پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » مشکلات آب در سیستان و بلوچستان رفع خواهند شد

مشکلات آب در سیستان و بلوچستان رفع خواهند شد

0
80
کد خبر: 70547
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، کلید انتقال آب از دریای عمان، احداث آب‌شیرین‌کن‌ها و افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب از دریا و حفر چاه‌های آب ژرف، تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آبی در سیستان و بلوچستان است.

به گزارش میار ؛ قاسمی افزود: وضعیت منابع آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی‌رویه در اغلب نقاط جمعیتی کشور نامطلوب است، اما شرایط جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه به مراتب بحرانی‌تر شده است.

وی بیان کرد: این خطه که در واقع با دربرگرفتن ۱۱.۴ درصد مساحت کشور، پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود، از یک سو از فقر منابع آبی و از سوی دیگر به دلیل سال‌ها خشکسالی رنج می‌برد، وضعیتی که زخم‌های آن به قدری عمیق شده که شرایط را بیش از هر نقطه‌ای در این خطه بحرانی کرده است.

قاسمی گفت: شرایط در این استان به گونه‌ای است که تأمین آب ۴۸ درصد شهرها و روستاها وابسته به منابع زیرزمینی بوده، منابعی که پایدار نیست، ۳۸ درصد آن نیز وابسته به آب‌های سطحی است که به شرایط رودخانه هیرمند و آب‌های مرزی وابستگی دارد و در این میان تنها ۱۴ درصد آن از طریق شیرین‌سازی آب از دریا و آب‌های زیرزمینی لب شور تأمین می‌شود.

وی افزود: بدون تردید در استانی که منابع آبی پایداری ندارد و آثار بیش از دو دهه خشکسالی بر پیکره آن سنگینی می‌کند، اجرای طرح‌های بلندمدت به منظور جبران کمبودها بیش از هر نقطه‌ای ضروری و البته حیاتی است که در همین راستا طی سال‌های گذشته طرح‌های متعددی تعریف شد که از جمله آن می‌توان به طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در ادامه اظهار کرد: پروژه‌ای حیاتی که متاسفانه طی سال‌های قبل در حد حرف باقی ماند و در عمل اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفت، تا این که پس از سال‌ها چشم انتظاری، این طرح که در واقع آرزوی دیرینه مردمان سیستان و بلوچستان است، به همت دولت سیزدهم و همکاری مجلس به قانون تبدیل و عملیات اجرایی آن در 4 فاز مختلف آغاز شد.

وی تصریح کرد: در شمال استان نیز ضمن اقدامات پیگیرانه برای تحقق حق‌آبه، بدون از دست دادن زمان و فرصت‌، همزمان عملیات اجرایی حفر چاه‌های ژرف به عنوان یکی دیگر از طرح‌های نافرجام که پیش از این اقدام موثری برای آن صورت نگرفته بود، آغاز شد، که در این راستا اولین پروژه نمک‌زدایی آب‌های ژرف کشور با احداث آب‌شیرین‌کن و اجرای خطوط انتقال همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

وی به یکی از مصوبات سفر وزیر نیرو به همراه رییس جمهور به استان اشاره کرد و گفت:‌ در پی این سفر، مجوز شیرین‌سازی آب دریا به میزان 50 هزار متر مکعب برای تأمین نیاز آبی شهرها و روستاهای چابهار، کنارک و دشتیاری (روستاهای نوار ساحلی)، صادر شد.

قاسمی افزود: در مرحله نخست، ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی انجام می‌شود که همه مراحل اداری و فرایندهای انتخاب سرمایه‌گذار در بازه زمانی کوتاه انجام شده است و در قالب الحاقیه به سرمایه‌گذار موجود، اجرای طرح واگذار شده و هم‌اکنون مراحل اجرایی طرح و خرید تجهیزات مورد نیاز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های هفته دولت بالغ بر 44 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: این میزان اعتبار از منابع استانی، ملی، ردیف‌های داخلی و تنش آبی تامین شده است.
دسته بندی: محیط زیست / شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید