شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » شناسایی بیش‌از ۱۷۰۰ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان

شناسایی بیش‌از ۱۷۰۰ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان

0
61
کد خبر: 70601
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ۷۹۰ مورد مالاریا در سیستان و بلوچستان شناسایی شده که بیش‌از ۴۷۰ مورد مالاریا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده است.

به گزارش میار ؛ دکتر مهدی زنگنه اظهارداشت: امسال بدلیل بارندگی صورت گرفته و ترددهای غیر قانونی اتباع خارجی و قاچاق سوخت از مرزهای شرقی، موارد بروز بیماری مالاریا افزایش چهار  برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به اندمیک بودن بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی لام خون مالاریا و در برخی مراکز میکروسکوپیست‌های مالاریا و کیت تشخیص سریع این بیماری وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افرادی که دارای تب لرز، ضعف بدن، سردرد و سابقه تردد در مناطق مرزی پاکستان را دارند حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند زیرا تاخیر در شناسایی و عدم درمان بیماری مالاریا باعث مرگ فر مبتلا می‌شود.

وی اظهارداشت: هم‌اینک در مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان و بلوچستان کیت‌های تشخیص سریع بیماری مالاریا وجود دارد.

مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بویژه کشورهای گرمسیری دنیاست.بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.
دسته بندی: سلامت / شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید