شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » بیش‌از ۱۰۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در بمپور تولید شده است

بیش‌از ۱۰۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در بمپور تولید شده است

0
50
کد خبر: 72028
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان گفت: ۱۰۰ هزار اصله نهال کشت بافت به همت محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بمپور و حمایت جهاد کشاورزی استان طی ۲ سال اخیر تولید و به موزکاران استان تحویل داده شده است.

به گزارش میار ؛ خالد میری روز سه‌شنبه اظهارداشت: این ایستگاه در راستای تأمین و تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با استفاده از آخرین شیوه‌های علمی و تحقیقاتی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک در این آزمایشگاه انواع نهال موز و خرما، زردچوبه، آناناس، وانیل و سایر گیاهان گرمسیری برای توسعه باغات بصورت کشت بافت تولید می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان گفت: در گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازار پسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در سیستان و بلوچستان مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

میری اظهارداشت: هم‌اینک حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
دسته بندی: شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید