دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » افتتاح سد کهیر تاثیرات اقتصادی زیادی در منطقه خواهد داشت

افتتاح سد کهیر تاثیرات اقتصادی زیادی در منطقه خواهد داشت

0
37
کد خبر: 72034
فرماندار کنارک گفت: ساخت سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان در مجموع تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در بلوچستان و سواحل مَکُران در پی خواهد داشت.

به گزارش میار ؛ عبدالغفور حوت روز سه‌شنبه اظهارداشت: مردم ۵۵ روستای پایین دست سد کهیر انتظار دارند هر چه سریعتر برای ساخت شبکه آبرسانی و خط انتقال آب اقدامات لازم آغاز تا از آب شبانه روزی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به هزینه ۷۰۵ میلیارد تومان برای ساخت سدکهیر، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع آوری این آب‌ها با ساخت سد برای تامین مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرماندار کنارک بیان کرد: توسعه صنعت و تجارت و امکان تامین آب آشامیدنی سواحل کنارک از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستاهای بخش کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی، رفع بحران تامین آب کشاورزی منطقه بویژه در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن، امکان توسعه صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تامین آب آشامیدنی سالم از اهداف ساخت سد کهیر است.

وی با تاکید بر تسریع در آبرسانی روستای پزم و افتتاح هر چه سریعتر طرح فاضلاب شهری بعد از گذشت ۱۸ سال، گفت: مردم علاوه‌بر این موارد همچنین انتظار دارند سد کهیر در آینده‌ای نزدیک تمام نیازهای آب آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی منطقه را تامین کند.

حوت ادامه داد: ایجاد سازه‌های بزرگ آبی به نمادی از توسعه اقتصادی برای خیلی از کشورها تبدیل شده از اینرو در کشورهایی مثل ایران خودمان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای ایجاد یک سازه مهندسی به نام سد انجام شده و می‌شود.

وی با بیان اینکه تخصیص آب آشامیدنی سد کهیر شامل طرح آبرسانی به مجتمع ۵۵ روستایی زیر مجموعه سد کهیر در کنارک است، خاطرنشان کرد: جمعیت روستاهای مورد نظر برای سال مقصد طرح یعنی سال ۱۴۲۵ حدود ۶۵ هزار و ۲۰۰ نفر و متوسط آب مورد نیاز آنها ۱۲۶ لیتر در ثانیه است.

سد کهیر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۶۰ کیلومتری جنوب نیکشهر و ۸۰ کیلومتری کنارک قرار دارد.
دسته بندی: شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید