یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » ۴۰ میلیون مترمکعب از سازه‌های آبخیزداری در چابهار آبگیری شدند

۴۰ میلیون مترمکعب از سازه‌های آبخیزداری در چابهار آبگیری شدند

0
60
کد خبر: 71121
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: ۲۲ سازه آبخیزداری بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در این شهرستان بیش‌از ۴۰ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

به گزارش میار ؛ غلامرضا راهداری اظهارداشت: هدف از احداث سازه‌های آبخیزداری کنترل فرسایش و رسوب، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل‌گیری مناطق پائین دست و توسعه بخش کشاورزی و همچنین به تاخیر انداختن سرعت روان آب حاصل از سیلاب است.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار، شهرستان چابهار ظرفیت اجرای هر چه بیشتر سازه‌های آبخیزداری را برای حفظ منابع آب دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار با اشاره به تخریب زمین‌های کشاورزی و هدر رفت آب با وجود فرسایش خندقی (گرگرو)، گفت: اجرای طرح آبخیزداری به تثبیت خاک و رشد گیاهان کمک می‌کند و نقش مهمی در تقویت آب سفره‌های زیرزمینی دارد.

وی افزود: آبخیزداری یعنی تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش تولید محصول و آبخیزداری بهره‌گیری از مجموعه‌ای گسترده از دانش و تجربه است که با یافتن راه‌های پیشگیری و رویارویی با فرسایش خاک و سیلاب‌های مخرب بدست می‌آید.

راهداری با بیان اینکه آبخیزداری یعنی حفظ و احیاء آبخیزهای بحرانی، بهره برداری کامل از سرمایه گذاری‌های هنگفت مالی در منابع اقتصادی کشور است،اظهارداشت: بی گمان بهره‌برداری مناسب و درست از منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های آبخیز، تقویت پوشش گیاهی و کاهش زیان‌های سیل‌های ویرانگر و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش تولید محصول می‌تواند بهترین تعبیر از آبخیزداری باشد.

وی بر تکمیل سیل بند عورکی، ساخت سازه‌های آبخیزداری بتنی و خاکی در محدوده رودخانه کاجو و باهوکلات و سرشاخه‌های رودخانه‌های بزرگ و کوچک چابهار تاکید کرد و افزود: توجه به حوزه آبخیزداری اشتغال و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی، تثبیت خاک و شن‌های روان را در پی‌دارد.

دسته بندی: محیط زیست / شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید