جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » خانواده و جوانان » بررسي تحليلي و كامل آنچه در شوشتر جنجال به پا كرد و سرانجامش معلوم نشد

بررسي تحليلي و كامل آنچه در شوشتر جنجال به پا كرد و سرانجامش معلوم نشد

0
621
کد خبر: 20167

میار: ماجراي شوشتر از چند فيلم شروع شد. فيلم هايي كه توسط ع.م در شهر شوشتر پخش شد و واكنش هايي از سوي آنور آبي ها كه همچون بادي شد بر آتش زير خاكستر و يكدفعه آتش آن دنياي مجازي و شبكه هاي اجتماعي را درنورديد و به يكباره رسانه هايي به اين موضوع پرداختند كه شايد باور كردن آن براي ما رسانه اي ها لااقل باور كردني نبود،‌ اين عين واقعيت است كه در هيچ كجاي دنيا چنين موضوعاتي تا قبل از دادگاهي شدن پرونده به اين صورت رسانه اي نمي شوند؛ آن هم با عكس متهم رديف اول پرونده درحاليكه به دوربين زل و بر زمين زانو زده تا اقدام شيطاني خود را به سرانجام برساند!

دستگيري متهم قبل از طرح شكايت

يك هفته قبل از جنجالي شدن ماجراي تجاوز به پسربچه هاي شوشتري در محله هاي فقير نشين و كشيده شدن اين قضيه به شبكه هاي آنور آبي خبري توسط خبرگزاري ايرنا منتشر شد مبني بر دستگيري عاملان انتشار فیلم مستهجن در شهر شوشتر. خبر را به نقل از اين رسانه در ادامه بخوانيد:

یک منبع آگاه در نیروی انتظامی شهرستان شوشتر مي گويد: عاملان انتشار فیلم مستهجن در این شهرستان دستگیر شدند. این منبع آگاه پنجشنبه هفدهم آبان ماه جاري اظهار مي كند: این فیلم چهارشنبه شب در فضای مجازی منتشر شد که بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. با تلاش پلیس فتا ظرف شش ساعت عاملان انتشار این فیلم شناسایی و دستگیر شدند. هم اکنون در این رابطه سه نفر دستگیر شده اند و پرونده آنان در حال بررسی است.

اين اولين خبر از دستگيري احمد تن تن و دو دوستش با اسامي ع.م و ر.ن بود و بعد از آن ديگر هيچ فردي درباره احمد تن تن و دو عامل اصلي پخش تصاوير مستهجن در شوشتر صحبت نكرد تا اينكه اسم احمد تن تن به طور رسمي توسط پيج هاي اينستاگرامي يك هفته بعد از دستگيري شان پخش شد و جالب اينكه به دليل غير قانوني بودن تصاوير منتشره،‌ خيلي سريع اينستاگرام اقدام به حذف پست اصلي مي كند اما اين بر تمام شدن ماجرا كمكي نكرد و جالب اينكه اين تصاوير تا به اين لحظه كه ما در حال نوشتن اين مطلب هستيم و حدودا سه روز از جنجال رسانه اي احمد تن تن مي گذرد در اينستاگرام دست به دست مي شود.

بعد از جنجال رسانه اي شدن اين خبر،‌ بالاخره دادستان شوشتر كه از آن دست شخصيت هايي است كه كمتر كسي از او در رسانه ها اسم و مصاحبه اي خوانده است، به دليل بالا بودن واكنش هاي رسانه اي و فشارها دست به كار شد و بالاخره در مصاحبه اي با رسانه رسمي قوه قضائيه درباره جزییات پرونده فردی که به چند نوجوان در این شهرستان تجاوز کرده بود گفت: در پی انتشار فیلم در فضای مجازی و اطلاع دادستانی از موضوع، فورا و قبل از شکایت شاکی خصوصی دستگاه قضا به موضوع ورود کرد و این فرد دستگیر و با قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد. تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و در مجموع سه نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند که دو نفر به این عمل شنیع اقدام کرده و یک نفر از آن‌ها به تهیه فیلم مبادرت ورزیده است.

موسوی با تاکید بر رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده با توجه به حساسیت موضوع، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌های این نوجوانان در دادسرا حضور یافته و تاکنون دو خانواده، به طرح شکایت اقدام کرده‌اند.

با اينحال باز هم مردم دست از كار نكشيده و با عبارت #تجاوز_به_كودكان_شوشتري اقدام به انتشار پست هاي زيادي كردند.

واكنش عامه مردم با واكنش هاي مسئولان خيلي متفاوت است و نبايد از آنها انتظار داشت كه بدون دانستن واقعيت ماجرا به درستي قضاوت كنند و بيشتر مردم نيز با توجه به انتشار خبري كذب در فضاي مجازي كه بعدا توسط رسانه هاي ايران تكذيب شد پست هايي در حمايت از پسربچه هاي شوشتري كه توسط شرور سابقه دار شوشتر مورد تجاوز قرار گرفته بودند پرداختند و صحبت هايي را مطرح كردند كه هر شنونده عامه ديگري را نيز جريجه دار مي كرد در حاليكه وقتي اصل خبر را به روايت دادستان شوشتر مي خوانديد متوجه مي شديد در اصل هيچ خانواده اي براي شكايت از احمد تن تن پا به دادسرا هم نگذاشته بود! و در واقع دادستان خودش در اين زمينه و به دليل جنبه عمومي سنگين جرم وارد پرونده شده و متهم را به همراه دو همدستش بازداشت كرده بود.

اصل ماجرا چه بود

به سراغ محله اي رفتيم كه احمد تن تن در آن زندگي مي كند، به اينجا فلكه باطني مي گويند. حالا مردم شوشتر از اينكه شهر و ديار زيبايشان با قدمتي بيش از دو هزار سال به مدد تصاوير زشت و چنين اخباري جنجالي شده است ناراحت هستند، آنها تندي نمي كنند و حتي با آرامش كامل ماجرا را توضيح مي دهند و مي گويند كه فرماندار به ما وعده داده كه حتما در اين مورد خاص پيگيري ويژه اي انجام خواهد شد و دستگاه قضائي نيز اين مسئله را به شدت پيگيري خواهد كرد.

يكي از افراد در اين زمينه به خبرنگار ما مي گويد: تمامي اين ماجرا از يك رم شروع شد. رمي كه گم شد و بعد از آن افرادي فيلمي را كه در رم آن گوشي به دست آورده بودند در سطح شهر پخش كردند و در ادامه ديديم كه از يك كاه كوهي ساختند وگرنه تمام فيلم هايي كه مشاهده مي كنيد يك الي دو بچه بيشتر نيستند كه از سوي احمد تن تن مورد تجاوز قرار گرفته اند و تجاوز سريالي واقعيتي ندارد.

وي ادامه مي دهد: احمد تن تن داراي كارت قرمز است و به همين دليل است كه از سابقه هايش معاف شده است. او هر بار كه زندان مي افتد به دليل اينكه از نظر رواني سالم نيست آزاد مي شود و چيزي كه ما نيز متوجه شده ايم اين است كه او از نظر رواني واقعا سالم نيست و اينكه چطور خانواده هايي اجازه داده اند فرزندشان با اين فرد بگردد خيلي جاي تعجب است.

يكي از همشهريان احمد تن تن كه در نزديكي فلكه باطني زندگي مي كند مي گويد: من احمد تن تن را از نزديك مي شناختم. او از نظر ذهني مشكل دارد و در واقع اين جريان نيز از طريق تحريك ديگران توسط او رقم خورد كه همان دو همدستش هستند و بازداشت هم شدند. او خودش نيز نفهميده است كه چه كارهاي اشتباهي را رقم زده است و حالا نيز دستگير شده و به زودي مجازات خواهد شد اما اينكه آبروي شهر ما را به اين شكل بردند درست نيست. ما در اينجا شيخ شوشتري داشتيم و يك شهر زيبا و مدرني داريم كه به سيستم فاضلاب دو هزار ساله متصل است آنوقت همه مي روند در گوگل اسم شوشتر را با تجاوز به كودكان شوشتري سرچ مي كنند! و وقتي اسم شوشتر را در گوگل سرچ مي كني يكدفعه مي بيني اخبار تجاوز توسط يك مجرم سابقه دار بالا مي آيد.

وي در ادامه درباره اينكه افرادي مدعي شده اند احمد تن تن به واسطه آشنايان و فاميل هايش آزاد شده است مي افزايد: احمد تن تن تنها يك برادر دارد و اين شايعات و فاميلي كه مي گويند پارتي كلفت اوست واقعيت ندارد بلكه او به واسطه عدم سلامت رواني اش مسئوليت بيشتر كارهايش دست خودش نيست.

چه كسي مقصر است؛‌ قرباني يا متجاوز؟

شايد با شنيدن اين سوال جا بخوريد و فكر كنيد كه ما هم مي خواهيم مثل خيلي هاي ديگر از حجاب نداشتن قربانيان بگوييم اما باور كنيد اگر يك چنين پرونده اي با اين بعدي كه رسانه اي شده است واقعيت داشته باشد اين يعني قرباني مقصر است و به نظر مي آيد بايد قرباني را هم در پرونده مجازات كرد. نعيم نظامي چهارمحالي در يادداشتي در اين باره نوشته است كه مي خوانيد:

عملي كه صورت گرفته عمل منافي عفت است و در حدود هم به شكايت شاكي خصوصي احتياجي نيست چراكه بحث حدود است ولي از نظر كلي بحثي كه به ميان مي آيد در مورد اين است كه اگر عنف انجام داده باشد اين موضوع وارد حدود مي شود اما اگر عنف ثابت نشود چه خواهد شد؟ براساس قانون اگر عنف ثابت نشود، هم فاعل و هم مفعول مقصر هستند و در بحث لواط با توجه به مواد 233 الي 241 قانون مجازات اسلامي اين موضوع مشمول حد شرعي است. ماده 234 قانون مجازات اسلامي مي گويد در صورتيكه عنف و اكراه تحت شرايطي احراز شود حكم فاعل اعدام است و در غير اين صورت 100 ضربه شلاق است اما براي مفعول اگر عنف و اكراه باشد اعدام نيست اما اين را هم در نظر بگيريد كه آنها بچه هستند و به طور قطع اگر عنفي هم در كار نبوده باشد حتما مورد تطميع قرار گرفته و به اين موضوع تن داده اند و وقتي كه پدر و مادرشان مطلع شدند بايد شكايت كنند و اين را هم در نظر بگيريد كه در حقوق، تكاليف ابوين جاي بحث زيادي دارد. به نظر شما چرا پدر و مادري كه تكليف شكايت در اين باب بر گردن آنها بود شكايت نكردند؟ منافع آن طفلي كه مورد تعدي قرار گرفته است در ميان بوده و يا سرپرست تنها جهت حفظ آبروي خودش چنين تصميمي گرفته است. بچه تحت سرپرستي آنهاست، اگر پدر دارد پدر و اگر پدر فوت كرد مادر مسئول است اما وقتي اين دو براي آبروي خودشان شكايتي مطرح نمي كنند منجر به اين قضيه مي شود تا اينكه بالاخره يكي اين وسط شيطنتي مي كند و فيلمي در مي آيد و بعد از آن جنجال ها و طرح شكايت شروع مي شود. حالا جا دارد از آن مثلي ياد كنيم كه مي گويد چرا عاقل كند كاري كه باز آرد پشيماني. اگر نفر اولي كه آسيب ديده بود مي رفت و شكايت مي كرد ديگر براي بقيه آن اتفاق نمي افتاد اولين و دومين آسيب ديده باعت شدند كه اين اقدامات شيطاني متهم به صورت سريالي ادامه پيدا كند و باور كنيد اگر آن شيطنت نمي شد و فيلم ها در فضاي مجازي پخش نمي شد اين ماجرا تا مدت ها توسط متهم انجام مي شد.  

كودك آزاري از نگاه روانشناس

در زمينه اين پرونده و موضوعات مربوطه مانند كودك آزاري و تجاوز به كودكان، با تارا خسروي، دكتراي روانشناس باليني صحبت كوتاهي داشته‌ايم:

در مورد كودك آزاري از نوع جنسي بگوييد؟

ابتدا باید تفاوت آزار جنسی و تجاوز را توضیح دهیم. هرعملی با ماهیت جنسی که در آن فرد از طریق ترساندن، سوءاستفاده یا اجبار برای لذت جنسی یا تحقیر آزار برساند را آزار جنسی می‌نامیم. از موارد متداول آزار جنسی، آزار کلامی‌ و آزار خیابانی (متلک انداختن به بانوان در محیط‌های عمومی، ایجاد مزاحمت‌های لفظی، فحاشی‌های جنسی، دست زدن به بدن و اندام‌های جنسی دیگران و غیره) است. تجاوز جنسی، آمیزش (مقاربت) جنسی یا انواع دیگر روابط جنسی، با اجبار و بدون رضایت فرد است. برخلاف تصور عده‌ای که قربانی تجاوز را عمدتا زنان جوان با پوشش نامناسب می‌دانند باید بگویم قربانی تجاوز می‌تواند از هر سن و جنسی و با هر پوششی باشد. هرچند مردان هم بخشی از قربانیان تجاوز هستند اما بیشتر موارد براي کودکان و زنان و سالمندان اتفاق می‌افتد.

آیا تجاوز در همه جای دنیا معنای یکسانی دارد؟

تعاریف گوناگونی برای تجاوز جنسی در اقصی نقاط دنیا و نیز برهه‌های مختلف تاریخی، ارائه شده ‌است. تعریف تجاوز، در بسیاری متون قضایی، آمیزش (مقاربت) جنسی یا انواع دیگر روابط جنسی است که بدون رضایت فرد قربانی، از سوی شخص متجاوز براو تحمیل می‌شود. سازمان ملل، آن را تحت عنوان «مقاربت جنسی بدون رضایت»، تعریف می‌کند؛ در بعضی متون قضایی اصطلاح تجاوز با اصطلاحاتی همچون «رفتار خشونت‌آمیز جنسی» یا «رفتار جنایت آمیز جنسی»، جایگزین شده ‌است. همه اینها نشان‌دهنده این ا‌ست که تجاوز جنسی در همه جا مذموم است ولی قوانین جزایی کشورهای مختلف در این زمینه متفاوت‌اند.

چرا برخی بیشتر کودکان را قربانی هوس خود می‌کنند؟

کودکان به‌دلیل ضعیف بودن در برابر فشار و تهدید و همینطور راحت‌تر همراه شدن گزینه‌های در دسترس‌تری هستند. اختلال پدوفیلیا یا بچه بازی هم یکی از دلایلی‌ست که متجاوز به‌دنبال رابطه با کودکان است.

چه راهکاری برای از بین بردن تجاوز در جامعه پيشنهاد مي كنيد؟

ما نمی‌توانیم ادعا کنیم راهکاری برای از بین بردن کامل تجاوز در سطح جامعه وجود دارد اما با افزایش اطلاعات و آگاهی درباره این آسیب از طریق رسانه‌ها، در فضاهای عمومی، مدارس می‌توانیم این آسیب اجتماعی را کاهش دهیم. البته  اصلاح مجازات‌های قانونی در خصوص این مسئله هم می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

آیا قربانیان تجاوز مقصرند؟

این یکی از موارد بسیار مهمی‌است که باید به آن توجه کرد. تجاوز در هر شرایطی می‌تواند بروز کند اما نکته‌ مهم این است که عامل اصلی تجاوز، متجاوز است نه قربانی. برخی از مردم نقش قربانی را در مورد تجاوز قرار گرفتن پر رنگ می‌دانند اما چنین نیست. مشکلات و اختلالات روان‌شناختی-جنسی مثل بچه بازی، باورهای غلط متجاوز، بزهکاری و جرم، آسیب‌های مغزی، عدم توانایی در خودکنترلی و ...مواردی هستند که متجاوز را به انجام آزار جنسی و تجاوز می‌کشانند.

در مورد خاطره اي كه از تجاوز و آزار و اذيت جنسي در ذهن مي ماند بگوييد؟

کسی که مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار می‌گیرد آسیب‌های روانی و جسمانی را تجربه می‌کند که این آسیب‌ها  اگر تحت درمان قرار نگیرند ممکن است همیشه همراه فرد بماند مخصوصا اگر اتفاقی که برایشان پیش آمده را پنهان ‌کنند وخود را مقصر بدانند و احساس گناه ‌داشته باشند.  تجاوز و آزار جنسی در کودکی آسیب‌های روان‌شناختی بیشتری را به همراه خواهد داشت. چون کودک درباره‌ی تجاوز سکوت می‌کند اما پیامدهای روانی تجاوز تا بزرگسالی همراه فرد می‌ماند و فراموش نمی‌شود. پس بازگشت این افراد به زندگی عادی بسیار دشوارتر است. قربانی تجاوز دچار اختلالات روانی گوناگون مانند افسردگی، اضطراب، استرس به ویژه استرس پس از سانحه PTSD  و … می‌شود.

چه پيشنهادي به خانواده هايي داريد كه چنين اتفاقي براي يكي از اعضاي شان افتاده است؟

افزایش آگاهی مهم‌ترین چیزیست که به آن نیازمندیم. باید آموزش‌های ویژه و متناسب با سن در مدرسه‌ها به کودکان داده شود تا درک درستی نسبت به اینکه چطور پیشگیری کنند را داشته باشند. افزایش آگاهی خانواده‌ها برای مراقبت از فرزندانشان نیز بسیار مهم است. مردم باید نسبت به اختلالات روان‌شناختی-جنسی آگاه شوند تا اگر نشانه‌های اختلالات جنسی را در خود یا نزدیکانشان دیدند اقدام به موقع برای ‌درمان انجام دهند تا از بروز آسیب در آینده پیشگیری شود. حمایت عاطفی خانواده و جامعه، نقش مهمی‌در بهبود سلامت روان قربانیان تجاوز دارد. کسانی که مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته‌اند با دوره‌های ویژه‌ی روان‌درمانی می‌توانند سلامت روان خود را دوباره به دست آورند و از اختلالات روانی که بر اثر  تجاوز پیش آمده نیز رها شوند.

براي مثال در ماجرای تجاوز به پسربچه هاي شوشتري به نظرتان از طرف خانواده‌ها تعللی صورت نگرفته بود؟

نه تنها در شوشتر بلکه همه جا بنا به دلایل متعددی چون ترس از آبروریزی و گناهکار دانستن قربانی و ناامیدی از روند قضایی افراد موضوع تجاوز را پنهان می‌کنند و پیگیری نمی‌کنند یا ترجیح می‌دهند خودشان شخصا اقدام به انتقام گیری کنند. چیزی که لازم است همگان بدانیم پیشگیری بهتر از درمان است. با مراقبت صحیح والدین از کودکان، شناسایی موقعیت‌های خطرساز و افراد پرخطر و آگاه سازی فرزندان، تقویت توانایی نه گفتن، آنها را ایمن کنیم. در صورت وقوع موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنیم که افراد بیشتری قربانی نشوند و حتما فرد قربانی تجاوز را برای گرفتن کمک تخصصی روانشناختی نزد روانشناس یا روانپزشک ببریم.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید