جمعه، 31 فروردین 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » عملیات مرمت بافت تاریخی روستای قلعه‌نو در زهک به پایان رسید

عملیات مرمت بافت تاریخی روستای قلعه‌نو در زهک به پایان رسید

0
71
کد خبر: 70567
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات مرمت بافت تاریخی روستای قلعه‌نو که از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده بود، پایان یافت.

به گزارش میار ؛ مجتبی سعادتیان روز چهارشنبه در حاشیه مرمت اثر تاریخی روستای قلعه نو زهک اظهارداشت: عملیات بازسازی و مرمت بافت تاریخی روستای قلعه نو این شهرستان با اعتباری بیش‌از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی بیان کرد: در این فصل از مرمت بافت تاریخی روستای قلعه‌نو اقداماتی شامل برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی، حفاظت و مرمت دیوارهای فرسوده خشتی در بافت تاریخی و اجرای اندود کاهگل در جداره بافت تاریخی روستا صورت گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: روستای قلعه‌نو تنها روستایی در این استان است که۱۰۰ درصد معماری منازل آن قدیمی بوده و در ساخت بناهای روستا از خشت و گل استفاده شده و همچنان ویژگی‌های قدیمی در آن‌ها حفظ شده‌ است.

معماری در سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه است بطوری که بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل ۴۰درصد از روستاهای سیستان این سبک معماری استفاده می‌شود.

این در حالیست که روستاییان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد این سبک معماری قدیم را حفظ کرده‌اند. با توجه به اینکه خشت و گل سرما و گرما را در خود حفظ می‌کند، استفاده از این نوع مصالح و سبک معماری مانع از خروج هوای سرد خانه می‌شود.

با توجه به آب و هوای گرم و خشی کویری، در سقف این منازل دریچه‌هایی به نام 'کولک' یا بادگیر و در دیواره آن 'سورک' دریچه‌ای تعبیه شده که سبب ورود هوای سرد و کوران آن شده بگونه‌ای که باد از سقف وارد و از سورک خارج می‌شود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید