پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » انقلاب و دفاع مقدس » وداع با مصباح انقلاب در حرم مطهر رضوی

وداع با مصباح انقلاب در حرم مطهر رضوی

0
264
کد خبر: 60848
پیکر فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح ‌یزدی صبح امروز در صحن جامع رضوی حرم امام رضا (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشییع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میار» به نقل از صبح توس؛ پیکر عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی صبح امروز در صحن جامع رضوی حرم امام رضا (ع) با حضور زائران و خادمان امام هشتم شیعیان و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تشییع و سپس به قم منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم تشییع آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: هنوز سالگرد شهید سلمانی نشده است که یکی از استوانه‌های نظام آیت‌الله یزدی را از دست دادیم و هنوز رهبر انقلاب در سوگ این یار دیرین و باوفای انقلاب نشسته است که یکی دیگر از یاران انقلابی‌اش را از دست داد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح کمترین غرور و منیت داشت، افزود: پس از کسالتی که برای آیت‌الله مصباح یزدی ایجاد شد در دیداری که با ایشان داشتم، بیان کردم که اگر موجبات درمان شما در داخل کشور فراهم نیست، فکری برای خارج از کشور بردارید اما ایشان در جواب پاسخ دادند که من کسی نیستم که بخواهد برای من هزینه بشود.
مروی خاطر نشان شد: آیت‌الله مصباح یزدی از لحظه‌لحظه عمرش بهترین استفاده را برای ترویج معارف قرآنی و اهل‌بیت کرد.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: قبل از انقلاب جریان مارکسیستی اوج گرفته بود و نسل جوان ما نیز در تیررس این موج قرار گرفته بود اما ایشان با قلم و بیان در مقابل مارکسیسم ایستاد و پس از انقلاب در مقابل جریانات ملحدین با حضور در مناظرات و استفاده از قلم و بیان خود همراه با استدلال ایستاد و از اسلام دفاع کرد و همواره در طول انقلاب در مقابل فتنه‌ها، شبهات، شک و تردیدها که از ناحیه دشمنان و برخی خستگان و در راه ماندگان ایجاد شده بود ایستاد و لقب عمار انقلاب را گرفت.
وی یادآور شد: آیت‌الله مصباح یزدی لقب عمار انقلاب را به حق گرفت زیرا مانند عمار یاسر که یار و یاور حضرت علی(ع) بود و شبهات وارده بر حقانیت علی(ع) را برطرف می‌کرد و به آن‌ها پاسخ می‌داد.
مروی خاطر نشان کرد: شک‌ها و شبهات و تردیدها را با استدلال و بیان دلایل محکم پاسخ داد و افرادی که بر جان آن‌ها آتش شک و شبهه افتاده بود نجات داد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در جهت تبیین معارف دین، اصول انقلاب و دفاع از انقلاب و ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه محکم و سریع در صحنه حضور داشت و سرزنش دیگران سرسوزنی در این عالم نگذاشت و به آن راه نورانی که تشخیص داده بود مستقیم و با استقامت تمام ایستاد و سرزنش‌ها و ملامت‌ها را به جان خرید اما سکوت نکرد.
وی تأکید کرد: این سرزنش‌ها و ملامت‌ها از ناحیه دشمن و کم‌خردان کمترین اختلالی در اراده دینی و ایمانی این عبد صالح خدا تأثیری نگذاشت. زمانی که در دفتر مقام معظم رهبری بودم از سوی علما گزارش‌های متعددی به دست ما می‌رسید که آیت‌الله مصباح یزدی از لحاظ معیشتی و هزینه روزمره زندگی در تنگنا است.
مروی با اشاره به اینکه زندگی ایشان یک زندگی ساده و طلبه‌ای بود، تصریح کرد: در خاطر دارم ایشان علی‌رغم اینکه در امور معیشتی با مشکل مواجه بودند اما بیان داشتند که در طول عمرم هیچ‌گاه از وجوهات استفاده نکرده‌ام و نخواهم کرد؛ لذا این زهد و پارسایی و بی‌رغبتی به دنیا در واقع فضل خدا بود
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: نترسیدن از ملامت سرزنشگران، خود را ندیدن، همه عمر را در راه خدمت به دین و نشر معارف اسلام سپری کردن، سینه را در برابر شبهات و تردیدها سپر کردن و از نسل جوان دفاع کردن از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح که تمام این ویژگی‌ها از فضل خدا بود.

در ادامه آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد:
آیت‌الله مصباح یزدی یک رکن و عمود اساسی در عرصه توسعه فرهنگ دین و معارف عالی‌قدر شریعت بود.

وی انسان‌ها را در نحوه زندگی کردن در دنیا بر دو قسم دانست و عنوان کرد: دسته اول کسانی هستند که تمام هدفمندی و برنامه‌ریزی زندگی و مجموعه فعالیت‌های آن‌ها در جهت تأمین مطامع شخصی، گذران زندگی و توسعه لذائذ و نفسانیات است؛ این افراد از همه ظرفیت و استعداد و نبوغ خود برای توسعه و ارتقاء قدرت‌مداری‌های مادی و منافع و مطامع نفسانی استفاده می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اما دسته دوم کسانی هستند که گذران عمر در شئون مادی و نفسانی برای آن‌ها مهم نیست و خود را در رسالتشان می‌بینند؛ این افراد از همه استعدادها و توانمندی‌های فرزانگی و فرهیختگی خود در خط توسعه و اجرای رسالت خود بهره می‌برند.

آیت‌الله علم الهدی مصداق بارز چنین انسان‌هایی را حضرت علی (ع) دانست که شخصیت ایشان تابلوی شفافی از خداباوری و معاد بوده و برای منافقین و کفار خشم می‌آفرید.

وی افزود: برجسته‌ترین نقطه در شخصیت مرحوم آیت‌الله مصباح این بود که خودش را در رسالتش می‌دید؛ رسالت انسان‌سازی، نیرو آفرینی، ارتقاء دین و مقابله با دشمن در هر جبهه فکری و عملی؛ بنابراین هر انسان وابسته به دین و دلداده به خدا و اهل‌بیت، ایشان را دوست داشت و به او عشق می‌ورزید؛ در مقابل دشمنان دین همواره نسبت به او بغض داشتند.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان سیا تصریح کرد: این وجود مقدس دشمن سرسخت توسعه استکبار بود و راستای مجاهدات و مبارزات فکری‌اش در مقابل توسعه سکولاریزه کردن دنیا و امت اسلام و گسترش کفر جهانی بود.

آیت‌الله علم الهدی تأکید کرد: بزرگ‌ترین افتخار این وجود مقدس آن بود که در برابر ایده‌های کفر و جهان خواری یک نظام استکباری به پا خواسته و قدرت آفرینی کرده بود؛ شدیدترین اظهارات کفار و دشمنان روی کره زمین علیه آیت‌الله مصباح افتخاری است برای او در برابر اولیاء الهی در لحظه لقاءالله.

وی تشریح کرد: نکته‌ای که دشمن در تبلیغات خود اعلام کرد و حتی از بلندگوی استعماری دشمن یعنی در رسانه دولتی انگلیس پخش شد این بود که آن‌ها گفتند نیروهایی که برای گام دوم انقلاب در مقام توسعه قدرت انقلاب به وجود آمدند میراث فکری آیت‌الله مصباح یزدی هستند؛ ارائه این تعبیر از سوی دشمن نکته بسیار حائز اهمیتی است که ما را با یک اثر دیگر از آثار وجودی علامه مصباح آشنا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی ابراز کرد: با همه این تفاسیر، اگر فقط و فقط یک جریان در نامه اعمال آیت‌الله مصباح وجود می‌داشت که باعث روسفیدی و افتخار ایشان در محضر رسول‌الله می‌شد، بحث مسلمان کردن احسان طبری بود؛ به تعبیر علامه جعفری در اوایل انقلاب خطر احسان طبری از تمام خطرات نفاق بالاتر بود.

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این تئوریسین جریان مارکسیست که روزگاری بعث عراق را در اندیشه مارکسیستی تغذیه می‌کرد، در مباحثه‌ای با آیت‌الله مصباح یزدی، نه‌تنها شکست خورد و مجاب شد، بلکه تحت تأثیر نفوذ معنوی آیت‌الله مصباح اعلام اسلام کرد و کتاب کج‌راهه را نوشت.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید