پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » میزان تاثیرگذاری توفان‌های حاره‌ای بر سواحل مَکُران

میزان تاثیرگذاری توفان‌های حاره‌ای بر سواحل مَکُران

0
40
کد خبر: 72154
رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: با توجه به گرم شدن هوا و آغاز توفان‌های حاره‌ای، احتمال تاثیرگذاری مخرب این توفان‌ها به سواحل مَکُران محدوده شهرستان‌های چابهار و کنارک وجود دارد.

به گزارش میار ؛ محمدرضا سالاری فنودی روز سه‌شنبه اظهار داشت:علت اصلی شکل‌گیری توفان‌های حاره‌ای گرمای آب است وقتی آب در منطقه گرم می‌شود تبدیل به بخار شده و به بالا صعود می‌کند در عرض‌های جغرافیایی صفر و پنج درجه شمالی و جنوبی در این نوار احتمال شکل‌گیری توفان‌ها با توجه‌ به چرخش‌های عمودی و صعودی هوا توفان‌های حاره‌ای شکل می‌گیرد.

وی افزود: با توجه‌ به قرارگیری سواحل جنوب سیستان و بلوچستان در کنار دریای عمان و دسترسی مستقیم به اقیانوس هر نوع تغییرات آب‌ و هوایی برای مردم این منطقه مهم و در کار و نزدگی روزمره آنها تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین وجود یک توفان قدرتمند مانند توفان حاره‌ای قطعاً یکی از مهمترین مواردی خواهد بود که علاوه‌بر تأثیر در زندگی مردم بومی این منطقه ممکن است باعث ایجاد خساراتی نیز بر قایق‌ها و سواحل شود.

رئیس اداره هواشناسی چابهار با اشاره به اینکه در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور با گرم‌شدن هوا، آب نیز گرم می‌شود، اصولاً اگر دمای آب بالای ۲۶ درجه سانتیگراد باشد امکان توفان وجود دارد، افزود: هم‌اینک دمای آب این منطقه بالای ۳۲ درجه سانتیگراد بوده و دمای آب شرایط را برای توفان کاملاً مهیا کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس آرایش خطوط پرفشار و بحث سینوپتیکی توفان‌های حاره‌ای ممکن است به هر سمتی حرکت کنند به سمت شرق و غرب و یا شمال در حرکت باشند که این حالات در تمام اقیانوس‌ها از جمله اقیانوس هند، آرام و اطلس صورت می‌گیرد.

سالاری فنودی تصریح کرد: توفان حاره‌ای اگر در نیمکره شمالی شکل گیرد بر خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند که به آن پادساعت‌گرد گفته می‌شود و اگر در نیمکره جنوبی شکل گیرد به سمت قطب جنوب می رود؛ اما اگر به سمت عقربه‌های ساعت باشد به آن ساعت‌گرد گفته می‌شود.

وی گفت: گاهی توفان به سمت بالا حرکت می‌کند و به سمت خلیج بنگال یا فیلیپین است و اگر به سمت دریای عمان باشد به‌طرف ایران یا یمن نیز می‌رود.

رئیس اداره هواشناسی چابهار ادامه داد: توفانی حاره‌ای که به سمت سواحل مَکُران می‌آید به سمت شمال است؛ ولی خطوط پرفشاری که در سمت عمان شکل‌گرفته و آن را به سمت هند منحرف کرده است با این‌ حال پیش‌بینی آن بسیار سخت هست و هر لحظه ممکن است تغییر جهت داده و حتی احتمال دارد ۱۸۰ درجه مسیر خود را تغییر دهد.

وی بیان کرد: ایجاد توفان‌های حاره‌ای در سال به عوامل مختلفی بستگی دارد به‌عنوان‌ مثال امسال مونسون کمتر از حد نرمال هست در نتیجه توفان‌های دریایی نیز از سال گذشته بیشتر خواهد بود سال گذشته سه تا چهار توفان داشتیم؛ اما امسال حداقل در تا کنون سه توفان در حال شکل‌گیری و فعال شدن است یکی در ژاپن دیگری در دریای عرب و یکی نیز در خلیج بنگال فعال هست.

سالاری فنودی با اشاره به توفان حاره‌ای که چند روز قبل تا فاصله یک‌هزار کیلومتری ساحل چابهار رسید اظهارداشت: هم‌اینک خط سیر این توفان حاره‌ای مشخص شده به سمت هند (بمبئی) و پاکستان (کراچی) می‌رود و احتمال آنکه به سمت مرزهای استان بیاید بسیار ضعیف است؛ اما این امکان وجود دارد که جهت خود را تغییر دهد؛ ولی احتمالش خیلی‌ ضعیف است.

وی افزود: جو پرفشاری در تابستان به نام پرفشار آزار کاملاً روی مرزهای ایران شکل می‌گیرد بر همین اساس ما در تابستان بارش کم را داریم؛ زیرا مانع بارش می‌شود، باید گفت یکی از موانع اصلی اینکه توفان حاره‌ای به سمت مرزهای ما نیاید این جو است.

رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: شاید توفانی مانند توفان شاهین که از کنار مرزهای ما گذر کرد یا توفان "گنو" که نزدیک به مرزهای ما شد؛ اما به سمت ما نیامد به علت این جو پرفشار آزور باشد.

وی ادامه داد: با این‌حال دریای عمان مواج هست و احتمال بارش در جنوب سیستان و بلوچستان برای امروز وجود دارد؛ اما شدت این باران بستگی به توفان دارد.

سالاری فنودی گفت: اگر توفان به چابهار تغییر جهت دهد بارندگی و وزش باد شدید را خواهیم داشت که این میزان را در بمبئی و کراچی خواهیم دید و ممکن است سرعت باد به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد، باران همراه با باد تأثیرات مخربی خواهند گذاشت؛ ولی باتوجه به سابقه تاریخی و خط سیر توفان بعید است که به مرزهای سیستان و بلوچستان برسد.

دسته بندی: محیط زیست / شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید