دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » همه چيز درباره احمد تن تن/ مردم شوشتر از آزارگر پسربچه ها گفتند/ از شايعه تا واقعيت+‌تصوير

همه چيز درباره احمد تن تن/ مردم شوشتر از آزارگر پسربچه ها گفتند/ از شايعه تا واقعيت+‌تصوير

0
5 869
کد خبر: 19760


میار: شايد باورتان نشود اما داستان آنطور كه شنيده و آنطور كه در بوق و كرنا كرده اند واقعيت ندارد. احمد تن تن كارت قرمز دارد و بچه اي هم كه در فيلم ها ديده ايد يك پسربچه كندذهن است كه اگرچه قبح كار را نمي ريزد اما نشان مي دهد كه واقعيت آنچنان هم به شايعاتي كه در فضاي مجازي و شبكه هاي ماهواره اي منتشر شده است نيست. اين موضوع را وقتي بيشتر درك مي كنيد كه به صفحه مسيح علينژاد سر بزنيد و ببينيد كه تصوير مربوط به تجاوز حذف  شده است كه دليل آن را نيز خواهيم گفت. شايعه اي عجيب

صبح بود كه فضاي مجازي با يك خبر تركيد. باز هم مسيح علينژاد از اخلاق حرفه اي خبرنگاري دوري كرده بود و چيزي را رسانه اي كرده بود بدون ملاحظه هاي رسانه اي.

متن شايعه اي كه مسيح علينژاد در فضاي مجازي پخش كرده است را مي خوانيد:

"تجاوز یک مجرم سابقه دار به پسر‌ بچه‌‌های ده دوازده، سیزده ساله در شوشتر و فیلم گرفتن از صحنه‌ی هولناک این تجاوزها برای ترساندن قربانیان.

فیلم‌های وحشتناکی که اصلا قابل پخش نیست چون واقعا آدم با دیدن این فیلم‌ها مریض می‌شود. ولی در موردش می‌نویسم تا هشداری باشد برای همه افراد جامعه .

احمدتن‌تن مجرم و اوباش سابقه‌دارِ شهر شوشتر که بارها زندانی شده، آخرین بار به واسطه یکی از بستگانش که از یک خانواده پر نفوذ در این شهر است آزاد شده بود.

در دوران آزادی به همراه دو نفر از دوستانش و با وقاحت تمام به پسر بچه‌های نوجوان دوازده و سیزده ساله تجاوز کرده و از صحنه‌ی تجاوزها و قربانیان‌اش فیلم هم گرفت. با این فیلم‌ها بچه‌ها را تهدید کرده بود که اگر به خانواده‌ها اطلاع بدهید فیلم‌ها را منتشر می‌کنم و ‌آبروی شما می رود.

در این فیلم‌ها چهار کودک با ترس و وحشت قربانی یک متجاوز هستند که به دوستش با اشاره می‌گوید فیلم بگیر.

خبر این تجاوز در شهر می‌پیچد، ولی فیلم‌های تجاوز به دست خانواده‌ی برخی از کودکان می‌رسد تا با ایجاد رعب و وحشت خانواده‌ها را از شکایت بازدارند. .

بسیاری از این خانواده‌ها از طبقه محروم و بی‌بضاعت هستند که کودکان‌شان به دلیل فقدان امکانات تفریحی در شهر شوشتر ظهرها در خیابان‌ها بازی می‌کردند که همین باعث شد تا طعمه‌ی متجاوز شوند. این خانواده ‌های بی‌بضاعت امکان دسترسی به وکیل را هم ندارند و نگران هستند که طرح شکایت آنها باعث شود که متجاوز یک بار دیگر آزاد شود و از کودکان قربانی و خانواده‌های‌ شان انتقام بگیرد. خصوصا که گفته می‌شود بار دیگرخانواد‌ه‌ی این متجاوز به دنبال این هستند که با مدارکپزشکی و ‌گواهی اختلالاتروانی پرونده را مختومه کنند."

البته اين پست خانم علينژاد خيلي سريع حذف و از دسترس كاربران خارج شد.

بررسي شايعات

شايعات تا همينجا ختم نمي شود. بعد از آن همه به شايعات دامن مي زنند بي خبر از اينكه ماجراي تهديد و فيلم ات را پخش مي كنم و خانواده هايي كه از سوي نيروي انتظامي تهديد شده بودند همگي براساس همين شايعات و دروغ پراكني ها ساخته و پرداخته شده بود اما از همه مهمتر اينكه آيا مسيح علينژاد مي توانست عكس هايي كه در پنج اينستاگرامي خود گذاشته بود را پخش كند و آيا اين اقدام او قانوني بوده است. پس بايد در اين رابطه نيز كمي تامل كرد.

تماس از خارج كشور

هم وطنان زيادي از خارج از كشور با ما تماس گرفتند و گفتند اگر خانم علينژاد در شهر و كشور ما زندگي مي كرد مطمئن باشيد از او به خاطر منتشر كردن چنين تصاويري و علي الخصوص بابت پخش تصاوير متهم در پيج اش شكايت مي كرديم. موضوع خيلي جالب مي شود وقتي كه مي فهميم قوانين در اروپا به شدت با انتشار چنين تصاويري كه خشونت عليه كودكان و تجاوز به آنان را نشان مي دهد برخورد مي كنند و به شدت ضد چنين اقداماتي هستند. حتي از يكي از همين تماس گيرنده ها مي شنويم كه علينژاد نه تنها حق پخش كردن چنين تصاويري را ندارد بلكه حتي حق پخش كردن تصاويري كه تحريك به چنين مسائلي مي كند و يا درباره تجاوز به كودكان صحبت مي كند نيز ندارد. راستش را بخواهيد قوانين ما نيز در اين مورد با كسي نبايد شوخي داشته باشد و علي الخصوص با فردي كه چنين تصاويري را كه آبرو برنده فردي در محيط خاصي است را بگيرد چراكه ديگر افرادي كه اين عكس ها از آنان در فضاي مجازي پخش شده است ديگر نمي توانند حتي سرشان را در محله و خانواده بالا بگيرند و عواقب بعدي آنها نيز نامشخص است.

انتشار تصاوير از ديد روزنامه نگار

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت که از او با عنوان پدرحادثه‌نویسی مطبوعات ایران یاد می‌شود، در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره‌ی درستی این ادعا که آیا انتشار تصاویر فجیع از تجاوز به کودکان شوشتری، می‌تواند به روند پیگیری این پرونده کمک کند؟ اظهار کرد: اصلا اینچنین نیست؛ در گذشته به هیچ وجه رسانه‌ها دست به چنین کارهایی نمی‌زدند. انتشار عکس‌هایی که باعث پریشانی مردم و آبروریزی خانواده‌ها می‌شود، اصلا با اخلاق حرفه‌ای مطابقت ندارد.  متاسفانه هیچ کنترلی در فضای مجازی وجود ندارد و عکس‌هایی را که رسانه‌های رسمی منتشر نمی‌کنند به‌راحتی در این فضا منتشر می‌شود؛ این‌ در حالی است که رسانه‌ها به هیچ وجه حتی در روایت قتل‌های فجیع و قطعه قطعه کردن اجساد هم به جزئیات نمی‌پردازند؛ چرا که این کار هیچ نتیجه‌ای به جز آسیب به خانواده‌ها و التهاب جامعه به دنبال ندارد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت همچنین با بیان اینکه «در گذشته روزنامه‌ها در انتشار اخبار حوادث بیشتر به جنبه‌های ایمنی و سلامت جامعه توجه می‌کردند»، خاطرنشان کرد: به عنوام مثال در جریان پیگری پرونده «خفاش شب»، هدف اصلی ما در روزنامه‌ این بود که به جامعه هشدار دهیم و برای جلوگیری از قتل‌های بیشتر بتوانیم اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم. انتشار عکس‌های نامناسب و جزئیات حوادث نه تنها هیچ کمکی به جامعه نمی‌کند،‌ بلکه باعث آسیب بیشتر به خانواده‌ها نیز می‌شود.

بلوری با بیان اینکه «رسانه‌ها باید با در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای به دنبال پاسخگویی از مسوولان مربوطه باشند»، یادآور شد: در جریان پیگیری پرونده «خفاش شب»، پیش از دستگیری قاتل ما در روزنامه‌ از قتل‌های مشابهی که در غرب تهران صورت می‌گرفت، متوجه شدیم که قاتل تمام این قتل‌ها یک نفر است. همین موضوع باعث شد تا در گزارشی این موضوع را اعلام کنیم و به خانم‌ها هشدار دهیم که سوار ماشین‌های غریبه نشوند. همچنین به پلیس نیز هشدار دادیم که باید رانندگان را کنترل و برای آنها کارت شناسایی صادر کند تا دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم. زمانی که متهم دستگیر شد، اضطراب عجیبی در جامعه به وجود آمده بود. همان زمان فرمانده نیروی انتظامی به زندان رفت تا با او گفت‌وگو کند و اعلام کرد که قاتل یک افغانی است. این گفته او باعث ایجاد التهاب شدیدی در جامعه شد و از فردای آن روز مردم به افغان‌ها حمله می‌کردند. در این میان ما در روزنامه‌ بررسی‌هایی انجام دادیم و متوجه شدیم که قاتل اصلا افغانی نبوده و یکی از بزهکاران اهل قوچان بوده است. بنابراین با انتشار صفحه اول شناسنامه او در روزنامه‌، اعلام کردیم که خفاش شب، افغانی نیست؛ همین خبر باعث شد که آب سردی روی افغانی آزاری در کشور ریخته شود.

پدر حادثه نویسی مطبوعات ایران در پایان سخنان خود، یادآور شد: روزنامه‌ها می‌توانند هشداردهنده باشند و به مردم کمک کنند؛ آن هم در شرایطی که شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی جامعه را ملتهب و احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کنند. البته پلیس فتا هم قطعا باید به جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، رسیدگی بیشتری داشته باشد.

مردم محله چه مي گويند

به سراغ محله اي رفته ايم كه احمد تن تن در آن زندگي مي كند، به اينجا فلكه باطني مي گويند. حالا مردم شوشتر از اينكه شهر و ديار زيبايشان با قدمتي بيش از دو هزار سال به مدد چنين تصاوير و چنين اخباري معروف شده است ناراحت هستند، تندي نمي كنند و حتي با آرامش كامل ماجرا را توضيح مي دهند و مي گويند كه فرماندار به ما وعده داده كه حتما در اين مورد خاص پيگيري ويژه اي انجام خواهد شد و دستگاه قضائي نيز اين مسئله را به شدت پيگيري خواهد كرد.

يكي از افراد در اين زمينه به خبرنگار ما مي گويد: البته فيلمي كه ما ديديم به اين صورت نبود كه قرباني ناراضي باشد. حالا دليل راضي بودنش را نمي دانيم اما براساس چيزي كه ما مي بينيم تجاوز به آن معنايي كه در رسانه ها پيچيده است اصلا واقعيت ندارد و مسيح علينژاد تنها تكه اي از ماجرا را رسانه اي كرده است.

در ادامه فرد ديگري نيز مي گويد:‌ تمامي اين ماجرا از يك رم شروع شد. رمي كه در شهر گم شد و بعد از آن افرادي فيلمي را كه در رم آن گوشي به دست آورده بودند در سطح شهر پخش كردند و در ادامه ديديم كه از يك كاه كوهي ساختند وگرنه تمام فيلم هايي كه مشاهده مي كنيد يك الي دو نفر بيشتر نيستند كه از سوي احمد تن تن مورد تجاوز قرار گرفته اند و تجاوز سريالي اصلا واقعيت ندارد.

وي ادامه مي دهد: احمد تن تن داراي كارت قرمز است و به همين دليل است كه از سابقه هايش معاف شده است. او هر بار كه زندان مي افتد به دليل اينكه از نظر رواني سالم نيست آزاد مي شود و چيزي كه ما نيز متوجه شده ايم اين است كه او از نظر رواني واقعا سلامتي ندارد.

يكي از همشهريان احمد تن تن كه در نزديكي فلكه باطني زندگي مي كند مي گويد: من احمد تن تن را از نزديك مي شناختم. او از نظر ذهني مشكل دارد و در واقع اين جريان نيز از طريق تحريك ديگران توسط او رقم خورد. او خودش نيز نفهميده است كه چه كارهاي اشتباهي را رقم زده است و حالا نيز دستگير شده و به زودي مجازات خواهد شد اما اينكه آبروي شهر ما را به اين شكل بردند درست نيست. ما در اينجا شيخ شوشتري داشتيم و يك شهر زيبا و مدرني داريم كه به سيستم فاضلاب متصل است آنوقت همه مي روند در گوگل اسم شوشتر را با تجاوز به كودكان شوشتري سرچ مي كنند.

وي در ادامه درباره اينكه افرادي مدعي شده اند احمد تن تن به واسطه آشنايان و فاميل هايش آزاد شده است مي افزايد: احمد تن تن تنها يك برادر دارد و اين شايعات و فاميلي كه مي گويند پارتي كلفت اوست واقعيت ندارد بلكه او به واسطه عدم سلامت رواني اش مسئوليت بيشتر كارهايش دست خودش نيست.


دادستانی قبل از شکایت شاکی خصوصی به موضوع ورود کرد

دادستان شهرستان شوشتر در تشریح جزییات پرونده فردی که به چند نوجوان در این شهرستان تجاوز و با گرفتن فیلم و عکس آن‌ها را وادار به سکوت کرده است، گفت: در پی انتشار فیلم در فضای مجازی و اطلاع دادستانی از موضوع، فورا و قبل از شکایت شاکی خصوصی دستگاه قضا به موضوع ورود کرد و این فرد دستگیر و با قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد. تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و در مجموع سه نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند که دو نفر به این عمل شنیع اقدام کرده و یک نفر از آن‌ها به تهیه فیلم مبادرت ورزیده است.

موسوی با تاکید بر رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده با توجه به حساسیت موضوع، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌های این نوجوانان در دادسرا حضور یافته و تاکنون دو خانواده، به طرح شکایت اقدام کرده‌اند.

احمد تن تن آزاد مي شود؟ يا خير
ماجراي تجاوز يا آزار جنسي از سوي نيك رو مورد بررسي قرار نگرفته است اما واقعيت ها آن چيزي نيست كه در رسانه هاي خارجي و علي الخصوص در صفحه مسيح علينژاد منتشر شده است و فيلم هاي منشر شده نيز از سوي خانواده قرباني تجاوز به مسيح علينژاد ارسال نشده است بلكه افرادي از شوشتر كه از بابت ماجرا عصباني بوده اند به دليل اينكه فكر مي كردند دوباره قرار است اين شرور سابقه دار آزاد و به كارهاي شيطاني خود ادامه دهد به او ارسال كرده بودند بلكه به اين شكل اين بار رسيدگي بيشتري به پرونده شود و به راحتي اين آدم شرور آزاد نشود اگرچه احمد تن تن كارت قرمز دارد.
دسته بندی: اجتماعی / اسلاید / فیلم
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید