یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » انتظامی » کشف بیش از 100 تن مواد مخدر توسط گمرک!

کشف بیش از 100 تن مواد مخدر توسط گمرک!

0
617
کد خبر: 11815
میار: گمرک ایران سال 96 با کشف بیش از 100 تن انواع مواد مخدر و پیش ساز در طول یکسال گذشته، رشد نزدیک به 400 درصدی را در حوزه کشفیات مخدرها به نام خود ثبت کرد.
این سازمان در طول 2 سال اخیر نه تنها با الکترونیکی شدن و تجهیز گمرکات به سامانه های هوشمند بلکه با تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی ایکس ری، سازماندهی حرفه ای تیم سگ های موادیاب (سمگا) در کنار آموزش تخصصی نیروی انسانی، اصلاح مقررات و قوانین در مسیر جدیدی از مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا قرار گرفته است.
یکی از مهم ترین ماموریت های این سازمان به عنوان دروازه تجارت خارجی، مقابله با هر گونه قاچاق از جمله قاچاق مواد مخدر است. گمرک ایران به لحاظ مصمم بودن در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کشفیات آن تا آنجا پیش رفت که توانست در سال 2017 میلادی از سوی سازمان جهانی گمرک رتبه اول را در کشفیات مواد مخدر از آن خود کند.
کشفیات متعدد از سوی ماموران حرفه ای گمرکات کشور در طول یک سال اخیر نشان می دهد، قاچاقچیان برای خنثی کردن رصد ماموران گمرک از راههای مختلفی برای انتقال مواد استفاده می کنند و به طور دائم در حال تغییر این روشها هستند. از جاسازی در بخش های غیرقابل دسترسی در کامیون گرفته، تا لباس و تشک همراه نوزاد، بسته های بستی، صنایع دستی، آجیل و خشکبار که هیچکدام از تیررس ماموران گمرک و تجهیزات کنترلی این سازمان در امان نماندند.
اگر چه رقم بزرگ 100 به تنهایی می تواند نشان دهنده هدف جدی این سازمان در کشفیات مواد مخدر باشد، اما نگاهی به جزییات کشف مواد نشان می دهد، تلاش گمرک ایران وضعیت بازار این مواد را نیز دگرگون کرده است.
بذرشاهدانه یکی از مهم ترین و شاید کشف آن یکی از دشوارترین عملیات کشف برای ماموران گمرک باشد؛ در طول سال 96 کشفیات این بذر 23 کیلو و 881 کیلو گرم بوده که نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته است.
این بذر در بسته های 5 تا 10 دانه ای از کشورهای مختلف به ایران می آید و قاچاقچیان بیشتر از روش پستی برای انتقال این بذر استفاده می کنند؛ کشف این بذر از مهمترین کشفیات گمرک ایران است و بیش از 250 پرونده به قاچاق این نوع مواد مخدر مربوط می شود.
از دیگر کشفیات قابل توجه و تاثیر گذار در منطقه، کشف 45 تن و 469 کیلوگرم «اسیدانیدریک استیک» نوعی پیش ساز مواد مخدر صنعتی است که نسبت به سال گذشته نزدیک به 400 درصد رشد را نشان می دهد. این اسید ماده اصلی تولید هروئین است و 3 لیتر از آن برای تولید یک کیلو گرم هروئین کفایت می کند.
یک حساب ساده نشان می دهد کشفیات صورت گرفته از سوی گمرک ایران در طول یک سال اخیر، مانع از تولید چه مقادیر قابل توجهی هروئین شده است، اقدامی که قیمت این اسید را در ایران و افغانستان به 300 تا 1500 دلار رساند، در حالی که ارزش قانونی آن تنها 10 دلار است. البته باید گفت توزیع غیرقانونی قاچاق کلیات مشخصی ندارد و برآوردی است.
به نظر می رسد اقدامات گمرک بر تولید و شاید جابه جایی هروئین از طریق ایران نیز تاثیر گذاشته باشد، زیرا گزارش های گمرک نشان می دهد، در طول سال 96 گذشته 170 کیلو و 904 گرم هروئین کشف شده است.
روانگردان های جدید که به ان پی اس (NPS) مشهور بوده، از شگردهای اخیر سوداگران مواد مخدر است و اغلب به صورت پستی به ایران وارد می شود. گمرک ایران توانست در طول یک سال گذشته 1370 گرم از این روانگردان های کشف کند. این نوع مخدرها بسیار خطرناکتر از دیگر موادمخدر هستند. کشف این روانگردان ها نیز از مهم ترین کشفیات مواد مخدر از سوی گمرک در سال گذشته بود.
همچنین در یک سال گذشته 30 تن اسیدهیدروکلریک و اسیدسولفوریک که هر دو پیش ساز مخدرهای صنعتی هستند کشف شد، که نسبت به سال گذشته 500 درصد رشد را نشان می دهد.
بر اساس گزارش های مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران در طول یک سال گذشته آمارهای کشف انواع مواد مخدر رشد قابل توجهی داشته است.
در طی سال گذشته 641کیلو و 453 گرم تریاک کشف شد که 500 درصد رشد را نسبت به سال 95 نشان می دهد. در این مدت 50 کیلو و 631 گرم شیره تریاک کشف شد که نسبت به سال قبل از آن (95) برابر 511 درصد رشد داشته است.
همچنین در این مدت از سوی ماموران گمرک 75 کیلو و 149 گرم شیشه آمفتامین کشف شد که در مقایسه با سال قبل 134 درصد رشد را نشان می دهد.
در طول سال یکسال گذشته، 2 کیلو و 603 گرم قرص اکستازی کشف شد در حالی که در سال قبل هیچ کشفی در این مورد ثبت نشده است.
مورد دیگری که پیش از این کشفی نداشته، قرص اگزازپام است که بر اساس آمارهای گمرک در یکسال گذشته 84 کیلو و 500 گرم کشف شد.
در این مدت کشفیات قرصهای مخدر و روان گردان مانند ترامادول، 7.5 تن بوده است؛ براساس این گزارش کشفیات در گروه سایرقرص های مخدر که تاثیرات متعدد و مختلفی بر مصرف کنندگان دارند، 12 تن و 534 کیلو گرم بوده که رشدی 300 درصدی را نشان می دهد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید