پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » ۷ تعاونی صنایع دستی در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری فعال است

۷ تعاونی صنایع دستی در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری فعال است

0
40
کد خبر: 72122
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری گفت: هفت تعاونی صنایع دستی در این شهرستان‌ها مشغول فعالیت‌های صنعتگری هستند که اشتغالزایی خوبی برای جوامع محلی ایجاد شده است.

به گزارش میار ؛ خیرالنساء امیری روز جمعه اظهارداشت: سیستان و بلوچستان به واسطه هنر فاخر سوزن دوزی و سفال کلپورگان جایگاه ویژه‌ای در هنرهای صنایع دستی کشور دارد و ظرفیتی مهم برای توسعه این هنر زیبای زنان و مردان سیستانی و بلوچستانی است که علاوه‌بر داخل کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان نیز علاقمندان به این هنر زیبا را دارد.

وی ادامه داد: صنایع دستی سیستان و بلوچستان با تلاش‌های فراوان مردان و زنان بلوچ و سیستانی به خوبی هم در داخل کشور و هم در جهان نشان داده شده و تلاش‌هایی برای حفظ و نگهداری این هنر فاخر چه در سوزن دوزی و چه در صنایع دستی‌ دیگر نقاط استان از جمله سفال کلپورگان و لنج سازی کنارک انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری گفت: حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و به نمایش گذاشتن هنر سوزن دوزی بلوچی که یکی از فاخرترین هنرهای دستی کشور محسوب می‌شود به آن جایگاه برتری در بین هنرهای صنایع دستی کشور داده است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توانمند ساختن افراد بومی منطقه است که در صنایع دستی فعالیت دارند و می‌توان به فعالان صنایع دستی تالاب لیپار اشاره کرد که امسال خوشبختانه مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی صنعتگران لیپار تخصیص یافته است.

امیری بیان کرد: علاوه‌بر فروش محصولات صنایع دستی در داخل کشور علاقمندان زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت مرغوبیت صنایع دستی چابهار و قصرقند از آنها استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای ۱۱۰ نفر صنعتگر فعال در عرصه صنایع دستی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر صنعتگر هم دارای گواهینامه پیشرفته صنایع دستی هستند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری ضمن تبریک هفته صنایع‌دستی به جایگاه و نقش صنایع‌دستی در توسعه اقتصادی ‏جامعه محلی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد و افزود: صنایع‌دستی از موتورهای محرکه قوی در ‏توسعه اقتصادی و افزایش سطح اشتغال به شمار می‌رود.‏

وی اظهارداشت: این صنعت از دیرباز و پیش از صنعتی‌شدن زندگی بشر به بسیاری از نیازهای زندگی انسان پاسخ ‏گفته و زیست را برای بشریت تسهیل کرده است.‏

امیری اختصاص یک هفته به این صنعت را نشان از اهمیت صنایع‌دستی دانست و ادامه داد: رسانه‌ها ‏یکی از عوامل مهم در فرهنگ‌سازی و ایجاد تجلی فرهنگ در جامعه هستند که همواره علاوه‌بر احترام به ‏ارزش‌های بومی و محلی، به حفظ وحدت و صیانت از فرهنگ ملی نیز پرداخته‌اند‎.
دسته بندی: شهری / فرهنگی / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید