بخش «فیلم تجسمی» یازدهمین جشنواره تجسمی فجر آغاز به کار کرد
میار: آغاز به کار بخش «فیلم تجسمی» یازدهمین جشنواره تجسمی فجر
بخش فیلم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با نمایش ۳ اثر ایرانی و یک فیلم خارجی عصر روز گذشته در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.
به گزارش رسیده، در نخستین روز از نمایش فیلم های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «حرف هنر» درباره بهنام کامرانی و به کارگردانی مجتبی فلاحی و به مدت ۲۰ دقیقه پخش شد.
دومین اثر این بخش «حرف هنر» و درباره بهنام صدیقی به کارگردانی مجتبی فلاحی بود.
«برادرها» اثری درباره نیما و نامی پتگر به کارگردانی مانی پتگر در سومین بخش به نمایش درآمد.
«ناقوسها و صلیبها» که اثری درباره پیتر بروگل هنرمند نقاش بود، به کارگردانی لخ ماجوسکی به مدت ۹۰ دقیقه نمایش داده شد.
بخش پایانی نخستین روز از آغاز به کار بخش فیلم در یازدهمین جشنوار هنرهای تجسمی فجر به نقد و بررسی اثر لخ ماجوسکی توسط محمدرضا اصلانی اختصاص یافت.
امروز نیز ساعت ۱۶ تا ۱۸ فیلم «خانه دوست» درباره استاد ابوالقاسم سعیدی به کارگردانی محمد رضا عینی به مدت ۷۰ دقیقه، فیلم خارجی «پیروسمانی» به کارگردانی گیورگی شنگلیا به مدت ۱۰۵ دقیقه در سانس دوم از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در خانه هنرمندان به نمایش در می آید.
بخش «فیلم تجسمی» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲:۳۰ ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه «پلاک ۴۰» با تجلیل از خانواده شهدا افتتاح شد
نمایشگاه «پلاک» ۴۰ با نمایش آثار هنرمندان انقلاب عصر روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
به گزارش رسیده، عصر روز گذشته ۸ بهمنماه بخش «پلاک ۴۰» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان هنری و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
در این مراسم سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و نظامالدین امامیفر مدیر بخش «پلاک ۴۰» حضور داشتند.
در ابتدای برنامه، پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نظامالدین امامیفر گفت: این نمایشگاه حاصل یک کار پژوهشی و حاصل همکاری ارگانها و سازمانهای مختلف است. این آثار حاصل دسترنج هنرمندان مختلف است که از ابتدای انقلاب تا بهحال خلق شده است. انتخاب این آثار از بین موزهها و آرشیوهای مراکز مختلف بوده و بهعنوان اولین قدم توانستیم این آثار فاخر را از موزهها و مجموعهها بیرون آورده و در معرض دید عموم قرار دهیم.
امامیفر افزود: شاید نمایشگاه «پلاک »۴۰ شروعی باشد برای پژوهش بصری در زمینهٔ هنر انقلاب و امیدواریم محققان بتوانند با دیدن اصل آثار، از آنها برای اهداف نشانهشناسی استفاده کنند. جا دارد از افراد و مراکزی که به ما در شکلگیری این مجموعه کمک کردند از جمله آقایان کاویانی، اسکندر یارنسب، حسینی کاردل، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران تشکر کنم که اگر همراهی این عزیزان نبود نمیتوانستیم این نمایشگاه را گردآوری کنیم.
پس از آن حبیب الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه، ضمن تقدیر و تشکر از همه سازمانها و نهادهایی که در این رویداد مشارکت داشتند، گفت: آنچه در آثار این مجموعه میبینید گوشهای از تلاش عاشقان و یاران فرهنگ ولایی است. هنر انقلاب، هنر ترجمه نیست بلکه هنر مولف است. یعنی زمانی که جریان مدرنیسم غرب از حدود سال ۵۵ به ایران آمد، نسل جوانانی که اقدامات فداکارانه یاران انقلاب را دیدند، در کنار آنها به تصویر کردن این فداکاریها پرداختند. این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشاندهنده یک گوشه اندک از تلاش عظیمی است که آن عزیزان انجام دادند.
صادقی ادامه داد: یکی از ویژگیهای کارآمدی انقلاب اسلامی این صفت هنرمندان و یاران انقلاب است که خویشتن فرمایانه و بدون سفارش حکومت کار کردند و احساس عاشقانه و ارزشمندی که شهدا داشتند را به گونه ای تصویر کردند. این نمایشگاه بخشی از تجلیات معرفت شناسانه هنر انقلاب است که مزین به نام شهدا است.
وی ادامه داد: هنر خویشتن فرما و یقینیِ یاران انقلاب منجر به خلق آثار فاخری شد که یکی از تجلیاتش نام نازنین شهدا است. انقلاب اسلامی این رهتوشههای قرآن مجید را به همراه دارد و از دولت آن، یاران انقلاب آثار بسیار فاخری خلق کردند که قطعاً تاکنون نتوانسته در کتابها بهطور کامل عرضه شود. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی امیدوارم پژوهشگران و هنرمندان کارهای شایسته ای در این حوزه انجام دهند و بتوانیم تجلی آن را در موزهای بزرگ ببینیم.
در ادامه مراسم محمدحسن کاویانیراد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، گفت: از همه عزیزانی که با خلاقیت و نوآوری در برگزاری این برنامه مشارکت کردند و بخشی از سهم و وظیفه خود را در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان بزرگترین هنر یک جامعه که در طول تاریخ آنها ثبت شده است، ادا کردند، تشکر میکنم. به ویژه در موقعیتی که یک جهان تلاش میکنند با اتهام زدن، زوایای تحریف شده ای را از بزرگترین تجربه زیبای این مردم نشان دهند و سابقه شیرین یک کار بزرگ و حماسه عظیم را به کام آنها تلخ کنند.
وی اضافه کرد: لذا در این موقعیت که تاختن به اصول انقلاب نوعی پرستیژ برای عدهای شده است، این که کسی با عرضه آثار فاخر هنری بتواند بخشی از پلشتی که دیگران میخواهند به ساحت زیبای انقلاب این مردم بپاشند را ترمیم کند، کار مهمی است.
کاویانی راد افزود: از تکتک عزیزانی که با ارائه آثار در این فضا تلاش میکنند گوشهای از عمل این مردم را در قطعهای خاص از تاریخ به ظهور برسانند سپاسگذارم. زیباترین بخش تابلوی حماسه این مردم در انقلاب را شهدا به خود اختصاص دادند و عالیترین قله هنر این مرز و بوم را کسانی فتح کردند که با خون خودشان نگاره خود را امضا کردند و به رسم امانت به نسلهای بعد جامعه اهدا کردند.
در ادامه این مراسم از خانمها افشار، صباغچی و میرعلیاکبری که مادر و همسر شهدا هستند توسط هادی مظفری، ابراهیم حقیقی و محمدحسن کاویانیراد تجلیل شد.
گفتنی است در این نمایشگاه که تا ۵ اسفند در فرهنگسرای نیاوارن برقرار است آثار برجسته هنرمندان حوزه انقلاب و از هنرمندانی چون: مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، سید نظام الدین امامی فر، احمد آقا قلی زاده، محمد باقر آقا میری، رضا بخشی، محمد علی بنی اسدی، محمد بهرامی، حسین پرتوی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، پرویز حاصلی، عبدالمجید حسینی راد، جواد حمیدی، جمال خرمی نژاد، کیخسرو خروش، محمد خزائی، احمدرضا دالوند، جورج داودزاده، حبیب درخشانی، علی ذاکری، محمد رضا ذبیح الله زاده، جلیل رسولی، حمید رضایی، مهدی روحانی، زهره سمندوک، ناصر سیفی، مریم شریفی شوریجه، نوشین شعبانی، حسین شناور، طاهر شیخ الحکمایی، محمد علی شیخی، رضوان صادق زاده، حبیب الله صادقی، کامبیز صبری، محمد صیاد، ادهم ضرغام، احمد طالبی، ابوالفضل عالی، حسین عصمتی، محمد حسین عماد، محمد فدوی، ناهید فراست، مجید قادری، عبدالحمید قدیریان، زهرا قربانیان، نادر قشقایی، مسعود قندی، مرتضی کاتوزیان، بهنام کامرانی، علی کاوه، مهسا کریم زاده، امید کیایی، مصطفی گودرزی، اردشیر مجرد تاکستانی، مرتضی ملکی، مجید مهرگان، معصومه میرحسین، جواد نوبهار، صدیقه وثوقی، احمد وکیلی، علی هاشمی شهرکی، کامبیز هورسان، ناصر هوشمند وزیری، مهدی یار محمدی، احمد یاری زاد و حسین یاقوتی به نمایش درآمده است.
امروز ۹ بهمن ماه نمایشگاه بخش دیگری از آثار هنرمندان این حوزه در بخش «پلاک ۴۰»، ساعت ۱۴ در موزه شهدا و با حضور مسئولان و هنرمندان این عرصه افتتاح می شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بخش «پلاک ۴۰» گفت: این سالها و اعداد نشانههایی هستند که به بهانه آنها تجربیات از سر گذرانده خود را بررسی و مرور کنیم. سید مجتبی حسینی در مراسم افتتاحیه بخش نمایشگاهی «پلاک ۴۰» در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به نماش آثار هنرمندان انقلاب اختصاص دارد، گفت: پلاک ۴۰ بخش مهمی از جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال است و به بهانه این نمایشگاه میتوانیم آنچه که در ۴۰ سال پشت سر گذاشتیم را مرور کنیم. اینکه چقدر با غیرت و رشادت برای کشورمان تلاش کردیم و برای عزت خود مقاومت کردیم و ایثار به عنوان خاصترین ویژگی انسانی چه طور خود را در عرصههای مختلف به تجلی و بروز رساند.
حسینی ادامه داد: بسیاری از این آثار در سالهایی که آفریده شدند به پوستر تبدیل شدند. بسیاری از این آثار بارها به نمایش درآمدند و من در سالهای کودکی و نوجوانی زمانی که برادرانم در حال مبارزه بودند، این پوسترها را میدیدم. گاهی در نمایشگاههایی که در موزه شهدا برگزار میشد اصل این آثار را میدیدیم و بسیاری از آثار این نمایشگاه موجب شد که من خاطرات خود را مرور کنم. خاطراتی که متعلق به همه ماست. خاطرات ملتی که دست در دست هم داده و توانسته این عزت را بیافریند.
معاون هنری وزارت ارشاد افزود: بهانه بسیار مبارکی است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، این خاطرات را مرور کنیم و باز این را به هم متذکر شویم که اگر مثل تجربهای که بارها در تاریخ ما رخ داده، دست در دست هم دهیم و برای یک آرمان و هدف، که عزت و استقلال ما است با هم باشیم، هیچ دشواری و سختی بر ما فائق نمیشود. پیروزی از آن ماست، پیروزیای که این ملت در طول تاریخ پرشکوه خود رقم زده است.
او درباره کیفیت آثار به نمایش درآمده در این مجموعه گفت: باور شخصی من این است که اثری میتواند پیام خود را به درستی به مخاطب انتقال دهد که از دل برآمده باشد. اثری که از دل برآمده و دست برای خلق آنها، بهانه دل بوده باشد، حتما دامنه تاثیر زیادی بر مخاطب دارد.
وی اظهار کرد: عمده آثاری که در این نمایشگاه نمایش داده شده است، آثاری هستندکه هنرمندان به عنوان فرزندان حساس جامعه و آینههای صیقلی روزگار، آنچه را تجربه کردند بازتاب دادند و چون این بازتابدهی از سر اخلاص و ارادت بوده طبیعتا تاثیر بسیار زیادی دارد. ما باید تاریخ کشورمان را مرور کنیم و آن را در نظر نسل نویی قرار دهیم که این تجربه را پشت سر نگذاشتهاند. اگر جوانانی که سالهای دفاع مقدس و سالهای آغازین انقلاب را به خاطر ندارند از چنین آثاری دیدن کنند و درباره آنها گفت و گو کنند، این آثار خیلی راحتتر از برنامههای تبلیغی میتواند تاثیرگزار باشد و این تاثیر بسیار عمیقتر است.
او درباره یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: اگر امید بهبود و ارتقاء وجود نداشته باشد کارکردن عبث خواهد بود. امسال با وجود همه تنگناهایی که همه ما با آنها آشنا هستیم، شوقی که دستاندرکاران جشنوارههای هنری فجر داشتند موجب شد بخش عمدهای از آن کاستیها پوشیده شود و قدمهای بلندی برداشته شود.
وی اضافه کرد: رشد بسیار زیاد ورودی آثار به جشنواره، اعتبار و عیار آثاری که به جشنواره رسیده، بخشهای جنبی تمهید شده و… همگی گواه بر این است که قدم قابل توجه و شایستهای توسط عوامل جشنواره پشت سر گذاشته شده و حتما این تجربه ذیقیمت سرمایه همکارانم خواهد بود برای برگزاری جشنوارههای بهتر در دهه پنجم انقلاب اسلامی.
محمد رضا اصلانی مطرح کرد:
نقاشی، زیباییهای پنهان در حجاب عادتها را کشف میکند
محمدرضا اصلانی، هنر را دارای زبان متفاوتی خواند و در این باره گفت: در واقع نقاشی زیباییهایی را که در حجاب عادتها پنهان شده و ندیدهایم کشف میکند.
به گزارش رسیده، نشست نقد و بررسی فیلمها در نخستین روز از آغاز به کار بخش فیلم های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمدرضا اصلانی برگزار شد و به نقد فیلم «ناقوس ها و صلیب ها» اثر لخ ماجوسکی که درباره پیتر بروگل هنرمند نقاش بود، اختصاص یافت.
در این نشست محمدرضا اصلانی فیلم «ناقوسها و صلیبها» را دارای لایههای مختلف خواند و در این باره گفت: این فیلم دارای سه لایه بود که سه دوره را در خود تمثیل میکرد اما با توجه به اینکه تمثیلهای پنهان در فیلم برای اغلب حاضران شناخته شده هستند، من درباره نقاشی و سینما صحبت خواهم کرد.
او ادامه داد: ما با دو زبان در جهان خودمان مواجه هستیم که یکی کلامی است. در حقیقت زبان کلامی، جهان را در مجرد آوا و صدا اختراع می کند و می زایاند؛ در واقع زبان حاصل جهان خود است.
این پژوهشگر و هنرپژوه تصریح کرد: اکنون بسیاری از زبان شناسان و روانشناسان این مساله را مطرح میکنند که زبان ارجاعی به جهان نیست بلکه جهان ارجاعی به زبان است.
اصلانی خاطر نشان کرد: زبان بصری بازتاب چیزی است که ما با آن مواجه میشویم. در واقع به مثابه امری دیگر و وانمود نحوی نگاه ماست زیرا نگاه ما به جهان تصویر میدهد و تصویر جهان را ممکن میسازد؛ از این وجه تصویر امری تعبیر پذیر است، بنابراین بین گفتن کلمه آفتاب و دیدن آن تفاوت بنیانی وجود دارد و این دو یکدیگر را کامل میکنند.
او، زبان بصری را دارای قابلیت کشف خواند و گفت: در واقع زبان بصری کشف میکند. در حقیقت ما با واقعیت وجود جهان رو به رو هستیم اما با آن مواجه نیستیم زیرا ما با وقوع خودمان مواجه هستیم.
این پژوهشگر و مستند ساز تاکید کرد: در فیلم «ناقوسها و صلیبها» یک نقاش قرن ۱۶ با یک سینماگر قرن ۲۱ همراه هستند بنابراین میتوان گفت که سینما وجه تکامل نظری نقاشی است. در واقع نقاشی با دیدن اشیاء به انگیزهای میرسد که بر مبنای آن میتواند آنچه را دیده به ابژه تبدیل کند. نقاشی یک تفکر عینی است که منجر به کشف می شود.
اصلانی ادامه داد: در واقع نقاشی نوعی نقد از یکسو و کشف زیبایی از سوی دیگر است؛ زیباییهایی که ما هر روز در عادتهایمان نمیبینیم. در واقع نقاشی زیباییهایی را که در حجاب عادتها پنهان شده و ندیدهایم، را کشف میکند. بنابراین میتوان گفت که نقاشی زیبایی صرف نیست بلکه نوعی فضیلت است که در اخلاق مستقر میشود کما اینکه بروگل نیز به صرفا نقاشی نکرده و به یک وظیفه اخلاقی پرداخته است.
او خاطرنشان کرد: حتی رامبراند در چهره نگاریهایی که داشته، صرفا به دنبال شبیه سازی نبوده و با حرکت قلمو و رنگ خود توانسته اجرای صورت را که طبق عادت ما پراکنده هستند، منسجم و در یک کلیت سازمان یافته عرضه کند و ما را به تامل وادارد.
بخش «فیلم تجسمی» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲:۳۰ ادامه خواهد داشت.
بخش فیلم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با نمایش ۳ اثر ایرانی و یک فیلم خارجی عصر روز گذشته در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.
به گزارش رسیده، در نخستین روز از نمایش فیلم های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «حرف هنر» درباره بهنام کامرانی و به کارگردانی مجتبی فلاحی و به مدت ۲۰ دقیقه پخش شد.
دومین اثر این بخش «حرف هنر» و درباره بهنام صدیقی به کارگردانی مجتبی فلاحی بود.
«برادرها» اثری درباره نیما و نامی پتگر به کارگردانی مانی پتگر در سومین بخش به نمایش درآمد.
«ناقوسها و صلیبها» که اثری درباره پیتر بروگل هنرمند نقاش بود، به کارگردانی لخ ماجوسکی به مدت ۹۰ دقیقه نمایش داده شد.
بخش پایانی نخستین روز از آغاز به کار بخش فیلم در یازدهمین جشنوار هنرهای تجسمی فجر به نقد و بررسی اثر لخ ماجوسکی توسط محمدرضا اصلانی اختصاص یافت.
امروز نیز ساعت ۱۶ تا ۱۸ فیلم «خانه دوست» درباره استاد ابوالقاسم سعیدی به کارگردانی محمد رضا عینی به مدت ۷۰ دقیقه، فیلم خارجی «پیروسمانی» به کارگردانی گیورگی شنگلیا به مدت ۱۰۵ دقیقه در سانس دوم از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در خانه هنرمندان به نمایش در می آید.
بخش «فیلم تجسمی» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲:۳۰ ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه «پلاک ۴۰» با تجلیل از خانواده شهدا افتتاح شد
نمایشگاه «پلاک» ۴۰ با نمایش آثار هنرمندان انقلاب عصر روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
به گزارش رسیده، عصر روز گذشته ۸ بهمنماه بخش «پلاک ۴۰» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان هنری و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
در این مراسم سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و نظامالدین امامیفر مدیر بخش «پلاک ۴۰» حضور داشتند.
در ابتدای برنامه، پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نظامالدین امامیفر گفت: این نمایشگاه حاصل یک کار پژوهشی و حاصل همکاری ارگانها و سازمانهای مختلف است. این آثار حاصل دسترنج هنرمندان مختلف است که از ابتدای انقلاب تا بهحال خلق شده است. انتخاب این آثار از بین موزهها و آرشیوهای مراکز مختلف بوده و بهعنوان اولین قدم توانستیم این آثار فاخر را از موزهها و مجموعهها بیرون آورده و در معرض دید عموم قرار دهیم.
امامیفر افزود: شاید نمایشگاه «پلاک »۴۰ شروعی باشد برای پژوهش بصری در زمینهٔ هنر انقلاب و امیدواریم محققان بتوانند با دیدن اصل آثار، از آنها برای اهداف نشانهشناسی استفاده کنند. جا دارد از افراد و مراکزی که به ما در شکلگیری این مجموعه کمک کردند از جمله آقایان کاویانی، اسکندر یارنسب، حسینی کاردل، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران تشکر کنم که اگر همراهی این عزیزان نبود نمیتوانستیم این نمایشگاه را گردآوری کنیم.
پس از آن حبیب الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه، ضمن تقدیر و تشکر از همه سازمانها و نهادهایی که در این رویداد مشارکت داشتند، گفت: آنچه در آثار این مجموعه میبینید گوشهای از تلاش عاشقان و یاران فرهنگ ولایی است. هنر انقلاب، هنر ترجمه نیست بلکه هنر مولف است. یعنی زمانی که جریان مدرنیسم غرب از حدود سال ۵۵ به ایران آمد، نسل جوانانی که اقدامات فداکارانه یاران انقلاب را دیدند، در کنار آنها به تصویر کردن این فداکاریها پرداختند. این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشاندهنده یک گوشه اندک از تلاش عظیمی است که آن عزیزان انجام دادند.
صادقی ادامه داد: یکی از ویژگیهای کارآمدی انقلاب اسلامی این صفت هنرمندان و یاران انقلاب است که خویشتن فرمایانه و بدون سفارش حکومت کار کردند و احساس عاشقانه و ارزشمندی که شهدا داشتند را به گونه ای تصویر کردند. این نمایشگاه بخشی از تجلیات معرفت شناسانه هنر انقلاب است که مزین به نام شهدا است.
وی ادامه داد: هنر خویشتن فرما و یقینیِ یاران انقلاب منجر به خلق آثار فاخری شد که یکی از تجلیاتش نام نازنین شهدا است. انقلاب اسلامی این رهتوشههای قرآن مجید را به همراه دارد و از دولت آن، یاران انقلاب آثار بسیار فاخری خلق کردند که قطعاً تاکنون نتوانسته در کتابها بهطور کامل عرضه شود. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی امیدوارم پژوهشگران و هنرمندان کارهای شایسته ای در این حوزه انجام دهند و بتوانیم تجلی آن را در موزهای بزرگ ببینیم.
در ادامه مراسم محمدحسن کاویانیراد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، گفت: از همه عزیزانی که با خلاقیت و نوآوری در برگزاری این برنامه مشارکت کردند و بخشی از سهم و وظیفه خود را در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان بزرگترین هنر یک جامعه که در طول تاریخ آنها ثبت شده است، ادا کردند، تشکر میکنم. به ویژه در موقعیتی که یک جهان تلاش میکنند با اتهام زدن، زوایای تحریف شده ای را از بزرگترین تجربه زیبای این مردم نشان دهند و سابقه شیرین یک کار بزرگ و حماسه عظیم را به کام آنها تلخ کنند.
وی اضافه کرد: لذا در این موقعیت که تاختن به اصول انقلاب نوعی پرستیژ برای عدهای شده است، این که کسی با عرضه آثار فاخر هنری بتواند بخشی از پلشتی که دیگران میخواهند به ساحت زیبای انقلاب این مردم بپاشند را ترمیم کند، کار مهمی است.
کاویانی راد افزود: از تکتک عزیزانی که با ارائه آثار در این فضا تلاش میکنند گوشهای از عمل این مردم را در قطعهای خاص از تاریخ به ظهور برسانند سپاسگذارم. زیباترین بخش تابلوی حماسه این مردم در انقلاب را شهدا به خود اختصاص دادند و عالیترین قله هنر این مرز و بوم را کسانی فتح کردند که با خون خودشان نگاره خود را امضا کردند و به رسم امانت به نسلهای بعد جامعه اهدا کردند.
در ادامه این مراسم از خانمها افشار، صباغچی و میرعلیاکبری که مادر و همسر شهدا هستند توسط هادی مظفری، ابراهیم حقیقی و محمدحسن کاویانیراد تجلیل شد.
گفتنی است در این نمایشگاه که تا ۵ اسفند در فرهنگسرای نیاوارن برقرار است آثار برجسته هنرمندان حوزه انقلاب و از هنرمندانی چون: مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، سید نظام الدین امامی فر، احمد آقا قلی زاده، محمد باقر آقا میری، رضا بخشی، محمد علی بنی اسدی، محمد بهرامی، حسین پرتوی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، پرویز حاصلی، عبدالمجید حسینی راد، جواد حمیدی، جمال خرمی نژاد، کیخسرو خروش، محمد خزائی، احمدرضا دالوند، جورج داودزاده، حبیب درخشانی، علی ذاکری، محمد رضا ذبیح الله زاده، جلیل رسولی، حمید رضایی، مهدی روحانی، زهره سمندوک، ناصر سیفی، مریم شریفی شوریجه، نوشین شعبانی، حسین شناور، طاهر شیخ الحکمایی، محمد علی شیخی، رضوان صادق زاده، حبیب الله صادقی، کامبیز صبری، محمد صیاد، ادهم ضرغام، احمد طالبی، ابوالفضل عالی، حسین عصمتی، محمد حسین عماد، محمد فدوی، ناهید فراست، مجید قادری، عبدالحمید قدیریان، زهرا قربانیان، نادر قشقایی، مسعود قندی، مرتضی کاتوزیان، بهنام کامرانی، علی کاوه، مهسا کریم زاده، امید کیایی، مصطفی گودرزی، اردشیر مجرد تاکستانی، مرتضی ملکی، مجید مهرگان، معصومه میرحسین، جواد نوبهار، صدیقه وثوقی، احمد وکیلی، علی هاشمی شهرکی، کامبیز هورسان، ناصر هوشمند وزیری، مهدی یار محمدی، احمد یاری زاد و حسین یاقوتی به نمایش درآمده است.
امروز ۹ بهمن ماه نمایشگاه بخش دیگری از آثار هنرمندان این حوزه در بخش «پلاک ۴۰»، ساعت ۱۴ در موزه شهدا و با حضور مسئولان و هنرمندان این عرصه افتتاح می شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بخش «پلاک ۴۰» گفت: این سالها و اعداد نشانههایی هستند که به بهانه آنها تجربیات از سر گذرانده خود را بررسی و مرور کنیم. سید مجتبی حسینی در مراسم افتتاحیه بخش نمایشگاهی «پلاک ۴۰» در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به نماش آثار هنرمندان انقلاب اختصاص دارد، گفت: پلاک ۴۰ بخش مهمی از جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال است و به بهانه این نمایشگاه میتوانیم آنچه که در ۴۰ سال پشت سر گذاشتیم را مرور کنیم. اینکه چقدر با غیرت و رشادت برای کشورمان تلاش کردیم و برای عزت خود مقاومت کردیم و ایثار به عنوان خاصترین ویژگی انسانی چه طور خود را در عرصههای مختلف به تجلی و بروز رساند.
حسینی ادامه داد: بسیاری از این آثار در سالهایی که آفریده شدند به پوستر تبدیل شدند. بسیاری از این آثار بارها به نمایش درآمدند و من در سالهای کودکی و نوجوانی زمانی که برادرانم در حال مبارزه بودند، این پوسترها را میدیدم. گاهی در نمایشگاههایی که در موزه شهدا برگزار میشد اصل این آثار را میدیدیم و بسیاری از آثار این نمایشگاه موجب شد که من خاطرات خود را مرور کنم. خاطراتی که متعلق به همه ماست. خاطرات ملتی که دست در دست هم داده و توانسته این عزت را بیافریند.
معاون هنری وزارت ارشاد افزود: بهانه بسیار مبارکی است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، این خاطرات را مرور کنیم و باز این را به هم متذکر شویم که اگر مثل تجربهای که بارها در تاریخ ما رخ داده، دست در دست هم دهیم و برای یک آرمان و هدف، که عزت و استقلال ما است با هم باشیم، هیچ دشواری و سختی بر ما فائق نمیشود. پیروزی از آن ماست، پیروزیای که این ملت در طول تاریخ پرشکوه خود رقم زده است.
او درباره کیفیت آثار به نمایش درآمده در این مجموعه گفت: باور شخصی من این است که اثری میتواند پیام خود را به درستی به مخاطب انتقال دهد که از دل برآمده باشد. اثری که از دل برآمده و دست برای خلق آنها، بهانه دل بوده باشد، حتما دامنه تاثیر زیادی بر مخاطب دارد.
وی اظهار کرد: عمده آثاری که در این نمایشگاه نمایش داده شده است، آثاری هستندکه هنرمندان به عنوان فرزندان حساس جامعه و آینههای صیقلی روزگار، آنچه را تجربه کردند بازتاب دادند و چون این بازتابدهی از سر اخلاص و ارادت بوده طبیعتا تاثیر بسیار زیادی دارد. ما باید تاریخ کشورمان را مرور کنیم و آن را در نظر نسل نویی قرار دهیم که این تجربه را پشت سر نگذاشتهاند. اگر جوانانی که سالهای دفاع مقدس و سالهای آغازین انقلاب را به خاطر ندارند از چنین آثاری دیدن کنند و درباره آنها گفت و گو کنند، این آثار خیلی راحتتر از برنامههای تبلیغی میتواند تاثیرگزار باشد و این تاثیر بسیار عمیقتر است.
او درباره یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: اگر امید بهبود و ارتقاء وجود نداشته باشد کارکردن عبث خواهد بود. امسال با وجود همه تنگناهایی که همه ما با آنها آشنا هستیم، شوقی که دستاندرکاران جشنوارههای هنری فجر داشتند موجب شد بخش عمدهای از آن کاستیها پوشیده شود و قدمهای بلندی برداشته شود.
وی اضافه کرد: رشد بسیار زیاد ورودی آثار به جشنواره، اعتبار و عیار آثاری که به جشنواره رسیده، بخشهای جنبی تمهید شده و… همگی گواه بر این است که قدم قابل توجه و شایستهای توسط عوامل جشنواره پشت سر گذاشته شده و حتما این تجربه ذیقیمت سرمایه همکارانم خواهد بود برای برگزاری جشنوارههای بهتر در دهه پنجم انقلاب اسلامی.
محمد رضا اصلانی مطرح کرد:
نقاشی، زیباییهای پنهان در حجاب عادتها را کشف میکند
محمدرضا اصلانی، هنر را دارای زبان متفاوتی خواند و در این باره گفت: در واقع نقاشی زیباییهایی را که در حجاب عادتها پنهان شده و ندیدهایم کشف میکند.
به گزارش رسیده، نشست نقد و بررسی فیلمها در نخستین روز از آغاز به کار بخش فیلم های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمدرضا اصلانی برگزار شد و به نقد فیلم «ناقوس ها و صلیب ها» اثر لخ ماجوسکی که درباره پیتر بروگل هنرمند نقاش بود، اختصاص یافت.
در این نشست محمدرضا اصلانی فیلم «ناقوسها و صلیبها» را دارای لایههای مختلف خواند و در این باره گفت: این فیلم دارای سه لایه بود که سه دوره را در خود تمثیل میکرد اما با توجه به اینکه تمثیلهای پنهان در فیلم برای اغلب حاضران شناخته شده هستند، من درباره نقاشی و سینما صحبت خواهم کرد.
او ادامه داد: ما با دو زبان در جهان خودمان مواجه هستیم که یکی کلامی است. در حقیقت زبان کلامی، جهان را در مجرد آوا و صدا اختراع می کند و می زایاند؛ در واقع زبان حاصل جهان خود است.
این پژوهشگر و هنرپژوه تصریح کرد: اکنون بسیاری از زبان شناسان و روانشناسان این مساله را مطرح میکنند که زبان ارجاعی به جهان نیست بلکه جهان ارجاعی به زبان است.
اصلانی خاطر نشان کرد: زبان بصری بازتاب چیزی است که ما با آن مواجه میشویم. در واقع به مثابه امری دیگر و وانمود نحوی نگاه ماست زیرا نگاه ما به جهان تصویر میدهد و تصویر جهان را ممکن میسازد؛ از این وجه تصویر امری تعبیر پذیر است، بنابراین بین گفتن کلمه آفتاب و دیدن آن تفاوت بنیانی وجود دارد و این دو یکدیگر را کامل میکنند.
او، زبان بصری را دارای قابلیت کشف خواند و گفت: در واقع زبان بصری کشف میکند. در حقیقت ما با واقعیت وجود جهان رو به رو هستیم اما با آن مواجه نیستیم زیرا ما با وقوع خودمان مواجه هستیم.
این پژوهشگر و مستند ساز تاکید کرد: در فیلم «ناقوسها و صلیبها» یک نقاش قرن ۱۶ با یک سینماگر قرن ۲۱ همراه هستند بنابراین میتوان گفت که سینما وجه تکامل نظری نقاشی است. در واقع نقاشی با دیدن اشیاء به انگیزهای میرسد که بر مبنای آن میتواند آنچه را دیده به ابژه تبدیل کند. نقاشی یک تفکر عینی است که منجر به کشف می شود.
اصلانی ادامه داد: در واقع نقاشی نوعی نقد از یکسو و کشف زیبایی از سوی دیگر است؛ زیباییهایی که ما هر روز در عادتهایمان نمیبینیم. در واقع نقاشی زیباییهایی را که در حجاب عادتها پنهان شده و ندیدهایم، را کشف میکند. بنابراین میتوان گفت که نقاشی زیبایی صرف نیست بلکه نوعی فضیلت است که در اخلاق مستقر میشود کما اینکه بروگل نیز به صرفا نقاشی نکرده و به یک وظیفه اخلاقی پرداخته است.
او خاطرنشان کرد: حتی رامبراند در چهره نگاریهایی که داشته، صرفا به دنبال شبیه سازی نبوده و با حرکت قلمو و رنگ خود توانسته اجرای صورت را که طبق عادت ما پراکنده هستند، منسجم و در یک کلیت سازمان یافته عرضه کند و ما را به تامل وادارد.
بخش «فیلم تجسمی» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲:۳۰ ادامه خواهد داشت.
دسته بندی: فرهنگی
آدرس کوتاه خبر: