانی و این گونه طبیعی«صلابت،استقامت،سخاوت در عین و اوج جبر جغرافیایی و خشونت طبیعت است.

وی تصریح کرد: درس و پیام دیگر هامین اشتراک گذاری حرمت بین انسان و نخل است، مردم قلمرو هامین به مشابه فارغ التحصیل یک دانشگاه ممتاز مهارت عملی تعامل مشارکت و تعاون و همیاری را در بهترین حالت و بالاترین کیفیت از هامین آموخته‌اند.

فرماندار راسک گفت: حفظ سنت حسنه پاسداشت این کهن آیین های بر آمده از اصالت طبیعت و انسانیت وظیفه و رسالت ضروری و مشترک همه ما و شما است.

وی بیان کرد: قصد و بناداریم با ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره در فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزاری همایش بزرگداشت هامین را به یک سنت و عادت موسمی سالانه تبدیل کنیم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راسک نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: حفظ و معرفی آیین، آداب و رسوم و فرهنگ مردم بلوچ در فصل هامین یا برداشت خرما یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

خلیل نبات‌زهی با اشاره به اهمیت معرفی آداب و رسوم و آئین های روستایی و زنده نگه داشتن سنت های قدیمی در افزایش تولید و اشتغال، بیان کرد: هدف مهم دیگر از برگزاری این جشنواره افزایش شهرت استان، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین کشاورزان و مردم منطقه و توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی روستاها، مهاجرت معکوس، معرفی غذاهای محلی و سنتی و تولیدات روستا، معرفی پوشش های بومی و محلی و نیز معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و الگوهای موفق تولید و کارآفرینی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان است.

وی تاکید کرد: این جشنواره در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی خواهد داشت.

نبات زهی با بیان اینکه در حاشیه برگزاری جشنواره هامین، نمایشگاه هنرهای سنتی توسط صنعتگران در رشته های حصیربافی، سوزن دوزی و سنگ تراشی دایر شد، گفت: در پایان این مراسم از هنرمندان صنایع‌دستی و کشاورزان با اهدای لوح و کارت هدیه تقدیر به عمل آمد.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید