جمعه، 31 فروردین 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » انقلاب و دفاع مقدس » به مناسبت 14 خرداد؛ در باره باورها و چند ویژگی از شخصیت ممتاز امام خمینی(ره)

به مناسبت 14 خرداد؛ در باره باورها و چند ویژگی از شخصیت ممتاز امام خمینی(ره)

0
386
کد خبر: 68792

مردم ایران 14 خرداد 1368 را فراموش نکرده و نخواهند کرد و تا تاریخ زنده است و مردمان این سرزمین نفس می کشند 14 خرداد گرامی داشته خواهد شد تا از امام عزیز سفرکرده خود تجلیل نمایند و به پاس همه زحمات بی دریغ آن مجاهد عظیم و آن فقیه و فیلسوف زمانه در همه اعصار که موجب بیداری ملتی گردید؛ قدردانی و سپاسگذاری بعمل آورند.

 به مناسبت 14 خرداد؛ در باره باورها و چند ویژگی از شخصیت ممتاز امام خمینی(ره)

پایگاه خبری تحلیلی «میار»، از 14 خرداد 1368 تا 14 خرداد 1400 که 32 سال از ارتحال و عروج ملکوتی امام راحل عظیم‌الشأن حضرت امام خمینی (ره) می گذرد؛ ارادت ملت فهیم ایران به این مجاهد فی سبیل ا... که مرد میدان بود و از حقوق مشروع ملتش دفاع می نمود و در راه حق با قدرت و صلابت و خودباوری گام بر می‌داشت و در این مسیر سختی‌های فراوان و داغ و رنج بسیار متحمل گردید، نه تنها کم نشده است بلکه شعله این ارادت بیش از پیش افزون گشته تا جایی که این هجران همچنان سوزان تر از همیشه، جان عاشقان را در فراق پیر و مراد فرزانه آنان بی طاقت نموده و در چنین روزهایی روحشان در پاسداشت این پرواز ملکوتی به پرواز در می‌آید و جان آنان دیگر با شکیبایی و صبوری بیگانه می‌گردد.


آموزه‌های امام راحل که همگی رنگ و بوی الهی داشت و از اسلام ناب محمدی الهام یافته بود، امروز در قالب اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های بی‌بدیل انقلاب اسلامی تجلی یافته است؛ مجاهدپرور گشته و باعث صلابت و اقتدار جبهه محور مقاومت در منطقه در رویارویی با استکبار جهانی و متحدان اروپایی، عبری- عربی گردیده تا جایی که صدای خرد شدن استخوان‌های استکبار غرب، صهیونیسم بین المللی  و ارتجاع منطقه همزمان به گوش می‌رسد و به طور قطع نهضت جهانی مستضعفان و پا برهنگان، جبهه کفر را به زانو در خواهد آورد و بر قله رفیع رهایی، سرود آزادی از قید و بند استکبار را خوانده و در جهان طنین انداز خواهد نمود؛ و این بیداری از نتایج آموزه‌های حیات بخش امام خمینی(ره) است که مورد اقبال جهانیان قرار گرفته و مسلما  زمینه ساز فرج و گشایش خواهد شد. 


شخصیت بی نظیرامام خمینی(ره) از آن چنان عظمت والایی برخوردار بود که همیشه مردم و جهانیان را مات و متحیر می نمود. این شخصیت الهی به گونه‌ای سخن می‌گفت و عمل می‌نمود که احدی در صداقت و خلوص ایشان تردید به خود راه نمی‌داد و می‌دانستند عبودیت و بندگی او در نزد ذات باریتعالی از چه درجه و اعتباری برخوردار است و لذا درست به همین دلیل شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره) تأثیرشگرفی در جامعه ایران و جهان داشت. دوست و دشمن جذب این شخصیت بودند و تلاش داشتند در مواجه با افکار بلند او جسارت و اسائه ادبی ننمایند و حرمت وی را در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... پاس می‌داشتند. 


باید پذیرفت و تصدیق نمود که سیره اخلاقی و سلوکی حضرت امام(ره) هم در زمان حیات پربارش و هم امروز آن هم پس از 32 سال از ارتحال جانسوزش؛ اسباب هدایت و سعادت جامعه است و چون چشمه زلال و پاکی همچنان در روح جامعه جاری است و جان تشنه مشتاقان و محبان خود را در سرتاسر جهان سیراب می‌نماید و به مجاهدانی که در مکتب او وارد شده‌اند، قدرت، جسارت، شجاعت، روح بلند، غیرت دینی و ایمان بخشیده تا با انگیزه با دشمن مواجه گردند و مرعوب آنان نگردند.

بلاشک شخصیت امام خمینی(ره) از هر زاویه‌ای قابل تحلیل است و پرداختن به همه زوایای شخصیتی ایشان هم در این یادداشت کوتاه نمی‌گنجد اما با توجه به سالروز ارتحال ملکوتی حضرتش به باورها او پرداخته و فهرست وار و بطور اختصار به چند ویژگی تاثیرگذار وی اشاراتی خواهیم داشت:

1- در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود خداباور بود و تنها به خداوند سبحان اتکا داشتند.

2- از صیانت و طهارت اخلاقی- اجتماعی برخوردار بود.

3- برای شأن و موقعیت و منزلت خود حرمت قائل بود. 

4- عالمی پارسا، فقیهی مجاهد، فیلسوفی اندیشمند و مرجعی صاحب نظر با فقهی پویا و روزآمد بود. 

5- قوی، شجاع، با صلابت بود و از مواجهه با دشمنان واهمه نداشتند و با آنان هم سازش نکردند.

6- با فساد و استکبار در هر شکل و لباسی سر سازش نداشت و تا محو کامل آن مبارزه می‌نمود. 

7- بین «تعامل» و «تسلیم و پذیرش تحقیرآمیز» تفاوت قائل بود و هیچگاه در مبارزه با مظاهر استکبار و سلطه تن به ذلت ندادند و در این مسیر، راه خود را از خودباختگان و خود فروختگان نیز جدا نمودند. 

8- خط قرمز امام(ره) اسلام و قانون بود و با هرکس که به دنبال شکستن آن دو بود مماشات نمی‌نمود و به جد برخورد می‌کرد. سیره ده ساله ایشان در انقلاب اسلامی مؤید نکته بیان شده است. 

9- تا زنده بود اجازه نداد خانواده‌اش وارد سیاست شوند و از جایگاه ایشان به پست و منصبی نایل آیند. 

10- با رانت خواری مخالف بود و شدیدا با افرادی که مرتکب آن می‌شدند برخورد می‌نمود.

11- با چاپلوسان و متملقان در هر پست و مقام و هر لباس برخورد می‌کردند. 

12- از سفره انقلاب هیچ برای خود و خانواده‌اش طلب ننمودند. 

13- فریب لبخند دشمنان را نمی‌خورد و با مکروحیله آنان آشنا بود و هیچگاه به ایشان اعتماد نمی‌نمود.  

14- با تأسیس و بنیانگذاری جمهوری اسلامی، نشان دادند به مردم سالاری دینی اهمیت داده و نقش مردم را در قوام و تداوم حکومت اسلامی به عنوان یک اصل بی بدیل باور دارند و بقای نظام اسلامی را با دو بال جمهوریت و اسلامیت امکان پذیر می‌دانند. 

15- رأی مردم را تزیینی و تشریفاتی نمی‌دانستند و همیشه به آرای مردم احترام می‌گذاشتند. 

16- در دوران حیات پربار ایشان که چندین انتخابات برگزار گردید، همیشه بر مشارکت بالای مردم تأکید داشتند و مردم را ولی نعمت حاکمان معرفی می‌نمودند و به آنان توصیه می‌کردند شما مسئولان؛ نوکر و خادم این ملت هستید و باید برای رفاه، آسایش و بزرگی این ملت به جد کار و فعالیت نمایید.

17- اگر امام خمینی(ره) امروز در میان ما بود باز همان سفارشات را می‌نمود و از ملت می‌خواستند علیرغم کاستی‌ها و جفاها و نامرادی‌های دولت برای تغییر پای صندوق‌ها بیاییم و با صندوق‌ها قهر نکنیم همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات زنده تلویزیونی صبح جمعه ( 14 خرداد ماه 1400) خود به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:«  اگر نابسامانی وجود دارد، اگر ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر چنانچه واقعا ضعفی در مدیریت‌ها وجود دارد راه چاره آن چیست؟ راه چاره آن این است که در مدیریت‌ها دخالت نکنیم؟ یا نه راهش این است که دخالت کنیم و یک مدیریت درست و حسابی و مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم و راهش این است. اگر چنانچه دلخوری وجود دارد این دلخوری را بایستی اینگونه جبران کنیم نه با وارد نشدن در منطقه انتخابات.» 

رهبر معظم در همین سخنرانی به مردم تأکید و یادآور شدند: « البته در انتخاب بایستی دقت کنید. من تأکید می‌کنم به وعده و حرف نمی‌شود اطمینان کرد... همیشه همین را می‌گویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید به عمل کار برآید به حرف زدن و گفتن و وعده دادن نمی‌شود اعتماد کرد.» 

18- امام به جمهوریت اعتقاد قلبی داشتند همان گونه که به اسلامیت وفادار بودند. تا زنده بود با فتنه، جعل، خرافه گرایی، افراط گری، تحریف، فساد، نفاق، عوام فریبی، تجمل گرایی مبارزه کرد و درعوض مردم را به مطالبه گری دعوت نمود تا عدالت اجتماعی تحقق یابد و چنان چه امروز در میان ما بود سفارش و توصیه ایشان شرکت در انتخابات بود تا تغییر در جهت تحول برای آینده ای بهتر با رونق اقتصادی صورت پذیرد تا مردم و کشور از این بن بست خارج گردد و بحران‌ها و چالش‌ها را با موفقیت پشت سر گذارد. 

بیایید با عمل به این فراز از وصیت امام عزیزمان که فرمودند: «در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد»؛ یاریگر ایران، انقلاب، خون شهیدان و اسلام باشیم. 

انشاءا...   


دکتر اسدالله افشار
دکتر اسدالله افشار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید