پنج شنبه، 20 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » ۹ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

۹ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

0
91
کد خبر: 71821
مدیر خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از تجهیز ۹ هزار هکتار از اراضی این استان در سالجاری به سامانه نوین آبیاری با اعتبار سه هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش میار ؛ حسینعلی رمرودی روز چهارشنبه اظهار داشت: تاکنون بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی سیستان وبلوچستان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای بکارگیری روش‌های نوین آبیاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، زمینه صرفه‌جویی بیش‌از ۲۶۸ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های دلگان،ایرانشهر و خاش به ترتیب بیشترین سطح در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را در سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده‌اند.

رمرودی اظهارداشت: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هیج محدودیتی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

وی افزود: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی آبیاری نوین نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سامانه برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

هم‌اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.

سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.
دسته بندی: شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید