شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » کشت ۹۰۰ هکتار موز در شهرستان دشتیاری

کشت ۹۰۰ هکتار موز در شهرستان دشتیاری

0
28
کد خبر: 72212
مدیر جهاد کشاورزی دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین محصول کشاورزی این شهرستان میوه‌های گرمسیری است که موز با ۹۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اما نبود آب مهمترین دغدغه کشاورزان منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش میار ؛ منصور رئیسی اظهارداشت: از دیگر میوه‌های گرمسیری که در شهرستان دشتیاری کشت می‌شود می‌توان به پاپایا، چیکو، انبه و لیموترش اشاره کنیم.

وی ادامه داد: عمده محصول کشت شده در باهوکلات دشتیاری هندوانه بوده اما امسال نسبت به سال‌های قبل حدود پنج هزار هکتار از کشت این محصول کمتر شده است و کشاورزان بیشتر به کشت موز و میوه‌های گرمسیری دیگری روی آورده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی دشتیاری با بیان اینکه آب این منطقه از سد پیشین تأمین می‌شود افزود: همچنین این شهرستان دارای ۲۸۰ چاه و یک‌هزار حلقه موتورپمپ زهکشی یا سیاره است که از آب‌های سطحی رودخانه‌ای و سد پیشین برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان دشتیاری با برخورداری از آب و هوای مساعد، ۸۵۰ هکتار موزستان دارد که در هر هکتار بین ۳۰ تا ۷۰ تن محصول برداشت می‌شود و از این حیث ظرفیتی مهم برای ایجاد اشتغال و ارزآوری در سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید و ایجاد چهار هزار هکتار دیگر برای کشت این محصول برنامه‌ریزی شده است.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده است.

سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.

دسته بندی: شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید