شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » فرصت‌های سرمایه‌گذاری چابهار به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد

فرصت‌های سرمایه‌گذاری چابهار به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد

0
119
کد خبر: 71940
سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری چابهار به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) ارائه شد تا فعالان اقتصادی برای حضور در این منطقه از فرصت‌های بی‌نظیر آن آشنا شوند.

به گزارش میار ؛ امیر مقدم روز شنبه اظهارداشت: صاحبان سرمایه‌ و فعالان بخش خصوصی دقیق‌ترین برنامه‌نویسان و تحلیل‌گران اقتصادی‌اند، فرصت‌های اقتصادی را به خوبی می‌شناسند و به استناد داده‌ها، برنامه‌ها و روندها، چشم‌انداز یک مقصد را ترسیم می‌کنند و در نهایت سرمایه و انرژی خود را به سوی آن گسیل می‌دارند.

وی بیان کرد: نظر به همین اصل بنیادی، باید آینده چابهار را روشن دید؛ چرا که حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد چابهار طی یک دهه گذشته همواره صعودی بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: توسعه چابهار، ابعادی فراتر از منطقه و حتی سطح ملی دارد و بدیهی است توسعه این شهرستان در ابعاد بین‌المللی اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تغییر ساختارهای اقتصادی دنیا و برجسته‌تر شدن اهمیت حمل‌ و نقل و دسترسی به کانون‌های جمعیتی، ظرفیت‌های چابهار را بیش از گذشته نمایان کرده و اقتصادهای بزرگ دنیا به نوعی بدنبال حضور در منطقه و بهره بردن از این ظرفیت‌ها هستند، افزود: چنانکه مطالعات در برنامه‌های بلندمدت کشور چین به عنوان قطب اقتصادی جهان موید این نکته است که این کشور تمام برنامه‌ها و چشم‌اندازهای خود را بر پایه برنامه عظیم جاده و کمربند استوار کرده‌ است.

مقدم گفت: یعنی آنچه در سال‌های پیش‌رو به یک کشور قدرت می‌دهد، اتصال به محورهای مواصلاتی بین‌المللی است. بنابراین هر گونه بهبود در زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی چابهار، می‌تواند ارزش افزوده اقتصادی مطلوبی را عاید کشور کند.

وی تصریح کرد: امروز در رابطه با چابهاری صحبت می‌کنیم که بندرش در حال فعالیت بوده و راه‌آهنش در شرف بهره‌برداری است؛ در عین حال انبوهی از طرح‌های محرک اقتصادی در چابهار در حال شکل گرفتن است.

توسعه چابهار، ابعادی فراتر از منطقه و حتی سطح ملی دارد و بدیهی است توسعه این شهرستان در ابعاد بین‌المللی اثرگذار خواهد بود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: به عنوان نمونه در حوزه صنایع بزرگ تنها بحث راه‌اندازی فولاد و پتروشیمی مطرح نیست، بلکه صحبت از زنجیره‌ و صنایع پائین‌دستی است که حول فولاد و پتروشیمی شکل می‌گیرد.

وی افزود: به عبارتی دیگر فولاد و پتروشیمی نه تنها خود منشاء تحول و توسعه اقتصادی در چابهار خواهند شد که بستر توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک به مقیاسی وسیع را فراهم می‌کنند.

مقدم با اشاره به اینکه چابهار آینده، یک چابهار صنعتی و تخصصی است که در چند حوزه مختلف تبدیل به هاب و قطب شده است، خاطرنشان کرد: صنایعی که در چابهار رشد می‌کنند در قالب خوشه‌ها و زنجیره‌های بزرگ هستند. علاوه بر این نگاه صنعتی، چابهار یک شهر امن، آرام و پاک برای زندگی خواهد بود. چرا که همزمان با توسعه صنعتی و اقتصادی، جمعیت آن به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های چابهار هم برای پاسخگویی به نیازهای آتی شهر و صنایع طراحی شده و با اندک تسهیل و هم‌افزایی بیشتر داخلی می‌توان چابهار را به قطب تجاری، تولیدی و ترانزیتی جهان تبدیل کرد که منافعش اقتصاد کشور را هم در ابعاد کلان منتفع می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار چنان ظرفیت‌های عظیمی دارد که دیر یا زود به مرکز تجارت شرق و غرب جهان بدل خواهد شد و این مهم حتمی است. بنابراین مطلوب‌تر است با نگاهی ملی، مقدمات تحقق آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری اکسپوی ۲۰۲۳ فرصتی مناسب برای تماس دوباره بخش خصوصی با بزرگترین بندر اقیانوسی ایران بود؛ فرصتی که طی آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۷۰۰ میلیون یورور به فعالان بخش خصوصی ارائه شد.

مقدم بیان کرد: چابهار امروز در مسیر توسعه است و چنین رویدادهایی، فرصت تبادل‌نظر و روشنگری پیرامون ابعاد این مسیر هست و تردیدی نیست فعالان واقعی بخش خصوصی و صاحبان اندیشه درست اقتصادی، بخواهند در چابهار آینده، جایگاهی مطلوب داشته باشند.

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران گشایش یافت.

در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳)، ۷۵۰ شرکت داخلی حضور دارند و ۶۰ کشور از نقاط مختلف دنیا برای بازدید از این نمایشگاه حضور پیدا کردند و از ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه داشت.



دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید