پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » انقلاب و دفاع مقدس » ابتكار رادیوگفت‌وگو در بازخوانی آرشیو انقلاب/ از نمایش تحمل مخالف تا بطلان اندیشه الحاد

ابتكار رادیوگفت‌وگو در بازخوانی آرشیو انقلاب/ از نمایش تحمل مخالف تا بطلان اندیشه الحاد

0
187
کد خبر: 61585
با درگذشت مرحوم علامه مصباح‌یزدی پس از حدود چهار دهه، مناظره (نشست‌های مشهور بهار 1360 تحت عنوان «بحث آزاد») توسط رادیوگفت‌و‌گو از شامگاه چهارشنبه، 24 دی، ساعت22 روی آنتن رفت تا شنوندگان رادیو طی هفت شب متوالی شنونده آن باشند. در این صفحه دكتر حسن كربلایی‌حاجی‌اوغلی، رییس گروه فرهنگ و رسانه اندیشکده غرب‌شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی پخش مجدد و اهمیت این مناظره را از چند منظر مورد بررسی قرار داده‌ است که می‌خوانید.

پایگاه خبری تحلیلی «میار» به نقل از صبح نو، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پیش‌آمدن مجال تضارب آرا، همه جریانات فکری قبل از انقلاب اعم از گروه‌های اسلامی گرفته تا گروهک‌های کمونیستی، ملی‌گراها، تجزیه‌طلبان و امثالهم در بهار آزادی انقلاب، خواهان ارائه دیدگاه خود شدند. در این مسیر جمهوری اسلامی ایران از طریق صداوسیما و در راستای ستاندن بهانه‌های واهی از دستان گروهک‌های تابلودار و ستیزه‌گر با انقلاب مردمی ملت ایران، در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، مناظره‌هایی را برای تمام این گروه‌ها ترتیب داده و برای شناخت چهره واقعی آنها در نظر مردم، برای شرکت در این مناظرات از همه گروه‌های سیاسی، ولو دارای مشی مقابله‌جو و خط مسلحانه، دعوت به‌عمل آورد. در این مسیر سلسله نشست‌های مشهور بهار 1360 تحت عنوان «بحث آزاد» برگزار شد. این نشست‌ها، مناظره‌ای بود با موضوع مقایسه جهان‌بینی مادی و الهی با شرکت حضرت آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح‌یزدی، فرج دباغ (عبدالکریم سروش)، احسان طبری (عضو مرکزیت حزب توده و تئوریسین مارکسیسم) و نیز فرخ نگهدار (عضو مرکزیت سازمان موسوم به فدائیان خلق-‌اکثریت) که طرفین تلاش می‌‌کردند در بستر بحث آزاد به ارائه دیدگاه خود به صورت بدون سانسور برای مردم اقدام کنند. حالا همان مناظره با بهانه درگذشت مرحوم علامه مصباح‌یزدی و مجاهدت و مقام علمی ایشان، پس از حدود چهار دهه، توسط رادیو گفت‌و‌گو از آرشیو بیرون کشیده شد و بدون سانسور از شامگاه چهارشنبه، 24 دی، ساعت22 روی آنتن رفت تا شنوندگان رادیو طی هفت شب متوالی شنونده آن باشند؛ ضمن تقدیر از ابتکار این شبکه رادیویی، این عملکرد از چند زاویه قابل تأمل است:

1- پخش این مناظرات به نوبه خود نشان‌‌دهنده توجه رسانه ملی و رادیوگفت‌‌و‌گو به تضارب آرا و افکار است و طبعا رسانه ملی در پی بهره‌گیری از «گفت‌و‌گو» به‌عنوان ابزاری برای کشف و تجلی و ارائه حقیقت بوده و به این امر معتقد است.

2- رادیوگفت‌و‌گو با توجه به رسالت «گفت‌وگویی» خود نشان داد ضمن عدم‌هراس از به‌نمایش‌گذاشتن افکار متنوع، در تلاش است تا با زبان علمی و روشن، واکنش متناسب با هر اندیشه‌ای را جست‌وجو ‌کند و بطلان اندیشه‌های غیر‌اسلامی و اسلام‌ستیزانه را به اثبات برساند.

3- در بستر شکاکیت‌های روزافزون و ظهور ایسم‌ها و سبک‌های زندگی متعدد در پهنه جنگ نرم دشمن و نبردهای هویتی و شناختی، توسل جستن رادیوگفت‌وگو به زلال اندیشه متقن و الهی آیت‌الله مصباح‌یزدی و سایر بزرگان دینی و فکری انقلاب اسلامی برای پاسخ به سوالات نسل‌های نوپای انقلاب، اقدامی هوشمندانه است و باید این مسیر ادامه یافته و با بازخوانی بسیاری از مجادلات و مناظرات ابتدای انقلاب، نوعی به‌روز‌رسانی فکری در جامعه اعمال شود.

4- این دست از اقدامات در عرصه اندیشه‌ای و فکری کشور از نیازمندی‌های امروز
جامعه ماست تا برخی اختلاف سلایق از طریق محاجات گفت‌وگویی حل شوند و به منزله سوپاپ اطمینان جامعه عمل کنند.
در پایان امید است که رسانه ملی و رادیوگفت‌و‌گو به صورت مکرر سر به آرشیو غنی سازمان متبوعش بزند تا با مرور سلسله‌مناظراتی از این دست و بازخوانی تاریخ گذشته انقلاب، وجهی رسانه‌ای و جذاب برای مخاطبان، خصوصا نسل جوان و نوپای انقلاب، در ابتدای راه و صراط گام دوم انقلاب اسلامی ارائه کند چراکه در بستر عصر اطلاعات و ظهور جهان مجازی، نقش
رسانه ملی در ارائه پیوست رسانه‌ای انقلاب اسلامی بسیار برجسته و ضروری است و این‌گونه اقدامات از ملزومات حوزه نظر و فکر جامعه رو به جلو و در حال ترقی ماست.

دكتر حسن كربلایی‌حاجی‌اوغلی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید