دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » باغداری در تفتان پر سود اما پر هزینه

باغداری در تفتان پر سود اما پر هزینه

0
109
کد خبر: 69682
 گرچه باغداری در تفتان سیستان و بلوچستان کاری سودمند بوده اما در کنار کمبود شدید آب و نبود زمین کافی و اجرای ناکافی سامانه‌های نوین آبیاری و هزینه‌های بالای سموم کشاورزی از پر هزینه بودن تولید محصولات کشاورزی و باغی در این منطقه حکایت دارد.

به گزارش میار ؛ خشکسالی های پی در پی و معضلات کم آبی سبب وارد شدن خسارت فراوان به باغداران حوزه خاش و حاشیه تفتان سیستان و بلوچستان شده است. کریم‌بخش کردی‌تمندانی از کشاورزان پیشرو و موفق حوزه ۲ شهرستان خاش و تفتان گفت: هم اینک بخش بزرگی از باغات مردم در فیروزآباد، کوشه، تمندان و غیره به دلیل وجود خشکسالی ها و اجرا نشدن سامانه آبیاری نوین خشک شده اند.
وی افزود: من با هزینه شخصی خودم در سالهای قبل توانسته ام حدود ۵ هزار مترمربع از باغات خود را به سامانه آبیاری نوین مجهز کنم و هزینه های نگهداری و کود و سم و غیره را نیز خودم پرداخت می کردم و هم اینک با گرانی های سرسام آور توان مالی کافی برای جبران خسارتها ندارم و بسیاری از مردم محلی هم از عهده انجام فعالیت های کشاورزی و یا سکونت در روستا بر نمی آیند و متاسفانه بسیاری از روستاها و منازل مردم بر اثر خشکسالی ها و نبود حمایتهای دولتی خالی از سکنه شده اند که نیاز است به دردهای مردم رسیدگی شود.
وی اظهار داشت: کشاورزان منطقه بارها به مسوولان استانی و محلی مراجعه کرده اند اما تاکنون مشکل شان حل نشده و به نتیجه ای نرسیده اند. کردی‌تمندانی از اجرا نشدن طرحهای آبیاری نوین در اراضی حاشیه تفتان که باغات به دلیل نبود زمین کافی خرد و کوچک هستند، انتقاد کرد و گفت: از سال ۹۰ تاکنون هزینه اجرای طرحهای آبیاری نوین در حاشیه تفتان از سوی کشاورزان پرداخت شده ولی از اجرای طرحها توسط دستگاهها و نهادهای دولتی بعد از گذشت حدود ۱۲ سال خبری نیست.
چراغ کردی از کشاورزان و باغداران دیگر حوزه تفتان نیز گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری در تفتان از ضرورت های اجتناب ناپذیر بوده، زیرا اعتقاد داریم با کمبود شدید آب در منطقه باید به سمت کشت های نوین برویم و برای حفظ باغات خودمان نیز به حمایت های دولت نیاز داریم. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب نهال انواع گونه های هسته دار از قبیل زردآلو، هلو، آلو، بادام و گیلاس در اطراف تفتان و خاش تولید می شود.
امان الله طوقی به کشاورزان توصیه کرد: به علت مقاومت کم رقم قیصی در برابر سرما این نوع زردآلو از باغات حذف و ارقام مقاومی مانند رجبعلی، قرمز شاهرودی و لشکر پاره را جایگزین کنند.
وی افزود: تجربه نشان داده عمل گرده افشانی زردآلو به دلیل چسبندگی گرده ها توسط باد با مشکل روبرو می شود به همین دلیل از کشاورزان عزیز درخواست می کنیم حتما در باغات خود به پرورش زنبور عسل بپردازند تا علاوه بر کسب درآمد و کارآفرینی و تولید عسل، نقیصه گرده افشانی را نیز جبران کنند.
طوقی اظهار داشت: اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار و قطره ای برای افزایش تولید و تولید محصولات با کیفیت به باغداران توصیه می شود تا از نتایج منفی آبیاری باغات به روش غرق آبی جلوگیری به عمل آید. طوقی همچنین از حمایت های دولت در جهت توسعه فعالیت های کشاورزی و دامی و صنایع جانبی و افزایش تولید محصولات و رسیدن به شاخص ها و مرز خودکفایی خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بالای بخش کشاورزی شهرستان خاش و حوزه تفتان به ویژه تولید محصولات باغی از جمله زردآلو تاکنون علاوه بر سود فراوانی که عاید کشاورزان شده، همچنین ارتقای شاخص های بخش کشاورزی در این منطقه را به همراه داشته است. مدیر جهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان نیز گفت: سالانه حدود ۴۰ هزار تن محصول کشاورزی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می‌شود. فضل‌الله کردی اظهارداشت: از مجموع چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغات میوه‌ تفتان بیشترین سطح به پسته با سه هزار و ۲۰۰ هکتار، زردآلو ۷۰۰هکتار و انگور٣٠٠ هکتار اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین از مجموع هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع زراعی تفتان گندم با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عمده محصول زراعی این منطقه به شمار می رود. مدیر جهاد کشاورزی تفتان بارزترین شاخصه محصولات زراعی و باغی منطقه را کیفیت بالا و سالم بودن محصول به دلیل کاهش مصرف سموم وکودهای شیمیایی بیان کرد.
کردی گفت: تاکنون افزون بر پنج هزار و ۵٠٠ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان مجهزبه سیستم‌های نوین آبیاری شده است.
وی تاکید کرد: عمده مردم شهرستان شاغلان بخش کشاورزی هستند و توسعه این بخش می‌تواند در ارتقای اشتغال پایدار منطقه و ارتقای اقتصاد بهره برداران نقش بسزایی داشته باشد. شهرستان تفتان با مرکزیت نوک آباد در حدود ۶۰ کیلومتری شمال خاش و ۱۳۰کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.  
دسته بندی: شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید