سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » همه‌چیز درباره واگذاری ایران ایرتور به بخش خصوصی؛ جوابیه شرکت منتشر شد

همه‌چیز درباره واگذاری ایران ایرتور به بخش خصوصی؛ جوابیه شرکت منتشر شد

0
879
کد خبر: 55918
متاسفانه خصوصی‌سازی امروز خاطره تلخی را در کشور ما ایجاد کرده‌است در حالی که خصوصی‌سازی به عنوان بزرگترین قدم برای پیشرفت کشور می‌توانست نقش‌آفرین باشد اما آن چیزی که امروز اتفاق افتاد یک نوع جنایتی است که هم راه خصوصی‌سازی واقعی را می‌بندد و هم فسادهای مالی است که در این حوزه وجود دارد؛ کار را به اینجا می‌رساند که رئیس خصوصی‌سازی ما امروز در زندان است و باید جمعیتی در ارتباط با این موضوع ضرر کنند.

به گزارش میار، اینها را پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم مشهد در مجلس، طی گفتگویی جنجالی با برنامه دستخط گفته و عجیب اینکه طی ادعاهای چندباره مدعی شده واگذاری ایران ایرتور به مجید شکاری کاری خلاف قانون بوده‌است؛ البته واگذاری ایران ایرتور در سریال واگذاری‌های دوره پوری حسینی از آن دست پرونده‌هایی بود که تا به الان همچنان حاشیه‌هایش پررنگ‌تر از خود متن مانده‌است.در این گزارش قصد داریم یک بررسی اجمالی نسبت به کل موضوع خصوصی‌سازی توسط پوری حسینی در ایران و علی الخصوص موضوع خصوصی‌سازی شرکت ایران ایرتور داشته باشیم تا شاید یک بار برای همیشه مسئله کان لم یکن تلقی شود و مخاطبان نیز در جریان واقعیات واگذاری ایرتور توسط سازمان خصوصی‌سازی وقت قرار بگیرند؛ قابل ذکر است در پایان این گزارش جوابیه کامل این شرکت هواپیمایی در جهت تنویر افکار عمومی و برای رعایت اصل عدالت و برابری منتشر شده‌است تا به قولی یک طرفه به قاضی نرفته‌باشیم.

پوری حسینی کیست

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی که اختصارا در رسانه‌ها به نام عبدالله پوری حسینی یا علی اشرف پوری حسینی شناخته می‌شود، از آن دست شخصیت‌هایی است که واجب است قبل از ورود به پرونده ایران ایرتور درباره اش صحبت کنیم، چراکه فجایع خصوصی‌سازی و به قول پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس، خاطره بسیار تلخ خصوصی‌سازی که حالا مردم ایران را مجاب کرده‌است چیزی به اسم خصوصی‌سازی در ایران نداریم و اگر هم داریم سفره‌ای است پهن شده تا عده‌ای خاص از آن بهره‌ای ببرند؛ یکی از هنرنمایی‌های خاص این ترک زبان تبریزی بوده که فعلا پرونده اتهاماتی‌اش در قوه‌قضائیه وقت در حال پیگیری و رسیدگی است.

درواقع میر علی اشرف پوری حسینی در بازداشت قوه‌قضائیه به سر می‌برد. اینها را همان اول گزارش آوردیم که صراحتا پژمانفر نیز این موضوع را عنوان کرده‌بود و اخبار آن نیز در تمام رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور وجود دارد.

پرونده وی جدید نیست!

این را سخنگوی قوه‌قضائیه بیش از یک سال پیش گفته‌‌است. غلامحسین اسماعیلی درباره بازداشت پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و اینکه آیا پرونده وی برای رسیدگی به مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی ارجاع شده‌است یا خیر اظهار کرد: این پرونده به مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی ارجاع نشده‌است زیرا پرونده جدیدی نیست و به همان شعبه‌ای که قبلا سابقه ارجاع داشته، برای رسیدگی ارسال شده‌است.

اینها را تسنیم نوشته‌بود اما در نشست‌های بعدی نظر قوه‌قضائیه علی الخصوص پس از ماجرای دشت مغان بر می‌گردد تاجاییکه کیهان اینگونه از نشست اخیر اسماعیلی روایت می‌کند که سخنگو در نشست با خبرنگاران گفته‌است: در موضوع خصوصی‌سازی‌ها ورود قوه‌قضائیه یک ورود کاملا جدی بوده‌است و قله آن هم در سفر استانی ریاست قوه‌قضائیه به‌استان اردبیل بود. هم در موضوع خصوصی‌سازی و هم حمایت از صنایع و کارخانجات چه در موضوع کشت و صنعت مغان و چه در موضوع پارچه سبلان قوه‌قضائیه در این سفر ورود پیدا کرد که یک ورود کاملا تخصصی، همه‌جانبه و توام با ارائه راهکار و پیشنهادات بود.

جنجال پوری حسینی از کجا شروع شد

اینکه پرونده جنجالی پوری حسینی را از کجا شروع شد؛ مطمئنا مسئله‌ای است که نباید به سادگی از آن گذر کرد. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در عنفوان بازداشت او، درباره وضعیت پرونده میرعلی‌اشرف پوری حسینی معاون سابق وزیر اقتصاد و رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، به تسنیم گفته‌است: سازمان بازرسی پیشتر در ارتباط با این پرونده گزارش‌هایی را به مرجع قضائی و سایر مراجع ارسال کرده‌بود و تحقیقات همچنان ادامه دارد تا گزارش‌های بعدی نیز ارائه شود. با بازپرس پرونده پوری حسینی در ارتباط هستیم و گزارش‌های لازم را ارائه می‌کنیم.

این پرونده که هنوز ابعاد گسترده آن بر رسانه‌ها و عموم پوشیده‌است لااقل با فاجعه‌ای مانند واگذاری دشت مغان کاملا محرز شد. برای مثال احمدتوکلی در گفتگو با مهر از اینکه پوری حسینی اخیرا سعی کرده‌بود تا به هر طریقی از زندان آزاد شود و برای مسئله واگذاری دشت مغان رایزنی‌هایی را انجام دهد، خبر داده‌بود! یعنی اینکه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی حتی از داخل زندان نیز پیگیر فجایعی که پیش آمده، است و می‌خواهد به هر طریقی شده جلوی فاش شدن این اتفاقات در دوره مدیریتی خودش را بگیرد.

خاطرنشان می‌شود پس از ورود جدی دستگاه قضائی به مسئله واگذاری‌های غیرقانونی شرکت‌های دولتی و دستور رئیس قوه‌قضائیه برای بررسی مجدد واگذاری شرکت «کشت و صنعت دشت مغان» هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی، رای به ابطال این واگذاری داده‌است و امید می‌رود چنین واگذاری‌هایی اگر قرار است انجام شود لااقل با قیمت منصفانه صورت بگیرد نه اینکه از جیب بیت‌المال به جیب اقلیتی خاص و ناشناس حاتم بخشی از کیسه دولت فخیمه جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

پوری حسینی چه کرده‌است

میرعلی اشرف پور حسینی در دوره علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی سابق کشور به این سمت یعنی خصوصی‌سازی کشور منصوب شد و پیش از آن نیز او در دوره‌های سوم و ششم از نمایندگان مردم شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی بوده‌است؛ بااینحال اینکه او به چه شکلی موفق شده‌است کارنامه پربار خود را به عنوان معاون وزیر اقتصاد سابق به جای بگذارد، خدا داند و فعلا قوه‌قضائیه کشور، که هنوز مشخص نیست پرونده پوری حسینی را به کجا رسانده‌است.
البته با مطالعه قسمتی از خبر خبرگزاری مهر شما هم می‌توانید ابعادی از این پرونده سنگین را متوجه بشوید. در یک خبر با عنوان "درخواست برگزاری علنی دادگاه پوری حسینی توسط نمایندگان مجلس از قوه‌قضائیه" آورده شده‌است؛ "25 نماینده در پی انتشار گزارش رئیس دیوان محاسبات مبنی بر تخلف 12 میلیاردی در واگذاری‌ها در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه خواستار بررسی علنی پرونده «پوری حسینی» در دادگاه ویژه جرائم اقتصادی شدند."

این پرونده تخلف 12 میلیاردی در واگذاری‌های بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را نمایندگان مجلس علنی کردند؛ آنها در درخواست خود از رئیس قوه‌قضائیه خواسته‌بودند که حتما این دادگاه مهم به صورت علنی برگزار شود اگرچه با توجه به برگزاری غیرعلنی جلساتی مانند دادگاه حسین فریدون و یا یاسین رامین؛ این بار هم انتظار می‌رود دستگاه قضائی کشور بیخیال برگزاری این جلسه به صورت علنی شود چراکه از قرار معلوم شهردار سابق با قتل همسر دومش، بیشتر خاطر عموم را مکدر می‌کند تا افرادی که بیت‌المال را به غارت می‌برند.

به پوری حسینی چه ربطی دارد

حالا از تمام این حواشی به متن می‌رسیم؛ پژمانفر که از مدت‌ها پیش پیگیر پرونده ایران ایرتور است و حتی به خاطر این پیگیری‌ها بود که یک بار هم توسط ایران ایرتور در مظان اتهام برای ابطال مزایده با غرض ورزی و برای برگزاری مزایده ششم در جهت واگذاری ایران ایرتور به شرکت تکا قرار گرفت همچنان بر سر مواضع خود باقیمانده‌است و این موضوع تا جایی پیش رفت که در برنامه دستخط با عنوان اینکه ایران ایرتور به قیمت مفت به مجید شکاری بیرق فروخته شده‌است، این نماینده مجلس اظهارات جنجالی دیگری را مطرح کرد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در این برنامه گفت: متاسفانه امروز خصوصی‌سازی خاطره بسیار تلخی را در کشور ما ایجاد کرده‌است در حالی که خصوصی‌سازی به عنوان بزرگترین قدم برای پیشرفت کشور می‌توانست نقش‌آفرین باشد. ولی آن چیزی که امروز اتفاق افتاد یک نوع جنایتی است که هم راه خصوصی‌سازی واقعی را می‌بندد و هم فسادهای مالی است که در این حوزه وجود دارد. کار را به اینجا می‌رساند که رئیس خصوصی‌سازی (پوری حسینی خودمان) امروز در زندان است و باید جمعیتی در ارتباط با این موضوع ضرر کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در ادامه مدعی شد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور سابقه بزرگی داشت. روزی که آن را واگذار کردند 5 تا بوئینگ ام‌دی داشت، 14 تا توپولف داشت که البته آنها زمین‌گیر شده‌بود، چندین ساختمان در تهران، مشهد و جاهای دیگر داشت. این همه امکانات داشت و این شرکت هواپیمایی که وزیر وقت آخوندی اعلام کرد که یک برند است و خودش اعلام کرد هزار میلیارد و در موقعیتی اعلام کردند، 500 میلیارد فقط برند آن ارزش دارد به 34 میلیارد واگذار می‌کنند که سه ساله پرداخت شود! بعد از سه سال پرداخت نشده‌بود که با این دعواها و سروصداها آن را پرداخت کردند.

سابقه دعوا

براساس گزارشات منتشر شده بسیار در رسانه‌های داخلی و خارجی، این دعوای ایران ایرتور و کمیسیون اصل 90 مجلس از پیشتر شروع شده‌بود و در همان زمان نیز طی جوابیه‌ای که ایران ایرتور به تسنیم ارسال کرده، آمده‌بود؛ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در پاسخ به اظهارات نماینده مشهد در مجلس در خصوص تخلفات واگذاری این ایرلاین، با انتشار نامه سال 94 پژمانفر به وزیر وقت اقتصاد، این نماینده مجلس را به حمایت از یک شرکت خاص در مزایده این شرکت متهم کرد.

کدام شرکت خاص؟

براساس گزارش تسنیم در جوابیه ایران ایرتور آمده‌بود: «چندی است که پژمانفر گویی بر سبیل عادت هر هفته مطالبی غیر واقع را درباره نحوه واگذاری ایران ایرتور منتشر می‌نماید. از ابتدای امر، شرکت ایران ایرتور از ایشان دعوت نمودند که به‌جای جنجال‌های مطبوعاتی و وارد نمودن اتهامات واهی، مدارک و مستندات خود را در اختیار مراجع قانونی قرار دهند. گرچه درخواست ایران ایرتور بارها و بارها انجام گرفت ولی موثر واقع نشد.

تا اینکه پژمانفر متن نامه خطاب به ریاست محترم قوه‌قضائیه را مجددا به صورت همزمان در رسانه‌ها منتشر کردند. اینکه چرا پژمانفر شکواییه‌های خود را سریعا و حتی قبل از رویت ریاست محترم قوه‌قضائیه رسانه‌ای می‌نماید، حتما دلایلی دارد؛ یا ایشان به دستگاه قضا و مراجع قانونی اعتماد کافی ندارد یا اساسا هدفی غیر از دلسوزی برای بیت المال را دنبال می‌کند.

ایران ایرتور با انتشار نامه‌ای که پژمانفر در سال 1394 و پس از واگذاری قانونی ایران ایرتور، به وزیر محترم وقت اقتصاد و دارایی نوشته اند، افکار عمومی را به قضاوت می‌طلبد که آیا ایشان نگران عدم واگذاری ایران ایرتور به شرکت تکا (شرکت مستقر در مشهد) بوده و یا نگران تضییع اموال بیت المال؟

حرف پژمانفر چیست

دراینکه در واگذاری ایران ایرتور به بخشی خصوصی تخلفی صورت گرفته‌است یا خیر هیچگاه اعلام نظر رسمی قوه‌قضائیه به عنوان یک مرجع مورد اطمینان برای همه منتشر نشد و شاید همین موضوع باشد که اینچنین رسانه‌ها و افکار عمومی را دچار سردرگمی کرده‌باشد و به همین دلیل ما با جمع‌آوری صحبت‌های نماینده مردم مشهد در مجلس می‌خواهیم ببینیم واقعا ماجرا از چه قرار است.

براساس متنی که در قدس‌آنلاین منتشر شده‌است؛ حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور در سه نوبت توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده‌است، گفت: 80 درصد سهام این شرکت در سال 89 به شرکت‌های تعاونی هسایار، 15 درصد به شرکت احیای صنایع خراسان و پنج درصد سهام ترجیحی در اختیار کارکنان داده شد. در سال 91 برای بار دوم به شیوه غیرقانونی به وزارت دفاع در قبال مطالبات وزارت دفاع از دولت به عنوان بخشی از دیون دولت منتقل شد. این دو واگذاری بحث‌های پیچیده و فنی دارند که دستگاه‌های مربوطه در حال بررسی آن هستند. بنده می‌خواهم درباره سومین واگذاری در سال 94 به خریداری به نام مجید شکاری بیرق صحبت کنم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: این واگذاری نیز که در توالی واگذاری غیر قانونی دوم شرکت ایران ایرتور انجام گرفته محمول بر صحت نیست و مراتب در حال بررسی توسط مراجع نظارتی و نیز قوه‌قضائیه‌است.

وی ادامه داد: بیش از چهار سال است که نسبت به واگذاری ایران ایرتور شکایت داشتم و تازه الان دستگاه قضائی به این پرونده ورود کرده که جای تقدیر دارد و مدیریت جهادی حجت الاسلام رییسی سبب شده تا بساط نابودی بنگاه‌های اقتصادی کشور که در تملک دولت هستند از یک سو و تضییع بیت المال مسلمین از سویی دیگر برچیده شود و این روند خسارت بار استمرار نیابد.

پادرمیانی نماینده مجلس برای عدم پیگیری پرونده

پژمانفر تاکید کرد: گرچه اصل موضوع واگذاری‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی انجام داده اقدام درستی بوده‌است اما نحوه واگذاری این شرکت اشکالاتی دارد که باید در اینباره شفاف سازی صورت بگیرد. برخی از مقامات دولتی از جمله دژپسند وزیر اقتصاد و ربیعی سخنگوی دولت، واگذاری این شرکت را تایید کرده و آن را مطابق با ضوابط قانونی دانستند. از سوی دیگر، پزشکیان نیز چند بار درخصوص برگزاری نشست مشترک با خریداران شرکت ایران ایرتور وساطت کردند و با جدیت خواستار این بودند که این موضوع به صورت کدخدا منشی حل و پیگیری‌های بنده نسبت به واگذاری پرونده ایران ایرتور به شکاری متوقف شود.

وی تصریح کرد: با وجود تلاش‌های پزشکیان برای انصراف بنده از پیگیری اما بنده تاکید کردم که مستندات پرونده به قوه‌قضائیه ارسال شده‌است و امیدوارم آقایان پزشکیان و فرهنگی نماینده تبریز با همان جدیتی که پیگیر حقوق مجید شکاری خریدار ایران ایرتور هستند توضیحات لازم را برای آگاه سازی افکار عمومی ارائه دهند.

نماینده مردم مشهد همچنین اظهار داشت: همچنین واگذاری سوم بر اساس نظر دژپسند وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته‌است، درحالیکه این فروش وکالتی بوده و از باب ادعای داشتن وکالت اقدام به این کار کرده‌اند. بنابراین باید بررسی شود که آیا این واگذاری از طرف دولت قانونی بوده‌است یا نه؟

به گزارش میار، این متنی که خواندید در سال گذشته منتشر شده و همچنان با توجه به پیگیری‌ها و عملیات رسانه‌ای که رئیس کمیسیون اصل 90 برای این پرونده انجام می‌دهد باید مطمئن باشیم که پژمانفر به هیچ عنوان بیخیال مجید شکاری همشهری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی کشور نخواهد شد تا جاییکه هر کس هم قصد پادرمیانی در این پرونده را دارد از نظر ایشان باید شفاف سازی کند که چرا به جای طرفداری از مردم در حال طرفداری از مجید شکاری است.

پژمانفر موضوع جالبی را نیز مطرح می‌کند و در همان مصاحبه فوق الذکر که قدس آنلاین منترش کرده‌است می‌گوید: موضوع مهم این است که دولت در اینجا وکالت نداشته‌است بلکه آن را اصالتا فروخته‌است. دولت علاوه بر آن که وکالتی برای فروش نداشته، فروش وکالتی این شرکت غیرقانونی بوده و قیمت فروش ایران‌ایرتور نیز ناعادلانه و غیرقانونی است. همچنین شرکت ایران ایرتور درخصوص واگذاری وکالتی به شکاری صراحتا اعلام کرده که تعیین قیمت پایه مزایده بر مبنای میزان مطالبات این سازمان از خریداران اولیه‌بوده‌است. به همین خاطر، علت قیمت گذاری 34 میلیاردی برای واگذاری ایران‌ایرتور این بوده که سازمان خصوصی‌سازی طلب خود را وصول کند و کاری با پیامدهای آن ندارد.

این نماینده مجلس درباره دلایل غیرقانونی بودن واگذاری ایران ایرتور تصریح می‌کند: اما اولین سند غیر قانونی بودن این اقدام بر اساس قاعده فقهی لاضرر و لاضرار است که مطابق آن هیچ فردی حق ضرر زدن به مال دیگری را ندارد و سازمان خصوصی‌سازی حق ندارد برای وصول طلب خود، سازمانی را واگذار کند. همچنین اصل 40 قانون اساسی هم تاکید دارد که «هیچ کسی نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد»، بر همین اساس فروش وکالتی باطل و غیرقانونی است.

مجید شکاری چه ادعایی دارد

مجید شکاری که در ادعایی مدعی شده‌است هیچگاه حتی پژمانفر حاضر به ملاقات با او حتی به عنوان یک شهروند معمولی نشده‌است در گفتگویی که در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده‌است، تصریح می‌کند: در سال 86 اقدام به تاسیس یک شرکت خدمات مسافرت هواپیمایی را تاسیس کردم و در آن مدت توانستم نمایندگی کل هواپیمایی کلدمن هلند را بدست بیاورم.
وی با اشاره به اینکه بعد از آن تصمیم گرفتم در آن دوره یک ایرلاین ایرانی را تاسیس کنم و در همان دوره مزایده فروش تمام ایران ایرتور را در روزنامه‌ها دیدم و به سرعت به سمت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کرده و تمامی اسناد مالی این شرکت را بررسی و مطالعه کردم. قیمت پایه‌ای که برای فروش این ایرلاین گذاشته شده‌بود 34 میلیارد تومان بود و در سال 94 زمان مزایده شرکت 154 میلیارد تومان دارایی داشت و 540 میلیارد تومان هم بدهی داشت در نتیجه ارزش بدهی‌هایی که این شرکت به ما وارد کرد 385 میلیارد تومان بود.

شکاری تصریح کرد: در آن دوران همه مشاوران مالی من اعلام کردند که تو 34 میلیارد تومان بابت خرید این شرکت هزینه می‌کنی، اما باید 385 میلیارد تومان بدهی این شرکت را باید پرداخت کنی تا این شرکت به صفر برسد بنابراین بهتر است یک ایرلاین جدید تاسیس کنی. در آن دوره به دلایل شخصی و همچنین به دلایل تحریم‌هایی که در کشور وجود داشت و آوردن هواپیما سخت بود تصمیم گرفتم این شرکت را با تمامی مشکلاتی که پیش‌روی ما بود خریداری کنم.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل سو مدیریت‌هایی که پیش از سال 94 وجود داشت این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌بود و ما این شرکت را از ته چاه بیرون آورده و هم اکنون به وضعیتی رسانده‌ایم که در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد. با توجه به تجربه‌هایی که در شرکت‌های هواپیمایی خارجی و داخلی داشتم و همچنین با استفاده از نیرو‌های متخصص و متعهد توانستم این شرکت زمین‌خورده را بلند کنم. در مزایده واگذاری این ایرلاین شرکت کردم و من تنها پیشنهادکننده و شرکت‌کننده در این مزایده‌بودم و مبلغ پیشنهاد شده من کمی از مبلغ پایه بالاتر بود و من برنده این مزایده شدم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور توضیح داد: بعد از 2 هفته اعلام کردند که قرار است پاکت‌های مزایده را باز کنند و من به عنوان تنها متقاضی در این مزایده شرکت کرده که خوشبختانه در آن دوران یک دوربین هم در اتاق مزایده گذاشته‌بودند و 10 تا 15 نفر روبروی من نشستند که نمایندگان مختلفی از دادستانی، حراست، سازمان هواپیمایی و شرکت‌های فرودگاهی حضور داشتند. در آن زمان همه تعجب کرده‌بودند که من چگونه حاضر شدم در این مزایده شرکت کنم، زیرا که 4 بار این ایرلاین را به مزایده گذاشته‌بودند و هیچ متقاضی حاضر نشده‌بود که آن را خریداری کند.

شکاری با اشاره به اینکه آیا نماینده‌ای که این اظهارات را درباره واگذاری این ایر لاین بیان کرده انتظار داشته نتیجه این خریداری مانند نی‌شکر هفت تپه شود ادامه داد: من در آن دوره از تجربه و دانش تمامی نیرو‌های انسانی این ایرلاین استفاده کردم و 700 نفر کادر پرسنلی را به هزار و 200 نفر افزایش دادم. من در بدترین شرایط این شرکت را خریداری کردم و بعد از خریداری نیز متوجه شدم که همه هواپیما‌ها کارشده هستند و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی همه هواپیما‌ها از کار افتادند و نیاز به اورهال داشتند و ما تنها با یک فروند هواپیمای فعال این شرکت را دوباره سرپا کردیم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه بعد از خریداری این شرکت تمام طلبکاران گذشته که فراموش کرده‌بودند از این شرکت طلب دارند به ما مراجعه کردند از جمله شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه را بر روی ما بست و شرکت سوخت‌رسانی و یا شرکت هلدینگ به ما سوخت نمی‌دادند حتی شرکت چترینگ هم به ما ساندویچ سرد برای به مسافران ما نمی‌داد حتی سازمان مالیاتی هم به دلیل بدهی، حساب‌های شخصی من و خانواده من را بست؛ بعد از گذشت چند سال توانستیم با همت تمامی نیرو‌ها بدهی‌های معوقه را پرداخت کنیم و هم اکنون به یکی از بهترین ایرلاین‌ها در کشور شدیم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور اظهار کرد: در آن دوره تصور مردم از شرکت هواپیمایی ایران ایر تور تنها چندین هواپیمای توپولف قدیمی، سقوط‌های پی در پی و وحشتناک بود، اما هم اکنون ایران ایر تور 2 هزار و 200 نمایندگی در سراسر ایران دارد و هر روز میزبان 10 هزار نفر مسافر است. ما بعد از مدت زمان کوتاهی تمام موتورها، صندلی‌ها و کامپیوتر‌های هواپیما را عوض کرده‌ایم و عملیات فنی پیچیده و سنیگینی را بر روی تمامی ناوگان‌های هوایی خود انجام دادیم.

شکاری با اشاره به اینکه متاسفانه پژمان‌فر نماینده مجلس درباره واگذاری این ایر لاین تا به امروز چندین مصاحبه متفاوت و اعداد و ارقام مختلفی را اعلام کرده به طوری که یکبار اعلام کرد ارزش این شرکت یک هزار میلیارد تومان است و در مصاحبه دوم اعلام کرد ارزش آن به 6 هزار میلیارد می‌رسد به نظر می‌رسد که بعد از گذشت مدت زمانی کوتاهی ارزش آن به 500 هزار میلیارد ریال برسد. ما به 2 هزار نمایندگی خود اعلام کرده‌ایم که حق ندارند چارتری‌ها را وارد این شرکت کنند و ما میزان تأخیر امکان در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی دیگر بسیار پایین است و ما جزو شرکت‌های هواپیمایی کم تأخیر هستیم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت توانسته با سه شرکت، ایران باس، بوئینگ، سوخو تفاهم‌نامه و قرارداد خرید امضا کند گفت: متاسفانه به دلیل بدعهدی کشور آمریکا این تفاهم‌نامه‌ها به حالت تعلیق درآمده‌است. چندین هواپیمای دست دوم از نوع خوب از جمله ایرباس 300، 600 و 320 خریداری کرده و 3 فروند به ناوگان خود در قالب تسهیلات خارجی و لیزینگی خریداری کردیم. هم اکنون این شرکت 5 فروند هواپیمای ام‌دی و سه فروند هواپیمای ایرباس دارد و تا چند ماه آینده 5 فرونده ایرباس دیگر هم به ناوگان ما اضافه می‌شود.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت توپولف‌های این شرکت گفت: ما 10 فروند توپولف مانده که بخش عمده‌ای از بدهی‌های ما بابت همین توپولف‌ها بوده و هم اکنون ارزش آن‌ها زیر صفر است و ما هیچ برنامه‌ای برای این توپولف‌ها نداریم چند نفری به ما مراجعه کردند تا به قیمت 50 میلیون تومان خریداری کنند تا تبدیل به رستوران کنند اما ما آن‌ها را نفروختیم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت بخش بزرگی از بدهی‌های سررسید خود را پرداخت کرده و تنها مبلغ کوچکی از این بدهی‌ها باقی مانده‌است گفت: بدهی‌های شرکت فرودگاه‌ها و سازمان امور مالیاتی را پرداخت کرده‌ایم. وزارت دفاع بر روی برخی از این هواپیما‌ها کار‌های تحقیقاتی انجام دهد و دعوت‌نامه‌ای که بابت بدهی‌ها فرستاده‌بودند بابت همین فعالیت‌های تحقیقاتی بوده و ما هیچ بدهی و معوقه‌ای را درباره واگذاری و یا سایر اقدامات نداریم.

شکاری با اشاره به اینکه ایران ایر تور علیه صحبت‌های پژمان‌فر نماینده مجلس شکایت کرده‌ایم گفت: به نظر می‌رسد که صحبت‌های پژمان فر از روی غرض شخصی بوده و ما از رؤسای سه قوه درخواست کرده‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنند. متاسفانه رسانه‌ها از جمله بی بی سی چندین فیلم بی محتوا را هم درباره این شرکت را منتشر کرده و باعث بدبینی مردم به شرکت ما شده‌است، ما هیچ تخلفی نداشته‌ایم و در بدترین شرایط شرکت را ارتقا داده‌ایم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه بیش از 20 بار درخواست ملاقات با پژمان‌فر را داده‌ایم گفت: متاسفانه این نماینده هیچوقت به ما وقت ملاقات نداده و این برای ما بسیار جای سوال دارد. دو ساختمان کلنگی و چند توپولف جزو دارایی‌های این شرکت است و ما قصد فروش آن‌ها را نداریم.

ایران ایرتور چند؟

طی گزارشی که در تابناک در مرداد سال گذشته منتشر شده، آمده‌است؛ در 22 آبان ماه 1389 بود که واگذاری شرکت ایران ایرتور به بخش خصوصی در هیات واگذاری به تصویب رسید. این شرکت در تاریخ 25 بهمن ماه 1389 توسط شرکت‌های تعاونی چند منظوره هسایار و احیا صنایع خراسان طی فرآیندی رقابتی خریداری گردید و در تاریخ 29 فروردین ماه 1390 به شرکت‌های مذکور واگذار شد.

به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار و همچنین معوق شدن چندین قسط، دوباره سازمان خصوصی‌سازی طی 4 نوبت در سال‌های 1393 و 1394 از طریق مزایده اقدام به واگذاری شرکت ایران ایرتور کرد. قیمت پایه‌ای که برای این مزایده‌ها در نظر گرفته شده‌بود 34 میلیاردتومان بود. در هر 4 نوبت مشتری برای شرکت ایران ایرتور پیدا نشد. نهایتا در 23 شهریور ماه 1394 و در پنجمین مزایده‌ای که برگزار شد این شرکت به شخصی به نام مجید شکاری بیرق واگذار شد.

جوابیه روابط عمومی شرکت به پژمانفر

حالا باز هم طی اظهاراتی پژمانفر همان صحبت‌های خود را درباره ایران ایرتور مطرح کرده و مدعی است که این شرکت مفت به مجید شکاری بیرق فروخته شده؛ در جوابیه‌ای که در اینباره و توسط روابط عمومی ایران ایرتور درباره اظهارات پژمانفر منتشر شده، آمده‌است: هر چند به تمام موارد مطروحه از طرف جناب پژمانفر در طول سااال 1398در نهادهای نظارتی- بازرسی پاسخ داده شده‌است، لذا با توجه به تکرار مکرر همان موارد جوابیه‌ای به شرح ذیل از طرف هواپیمایی ایران ایرتور ارائه می‌شود.

"واگذاری ایران ایرتور حقیقتا روندی متفاوت با تمام شرکت‌های واگذار شده دارد. این شرکت از طرفی در طول حیات خود، 38 سال مدیریت دولتی، 4 سال مدیریت خصولتی و از سال 1394 تا به امروز نیز مدیریت بخش خصوصی واقعی را تجربه کرده و از طرف دیگر شاهد دو نوع واگذاری در دو دولت متفاوت، اولی به شکل "عر ضه در فرابورس در سال 1389 "و دومی به شکل "واگذاری از طریق مزایده در پنجمین مزایده رسمی در سال 1394 "بوده‌است. این شرکت علاوه بر زیان انباشته ایجاد شده در زمان مدیریت دولتی که به واسطه آن مقرر شده‌بود در صورت عدم امکان واگذاری منحل شود، با بحران مدیریتی واگذاری اول (1389 تا 1394 ) و فروش غیر قانونی اموال و همچنین افزایش چندین برابری بدهی‌ها در این دوره مواجه شد. در نهایت با بدهی پانصد و چهل میلیارد تومان، به 34 میلیارد تومان طی پرداخت دو ساله در سال 1394 جمعا به مبلغ 580 میلیارد تومان به مجید شکاری واگذار شد. لازم بذکر است ارزش پنج فروند هواپیمای بوئینگ ام‌دی با میانگین عمر 25 ساله اضافه شده به ناوگان شرکت در مقابل اموال فروخته شده از شرکت و بدهی‌های ایجاد شده در دوره واگذاری اول بسیار ناچیز است. (قابل مشاهده در صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی کشور در مقطع واگذاری) پژمانفر گفته‌اند کاغذی که عنوان شرکت هواپیمایی را داشته‌باشد هزار میلیارد تومان ارزش دارد! در زمان واگذاری اول در سال 1389 و عرضه در فرابورس این شرکت به واسطه زیان انباشته‌ای که داشت به مبلغ حدود 7 میلیارد تومان قیمت گذاری شد، این ارزش 1000 میلیاردی در کجا نهفته‌بود؟ و یا در فاصله سال‌های 94-89 چه ارزش افزوده‌ای به شرکت اضافه شده‌است که برند آن 1000 میلیاردی شود. از سال 1394 تاکنون چندین شرکت هواپیمایی در ایران راه اندازی شده‌اند و هر کدام با وارد کردن 2 یا 3 فروند هواپیمای با عمر بالای 20 سال (و بصورت رایگان) مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. با این وصف، شرکتی که این حجم بدهی انباشته دارد و بدتر اینکه سابقه چندین سقوط و جانباختن دها نفر از هموطنان را در کارنامه خود داشته‌است با چه منطق و معیاری می‌تواند ارزش برند هزار میلیاردی داشته باشد؟ این شرکت به دنبال عدم ایفای تعهدات خریدار اول، 5 بار به مزایده گذاشته شده‌است که در 4 دوره هیچ متقاضی نداشته (آیا شرکتی که 1000 میلیارد ارزش دا شته و با 34 میلیارد به مزایده گذاشته شده نباید یک متقاضی در 4 دوره مزایده می‌داشت) و در دوره پنجم یعنی شهریور 1394 مجید شکاری به عنوان تنها متقا ضی، برنده مزایده اعلام شده‌است. مدتی بعد از واگذاری، پژمانفر در نامه‌ای از وزیر محترم اقتصاد وقت، خواهان ابطال مزایده قانونی شده‌اند، با این توجیه که شرایط مزایده پنجم سخت‌تر از مزایده چهارم شده‌است و بنا به ظن ایشان سازمان خصوصی‌سازی به شرکت تکا قول اصلاح شرایط در مزایده ششم اگر در پنجمین مزایده متقاضی وجود نداشته‌باشد را داده که عملا محقق نشده‌بود. در هیچ سطری از این نامه به ارزش 1000 میلیاردی برند این شرکت اشاره‌ای نشده‌است. (شرکت تکا به رغم اطلاع رسانی از طرف سازمان خصوصی‌سازی در هیچ کدام از 5 مزایده شرکت نکرده‌بود و قاعدتا اگر شرکت تکا قصد خرید ایران ایرتور را داشت در همان مزایده چهارم که سهل‌ترین شرایط را داشت، شرکت می‌کرد ) نکته این است که اگر وزیر اقتصاد وقت، وفق نامه پژمانفر مزایده پنجم را باطل می‌کرد و با شرایط مزایده چهارم شرکت ایران ایرتور را به شرکت تکا واگذار می‌کرد، آیا امروز پژمانفر مدعی ارزش هزار میلیاردی این شرکت بود؟

حال که بخش خصوصی در این واگذاری توانسته‌است در اوج تحریم‌های ظالمانه‌استکبار جهانی و مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری برای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به شرح ذیل برسد:

1 -ایفا تعهدات مالی به سازمان خصوصی‌سازی.

2 -افزایش سطح عمومی اشتغال با ایجاد اشتغال بواسطه افزایش ناوگان و گسترش شبکه پروازی داخلی و بین المللی و افزایش تعداد شاغلین این شرکت از حدود 578 نفر (زمان تحویل در سال 1394)به حدود 1300 نفر (بدون در نظر گرفتن بازنشسته شدن بیش از 200 نفر از پرسنل رسمی)

3 -افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور با کسب رتبه اول حمل بیشترین تعداد مسافر داخلی در سال 1398 بین تمام شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی ایران.

4 –بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری با کنار گذاشتن سیستم‌های نرم افزاری خارجی و جلوگیری از خروج هنگفت ارز از کشور با بهره‌گیری از توان متخصصین ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی.

5 -ارتقا کارایی بنگاه‌های اقتصادی با بیشترین افزایش ظرفیت صندلی پروازی در بین تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران در طول 4 سال اخیر بواسطه خرید 7 فروند هواپیمای ایرباس پهن پیکر و تامین قطعات و جلوگیری از زمین‌گیری ناوگان هوایی موجود، در اوج تحریم‌های استکبار جهانی که بیشتر خطوط هوایی داخلی را با مشکلات جدی مواجه کرده و منجر به زمین‌گیری ناوگان هوایی کشور و در نتیجه کاهش کارایی آنها شده‌است. این شرکت جز معدود شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است که به عضویت IATA در آمده و زیر نظر دستورالعمل IOSA فعالیت می‌کند.

6 -کاستن از بار مالی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی با تسویه حساب و پرداخت سنوات (بدون ذخیره) بیش از 200 نفر از پرسنل رسمی شرکت و تایین تکلیف و پرداخت اقساط تسهیلات صندوق ذخیره ارزی از بابت خریداری هواپیماهای توپولوف در دوران دولتی، که هیچگاه به مجید شکاری تحویل داده نشدند. این شرکت توانسته‌است برخلاف بسیاری از شرکت‌های دولتی که حتی برای تامین قطعات و عملیاتی نمودن ناوگان هوایی وابسته به حمایت دولت و بیت المال هستند ، بصورت کاملا مستقل و متکی به توان مالی و فنی خود اداره شود.

روا نیست با حاشیه سازی رسانه‌ای صرفا بخاطر عملکرد ناموفق برخی شرکت‌های واگذار شده توسط سازمان خصوصی‌سازی، بعد از سپری شدن 5 سال از واگذاری این شرکت، تلاش شبانه‌روزی و عملکرد موفق ما نادیده انگاشته شده و سعی بر این باشد که به هر دلیلی تر و خشک با هم بسوزند.

در سال جهش تولید در اوج تحریم‌های ظالمانه بر صنعت هوانوردی ایران از پژمانفر بعنوان رئیس کمیسیون اصل 90 انتظار می‌رود در کنار بخش خصوصی واقعی که بین وزارت اقتصاد در مقام فروشنده و هسایار وابسته به یکی از نهادهای دولتی در مقام خریدار سابق مستأصل شده، باشند و ما بتوانیم با تمرکز بر فعالیت‌های حساس یک شرکت هواپیمایی بجای پرداختن به حاشیه سازی‌های رسانه‌ای به مسئولیت خطیر خود که حمل مسافر با ایمنی و کیفیت بالا است بپردازیم."
در انتها یادآور می‌شود جوابیه فوق الذکر که توسط رضا رضایی روابط عمومی ایران ایرتور، به میار ارسال شده‌است درواقع متعاقب انتشار خبری با عنوان "ماجرای مفت‌فروشی ایران ایرتور" در میار و درواقع با انتشار صحبت‌هایی که پژمانفر نماینده مجلس درباره این شرکت در برنامه تلویزیونی دستخط با مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌بود، منتشر می‌شود تا اثبات شود میار هیچگونه غرض ورزی و نقض در بی طرفی برای انتشار مطالب و اخبار مندرجه ندارد و برای انعکاس اخبار از زبان مسئولان در جهت شفاف سازی رسانه‌ای و در جهت حل معضلات و مسائل کشور، از هیچگونه سعی و تلاشی اغماض نمی‌کند.
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید