شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت

۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت رفت

0
58
کد خبر: 71426
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال و جنوب این استان به زیر کشت انواع محصولات زراعی رفته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش میار ؛ امان الله طوقی روز دوشنبه اظهارداشت: کشت در سیستان و بلوچستان با کشت محصولات خارج از فصل در اواخر شهریور شروع و به تدریج با کشت محصولات استراتژیک شامل دانه‌های روغنی، گندم و جو، گیاهان دارویی و سایر محصولات سبزی و صیفی تا سال آینده ادامه دارد.

وی افزود: عمده سطح زیر کشت محصولات زراعی در سیستان و بلوچستان شامل گندم، جو، یونجه، پیاز، کلزا، گوجه‌فرنگی، آفتابگردان، شبدر و گلرنگ است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: امسال سطح کشت گندم در این استان به تنهایی نسبت به سال گذشته ۶ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: شرایط آب و هوایی مناسب سیستان و بلوچستان سبب شده علاوهبر کشت انواع محصولات در فضای باز در فصول سرد شاهد برداشت نخستین گندم کشور از شهرهای جنوبی استان باشیم.

طوقی اصلاح الگوی کشت را از الویت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: این طرح ضمن ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی کمک زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می‌کند.

وی بیان کرد: در این طرح کاشت محصول نیازسنجی شده و محصولات آب‌بر با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان و کشور تولید و بر اساس مقدار نیاز بازار کشت می‌شود و از طرفی محصولات استراتژیک از جمله غلات، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی در این طرح مورد تاکید است و رعایت الگوی کشت باید در تمام سطح اراضی انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مشوق‌هایی در اجرای این طرح برای کشاورزان در نظر گرفته شده و ارائه تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات بخش کشاورزی، اختصاص یارانه به انواع کود و بذور برای کشاورزان از جمله این مشوق‌ها است.

وی تصریح کرد: با رعایت این الگو در سطح زمین‌های کشاورزی، نه محصولی کم کشت خواهد شد و نه محصولی بیش از نیاز تولید می‌شود و در این صورت بازار نیز به خوبی کنترل خواهد شد.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
دسته بندی: شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید