بزرگراه استراتژیک محور زابل- زاهدان با اولویت حفظ آثار تاریخی ساخته میشود
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ساخت بزرگراه محور زابل- زاهدان با اولویت حفظ آثار باستانی چندین هزار ساله منطقه است به نحوی که سعی شده با تعامل ادارهکل میراث فرهنگی و اخذ نظر از مشاورین متخصص بهترین مسیر انتخاب شود.
به گزارش میار ؛ عطااله اکبری در زاهدان؛ اظهار داشت: ساخت بزرگراه محور زابل- زاهدان با اولویت حفظ آثار باستانی چندین هزار ساله منطقه است به نحوی که سعی شده با تعامل ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اخذ نظر از مشاورین متخصص بهترین مسیر انتخاب شود.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مطالعات احداث این طرح مهم بزرگراهی استان در سالهای گذشته انجام و در آن تمام ملاحظات از جمله آثار تاریخی مهم نظیر «شهر سوخته» دیده شده، افزود: در مجموع این ادارهکل بدون هرگونه دستاندازی به بخش تاریخی شهر سوخته و با احترام به نظر کارشناسان و انجام هماهنگی لازم با اداره کل میراث فرهنگی استان ساخت بزرگراه را در این مسیر در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اظهارنظرهایی که از سوی برخی افراد شده، گفت: ادارهکل راه و شهرسازی استان ضمن احترام به هویت فرهنگی و تاریخی مردمان ایران زمین و به خصوص کهن سرزمین سیستان ساخت باند دوم در محور زاهدان- زابل را با مد نظر قرار دادن همه جوانب ادامه خواهد داد تا ضمن ایجاد بستر مناسب برای تردد ایمنی و کاهش تلفات انسانی مردم استان زمینه برای تسهیل تجارت در مسیر ترانزیتی و تجارت بینالمللی چابهار- میلک فراهم شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر این مهم که سرزمین سیستان بیش از هر زمان دیگری به تکمیل بزرگراه زابل -زاهدان نیاز دارد بر عزم ادارهکل راه و شهرسازی استان بر تکمیل این شبکه مهم بزرگراهی در کوتاهترین زمان ممکن و با وجود همه سختیها تاکید کرد.
اکبری افزود: پس از سالها توقف طولانی ساخت بزرگراه در این محور مهم پرتردد و ترانزیتی سیستان و بلوچستان هماکنون با تلاشهای فراوان این مهم با سرعت در حال انجام است و به یقین تعلل در ادامه کار برای طول باقیمانده قابل قبول نیست و بستر افکار جامعه نیز این اجازه نخواهد داد تلفات انسانی سالهای گذشته سخت زیانآور بوده مجدد تکرار شود.
وی با بیان اینکه توسعه و کمال تمدن بشری ارتباط مستقیمی با جادهها دارد و راهها به قدری مهم هستند که سطح فرهنگ هر منطقه و میزان توسعه آن میتواند تعیین کننده نزدیکی آن به جادهها باشد، تاکید کرد: این اداره کل در سه سال اخیر توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان را اولویت کاری خویش قرار داده است و در یک بستر مناسب این فرآیند در حال مدیریت است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: لازم به ذکر است ساخت باند دوم در محور زابل- زاهدان به موازات محور کنونی این مسیر در دستور کار قرار دارد و در ادامه روند اجرای این پروژه با مطالعات صورت گرفته ضمن احترام به هویت تاریخی کهن مردمان سیستان باید گفت باند دوم هیچ گونه تجاوزی به حریم آثار تاریخی منطقه نخواهد داشت.
اکبری با تاکید بر نقش توسعه شبکه حمل و نقل و فرصتهایی که میتواند در سایه این شبکه زیرساختی مهم بوجود آید، تاکید کرد: تمام بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی استان از مواهب تکمیل بزرگراه در محورهای شمال استان به ویژه زابل- زاهدان بهرهمند خواهند شد و اصولا راه تمدنآفرین است و نگاه دولت سیزدهم بر توسعه شبکه بزرگراهی و گذر فوری از این بخش زیرساختی مهم است.
وی با تاکید بر این مهم که رسانهها باید در این لحظه که ما به پایان ساخت و اتصال شبکه بزرگراهی مسیر زابل به زاهدان نزدیک شدیم و در حال عبور از یک منطقه سخت هستیم با مدیریت زمان و مکان این ادارهکل را برای تحقق آرزوی دیرینه مردمان منطقه سیستان همراهی کنند، گفت: این ادارهکل در مسیر ساخت بزرگراه هنوز وارد محدوده تاریخی شهر سوخته نشده و هم اکنون در قالب پنج اکیب سنگین در 20 کیلومتر حد فاصل تاسوکی و محدوده قلعه رستم با وجود بدهی بالای 300 میلیارد تومان در حال انجام فعالیت است و تلاش دارد عملیات خاکی که بالغ بر 500 هزار مترمکعب خاکریزی است رو به اتمام برساند و در 6 ماهه دوم سال بر عملیات روسازی محور تمرکز کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موقعیت راهبردی و ژئوپلتیکی این استان همواره مورد توجه سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی قرار داشته از این رو میتوان سهم قابل توجهای از ترازیت کالا را با استفاده از توسعه زیرساختهای جادهای استان به این منطقه اختصاص داد، تصریح کرد: در مجموع با توجه به نقش مهم بزرگراه زابل- زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این ادارهکل با بهکارگیری همه ظرفیتهای استانی و ملی و تعامل سازنده با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تلاش دارد تا حدود دو سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.
خبرهای پیشنهادی
- مسافرت در ایلام با قیمت میلیونی؛ چرا اتوبوس ها پر کشیدند+ تصویر
- پیوند قلب خوک به انسان برای دومین بار
- ۹۰ کیلوگرم تریاک از بار لیموترش در میدان ترهبار کشف شد
- گلوله باران خودرو صلحبانان روس در قرهباغ ۲ کشته داشت
- جریمه هفت میلیاردی برای متخلف در دلگان
- برداشت ۹۶۰۰ تن لیمو ترش در سیستان و بلوچستان
- کاهش ۲۵ درصدی قیمت آپارتمان در پردیس
- دادگاه عالی فدرال عراق توافقنامه کویت را «نادرست و خارج از چارچوب» خواند
- یادداشت تحلیلی بر توسعه سواحل مکران ایران؛ به نفع بلوچ خواهد بود یا به ضرر او؟!
- نیم تن مواد مخدر در سیستان وبلوچستان کشف شد
- آخرین اخبار
- پربازدیدترینها
- تصادف در محور سراوان ۲ کشته و ۶ مجروح داشت
- نیما عالمیان: هنوز باور ندارم ژاپن را بردهایم/ هدایی: میرویم تا کره را هم ببریم
- هدایی: امیدوارم بازی برابر ژاپن را هم ببریم
- دختر تنیس باز ایران در بازیهای آسیایی هانگژو شکست خورد
- پیوند قلب خوک به انسان برای دومین بار
- حضور رئیس کمیسیون بررسی لایحه اساسنامه سازمان توسعه مکران در سواحل مکران؛ هدف از این سفر چه بود
- ۹۰ کیلوگرم تریاک از بار لیموترش در میدان ترهبار کشف شد
- کرونا ۲۲ فوتی و ۹۶۹ بیمار جدید در هفته گذشته داشته است
- تشکیل پرونده قضایی برای نوزاد فوتشده در بیمارستان نهاوند
- چابهار خواهر خوانده اصفهان؛ مسیر توسعه این است؟!
- مقدار سهم بیمه سلامت برای درمان دهکهای ۱ تا ۵
- ۱۵ هزار بسته فرهنگی به دانشآموزان محروم کرمان اهدا میشود
- بهره برداری از معدن طلای تفتان، به ضرر بلوچ یا به نفع او؟!
- چه بلایی سر هانی و سمیر بلوچ آمد؛ خبر مناسب کودکان و افراد بیمار نیست+ تصویر 18+
- برکناری مدیر مدرسه استقلال طیس کوپان چابهار؛ آیا جواب مطالبه گری و شفاف سازی این است
- وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران: قاتل سمیر بلوچ و همسر باردارش بازداشت شدند
- ترمینال چابهار اتوبوس ندارد + تصاویر
- رازهایی درباره خط لوله مرگ چابهار؛ متانول چه بلایی سر شهر خواهد آورد؟
- واکاوی ماجرای زد و خورد در ریمدان؛ مسئولیت امنیت بر عهده کیست!؟ + تصویر
- رد پای مافیا روی زباله ها؛ در چابهار پسماند قاچاق میشود
- درگیری در ایرانشهر چهار کشته بر جای گذاشت+ تصویر
- یادداشت تحلیلی بر توسعه سواحل مکران ایران؛ به نفع بلوچ خواهد بود یا به ضرر او؟!
- یادداشت/ فتنه معدن در تفتان
- سارق خرما در ایرانشهر به دام پلیس افتاد
- هفت سال انتظار برای تشکیل سازمان توسعه مکران/ فردا روز امتحان مجلس برای محرومیت زدایی از بلوچستان است
- یادداشت/ تقسیم استان سیستان و بلوچستان از دیدگاهی دیگر