پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » رسیدگی ویژه دولت به مشکلات کم آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان

رسیدگی ویژه دولت به مشکلات کم آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان

0
54
کد خبر: 71306
معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم مشکلات کم‌آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان بویژه منطقه سیستان را به طور ویژه مورد رسیدگی قرار می‌دهد تا این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود.

به گزارش میار ؛ محمد مخبر روز سه‌شنبه در بازدید از چاه نیمه های منطقه سیستان‌ که با حضور وزیر نیرو، وزیر نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد،با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب آشامیدنی برای مردم سیستان و بلوچستان است اظهارداشت: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به این استان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم‌آبی و خشکسالی مردم این منطقه به طور ریشه‌ای حل شود.

وی همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تامین آب از طریق چاه های ژرف و آب های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب استانی حداکثر تا ۲ سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص برنامه های بلند مدت حل مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو از چاه نیمه های منطقه سیستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:حجم فعلی سدهای این استان نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل ۲۸ درصد کاهش یافته است.

محمدامین بارانی افزود: حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ۲۵ درصد حجم کل مخازن است‌.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده هم‌اینک ۹۵ درصد مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

مجید محبی افزود: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آنچه مشهود هست آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و همچنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: استان پهناور سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ سال است درگیر تبعات تغییرات اقلیمی و به دنبال آن گرفتار خشکسالی مزمن و کمبود شدید منابع آبی بوده و برخاستن ریزگردها و وزش بادهای شدید از پیامدهای تغییرات اقلیمی در این منطقه است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در رأس هیأتی از طریق فرودگاه زابل وارد استان سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی و شهرستانی قرار گرفت.

بازدید از وضعیت چاه نیمه‌ها، بازدید از خسارت‌های ناشی از سرما و یخبندان و شرکت در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از جمله برنامه‌های سفر دکتر مخبر به استان سیستان و بلوچستان است.

این سفر پیرو دستور رئیس جمهور برای بررسی و حل مشکلات حوزه‌های حامل‌های انرژی و منابع آب استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.
دسته بندی: محیط زیست / شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید